AN EXPERIMENTAL DESIGN SAMPLE IN WEARABLE ART BY COMBINING OTTOMAN MINIATURE ART AND SURREALISM: BASHAQUES

Yirminci yüzyılın başlarında, Avangard Sanat Hareketlerinin etkisiyle, sanatı tasarım nesnesine ya da tasarım nesnesini sanat eserine dönüştürebilen ‘giyilebilir sanat’ yeni bir temsil biçimi olarak tasarımcı ve sanatçılar arasında etkin bir rol oynamıştır. Tekstil ürünlerinin sadece bedenle değil, ruhla olan ilişkisini de ortaya çıkaran giyilebilir sanat kavramı, son zamanlarda Türkiye’de genç tasarımcılar tarafından yeniden gündeme gelmiştir. Bu çalışmada, Sürrealizm akımı Salvodar Dali üzerinden Osmanlı minyatür sanatına uyarlanabilir mi? sorusundan yola çıkan ‘Bashaques’ markasının Entrada De Gala En El Haren (Gala'nın Hareme Girişi) adlı 3. giyilebilir sanat koleksiyonu ele alınmaktadır. Minyatür sanatçıları tarafından bu koleksiyon için yapılan eserlerin; giysi, takunya ve yorgan gibi geleneksel tekstil tasarım ürünleri üzerindeki görsel etkileri analiz edilmektedir.

AN EXPERIMENTAL DESIGN SAMPLE IN WEARABLE ART BY COMBINING OTTOMAN MINIATURE ART AND SURREALISM: BASHAQUES

At the beginning of the 20th century, Wearable Art, which can transform art into designobjects or transform design object into works of art thanks to the influence of Avant-gardeArt Movement, played an active role among designers and artists as a new style ofrepresentation. The notion of wearable art that reveals the relationship of textile productsnot only with the body but also with the soul has been made a current issue by the youngartists in recent times. In this study, we dealt with the 3rd wearable art collection ofBashaques, named Entrada De Gala En El Haren (Gala’s Entrance into Harem). The questionof “Can surrealism movement be adapted to the Ottoman miniature over Salvador Dali?”served as a motivational tool for Bashaques in creating this collection. We analysed thevisual effects of the works created by the miniature artisan for this collection on traditionaltextile products such as clothes, Turkish takunya (clog) and quilt.

___

  • Anonymous. (2017). ISTSTARMAG Aylık Haber. Aktüel. Moda. Magazin. Müzik Dergisi, İstanbul.
  • Retrived May 5, 2017 http://www.iststarmag.com/haberdetay.php?yazi=entrada-degala- en-el-harengalanin-hareme-girisi
  • Cankeş, B. (2017). Personal Interview. May 5, İzmir-Turkey
  • Duncan, K. (2003). The Fiber Arts Book of Wearable Art. Lark Books. Dale, j, S. (1992). Art to Wear. England: Abbeville Press.
  • Frisby, D. and Simmel, G. (2003). Modern Kültürde Çatışma, Çev.T. Bora & E. Gen &N. Kalaycı, İstanbul: İletişim Yayınları
  • Givry, V. D. (1998). Sanatın Yakın Dostu Moda, Çev. A. Sönmezay, P-Sanat-Kültür- Antika Dergisi.
  • Gökay Yılmaz, M. (2004), Modanın Görsel Kültür ve Sanat Eğitimindeki Yeri. Eğitim ve Bilim Dergisi.
  • Gener, G. (2017). Personal Interview. 20 May, İzmir-Turkey.
  • Gürsoy A. T. (2010). Giyim Kültürü ve Moda, IYstanbul: Umar IYletişim Hizmetleri.
  • Kamalı, A. (2017). Personal Interview. May 10, İzmir-Turkey.
  • Kawamura, Y. (2016). MODA-LOJİ: Moda Çalışmalarına Giriş, Çev.Özüdoğru, Şakir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Loschek, I. (2009). When Clothes Become Fashion, New York, Oxford International Publishers
  • Leventon, M. (2006). Artwear Fashion and Anti-Fashion., London: Ames&Hudson.
  • Ok, M. (2016). Giyilebilir Sanat Bağlamında ‘Ruff Yaka’. YEDİ Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi. 16: 65-73.
  • Yinelek, M. (2014). Minimalist Sanat Akımının Moda Tasarımcılarını Etkileme Durumu, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Unpublished Master’s Thesis
  • Waquet, D. and Marion, L. (2011). Moda, Çev. Ş, Ergüden, Ankara: Dost Kitabevi.