SEZAİ KARAKOÇ’UN PİYESLERİNDE NECİP FAZIL KISAKÜREK ETKİSİ

Türk edebiyatında daha çok şair ve düşünür kimliğiyle tanınan Sezai Karakoç şiirlerinin vedüşünce yazılarının yanı sıra hikâye ve piyesler de yazmıştır. Hem şair ve düşünürkimliğinin ön planda olması hem de hikâye ve piyeslerinin diğer eserlerine göre sayıca azlığıKarakoç’un edebî eserleri üzerine yapılan çalışmaların şiirleri üzerine yoğunlaşmasınasebep olmuştur. Bu makalemizde Sezai Karakoç’un yayımladığı beş piyesi inceleyerek onuntiyatro yazarlığı yönü üzerine yapılan çalışmalara katkı sağlamayı amaçlamaktayız.Sezai Karakoç, makalemizde üzerinde duracağımız bu beş piyesini kaleme alırken taklitetme amacı gütmemiş olsa da özel bir hayranlık ve sevgi hissettiği Necip Fazıl Kısakürek’inpiyeslerinden etkilenmiştir. Bunda Kısakürek ve Karakoç’un muhafazakâr dünya görüşünübenimsemeleri ile sanata bakış açılarındaki benzerlikler de etkili olmuştur. Karakoç’unpiyesleri ile Kısakürek’in piyeslerini bu bağlamda mukayese ederek Karakoç’un piyesleriniyazarken hangi noktalarda Necip Fazıl’dan etkilendiğini somut olarak göstermeyeçalışacağız.

THE EFFECT OF NECİP FAZIL KISAKÜREK ON SEZAİ KARAKOÇ’S PIECES

Sezai Karakoç, who is mostly known as a poet and a thinker in the Turkish literature, wrote stories and pieces in addition to poems and think pieces. Since his identity as a poet and a thinker is at forefront and the number of stories and pieces he wrote is less than other works by him, studies on Karakoç’s literal writings so far have been concentrated mostly on his poems. This article aims to contribute to studies on Sezai Karakoç as a playwright by examining five plays published by him. In the five plays which this article examines, although Sezai Karakoç did not have any inclination to imitate, he is affected by Necip Fazıl Kısakürek’s works to whom he had a special admiration and respect. In this point, having the same conservative world views and similarities in their regards to the art were effective. While comparing the works of Necip Fazıl and Sezai Karakoç, in the light of concrete examples, this study explores in which points Karakoç was influenced by Necip Fazıl.

___

  • Babacan, Mahmut. 2010. “Sezai Karakoç’un Piyesleri”, Sezai Karakoç, Editörler: Mehmet Çelik - Yakup Çelik, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 458-468.
  • Baş, Münire Kevser. 2008. Diriliş Taşları – Sezai Karakoç’un Düşünce ve Sanatında Temel Kavramlar, Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Emre, İsmet. 2010. “Diriliş Estetiği ya da Sezai Karakoç’un Sanat Görüşü”, Sezai Karakoç, Editörler: Mehmet Çelik - Yakup Çelik, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 153- 164.
  • Fuzulî. 1987. Hadikatü’s-Sü’eda, Hazırlayan: Şeyma Güngör, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Genç, İlhan. 2005. Leyla ile Mecnun’un İki Şairi Fuzûlî ve Sezai Karakoç, İstanbul: Şûle Yayınları. Göçer, Ali. 1993. “Sezai Karakoç’un Piyesleri”, Yedi İklim, 40: 3-4.
  • Kaplan, Ramazan. 2010. “Çağdaş Bir Leylâ ve Mecnun Hikâyesi: Sezai Karakoç’un Leylâ ile Mecnun’u”, Sezai Karakoç, Editörler: Mehmet Çelik - Yakup Çelik, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 188-211.
  • Karakoç, Sezai. 2006. Gün Doğmadan, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç, Sezai. 2007a. Edebiyat Yazıları-1, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç, Sezai. 2007b. Edebiyat Yazıları-2, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç, Sezai. 2011. Yitik Cennet, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç, Sezai. 2012. İslâmın Dirilişi, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç, Sezai. 2013. Piyesler-1, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karakoç, Sezai. 2015. Armağan, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Karataş, Turan. 1998. Doğu’nun Yedinci Oğlu Sezai Karakoç, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. 2010a. Bâbıâli, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. 2010b. Kanlı Sarık, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. 2013a. Başmakalelerim-1, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. 2013b. Tohum, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. 2014a. Cinnet Mustatili, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. 2014b. Çile, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, Necip Fazıl. 2014c. İdeolocya Örgüsü, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Taşçıoğlu, Yılmaz. 2010. “Sezai Karakoç’un Sanat ve Edebiyat Görüşü”, Sezai Karakoç, Editörler: Mehmet Çelik - Yakup Çelik, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 140- 152.
  • Tosun, Necip. 2003. “Diriliş Tiyatrosu”, Hece Dergisi Bir Uygarlık Tasarımı Olarak Diriliş Özel Sayısı, 73: 306-311.
  • Sürgit, Büşra. 2013. “Sezai Karakoç’un Hâtıralar’ı Işığında Necip Fazıl Kısakürek Portresine Çerçeve Arayışı”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 48: 161-192.
  • Şen, Can. 2017. Necip Fazıl Kısakürek’in Tiyatroları Üzerine Bir İnceleme, Bartın: Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, basılmamış doktora tezi.