Yaratıcı Uygulama Temelli Giysi Tasarımlarının Görsel Nitelikli Göstergeler Üzerinden Betimlenmesi

Tasarım; problem çözme, yaratıcılık, sistematiklik, tutarlılık, kültürel-artistik aktiviteleri içinde barındıran çok yönlü bir kavram, bilimsel yaklaşımla yaratıcılık boyutlarını birleştiren bir eylemdir. Tasarım araştırma süreci; insan yapımı nesnelerin bilgisi ya da bu nesnelerde görünüş, kompozisyon, strüktür, amaçlar, değerler ve anlamın belirlenmesidir. Bu araştırmada, yaratıcı uygulama temelli tasarım araştırmasının içeriğinden yola çıkılarak; tasarım ve tasarımcı kimliğinin oluşturulabilmesi/sürdürülebilmesinde esin kaynağı-siluet-desen ilişkisine dikkat çekmek amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel olup; örnekolay tarama metodu kullanılmıştır. İki tasarımcının, ölçüt örnekleme tekniğiyle belirlenen, 2010-2015 yılları arası ilkbahar-yaz sezonunda hazır giyim koleksiyonlarındaki toplam 216 elbise tasarımı araştırmanın örneklem grubunu oluşturmuş, tasarımlar görsel özellikleri bakımından analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; tasarımcıların birbirlerinden farklı boyutlardaki esin kaynaklarından beslendikleri, desen-siluet özelliklerini esin kaynakları doğrultusunda yönlendirdikleri görülmektedir. Tasarımcıların ikisinin de dijital baskı metodunu kullanmalarına rağmen esin kaynağı seçimi ve bakış açılarını dışa vurum şekilleri, tasarımcıların önemli ölçüde birbirlerinden farklılaşmalarına katkı sağlamakta, böylece hedeflenen özgünlük-yaratıcılık değerlerine ulaşılmaktadır.

DESCRIPTION OF CREATIVE APPLICATION-BASED GARMENT DESIGNS THROUGH VISUAL QUALIFIED INDICATORS

The design is a concept that includes problem solving, creativity, system, consistency, and cultural-artistic activities in it self and is an action that units science approach with creative dimensions. The design research process is to determine the information of human-made objects or their image, composition, structure, aims, values and meanings. In this study, it is aimed to attract notice connection of source of inspiration-silhouette-pattern for constitution/ maintenance of design and designer identity, through design research content basing on creative application. This research is descriptive. Case screening method was used. Determined by criteria sampling technique, totally 216 dresses design in the ready-to-wear spring-summer collections of two designers for the years between 2010-2015 has been formed the sample group of the research. The design were analyzed in terms of visual properties. The result of research, it is seen that designers benefit from different inspiration sources and direct in accordance with inspiration sources to pattern-silhouette properties. Despite the use of the digital printing method of both designers, selections of inspiration sources and forms of out pouring to line of vision have contributed greatly to significantly differentiation of designers. Thus, it is reached that aimed values of originality-creativity.

___

  • Akbulut, D., (2008). "Evrimsel Tasarım Yöntemi ve Yaratıcılığın Süreç İçerisindeki Yeri", Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2: s.21-33.
  • Arias, C., (2008). "Palaeoceanography and Biogeography in the Early Jurassic Panthalassa and Tthys Oceans", Gondwana Research,Volume:14, p.306-315.
  • Baker, P., (1991). Fashions of A Decade: The 1950s, Eds. Cumming V. and Feldman E., B.T. Batsford, London.
  • Bayazıt, N., (2004). "Investigating Design: A Review of Forty Years of Design Research", Design Issues, Volume:20 (1), p.16-30.
  • Bayburtlu, I., (2013). "Kimlik Yaratan Bir Süreç Olarak Tasarım ve Tasarım Yönetimi Kavramları", Akdeniz Sanat Dergisi, Sayı: 4 (7), s.14-18.
  • Borja de Mozota, B., (2005). Tasarım Yönetimi, S. Kaçamak (çev.), MediaCat, İstanbul. Blackman, C., (2013). Modanın Tarihi 1900'den Bugüne, Kerasus, İstanbul.
  • Blanks, T., (September 19, 2010). Spring 2011 Ready-to-Wear Mary Katrantzou, http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2011-ready-towear/mary-katrantzou (Erişim tarihi: 03.09.2015).
  • Blanks, T., (September 20, 2011). Spring 2012 Ready-to-Wear Mary Katrantzou, http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2012-ready-towear/mary-katrantzou (Erişim tarihi: 03.09.2015).
  • Blanks, T., (September 14, 2012). Spring 2013 Ready-to-Wear Mary Katrantzou, http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2013-ready-towear/mary-katrantzou (Erişim tarihi: 03.09.2015).
  • Blessing, L.T.M. and Chakrabarti, A., (2009). DRM, a Design ResearchMethodology, Springer-Verlag, New York. e-ISBN 978-1-84882- 587-1.
  • Bumpus, J., (20 September 2010). Spring/Summer 2011/Ready-toWear Peter Pilotto, http://www.vogue.co.uk/fashion/spring-summer- 2011/ready-to-wear/peter-pilotto (Erişim tarihi: 05.09.2015).
  • Bumpus, J., (19 September 2011). Spring/Summer 2012/Ready-toWear Peter Pilotto, http://www.vogue.co.uk/fashion/spring-summer- 2012/ready-to-wear/peter-pilotto (Erişim tarihi: 05.09.2015).
  • Bumpus, J., (16 September 2013). Spring/Summer 2014/Ready-toWear Peter Pilotto, http://www.vogue.co.uk/fashion/spring-summer- 2014/ready-to-wear/peter-pilotto (Erişim tarihi: 05.09.2015).
  • Bye, E., (2010). "A Direction for Clothing and Textile Design Research", Clothing & Textile Research Journal, Volume: 28 (3), p.205-217.
  • Charleston, B. D., (October 2004). Christian Dior (1905-1957) In Heilbrunn Timeline of Art History, The Metropolitan Museum of Art, 2000, New York, http://www.metmuseum.org/toah/hd/dior/hd_dior.htm (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Deliduman Gence, C. ve İstifoğlu Orhon, B., (2006). Temel Sanat Eğitimi, Gerhun, Ankara.
  • Drake, A., (2007). The Beatiful Fall: Fashion, Genius and Glorious Excess in 1970s Paris, Bloomsbury Publishing, London.
  • Eckert, C. and Stacey, M., (2000). "Sources of Inspiration a Language Design", Design Studies, Volume: 21 (5), p.523-538.
  • Harris, S., (16 September 2013). Spring/Summer 2014 Ready-to-Wear Mary Katrantzou, http://www.vogue.co.uk/fashion/spring-summer- 2014/ready-to-wear/mary-katrantzou (Erişim tarihi: 03.09.2015).
  • Hızal, S., (2010). Tasarım Araştırmalarının Endüstrideki Kullanımına Yönelik Bir Çalışma: Türk Otomotiv Endüstrisi Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Holgate, M., (September 17, 2012). Peter Pilotto Spring 2013, http://www.vogue.com/fashion-week-review/862514/peter-pilotto-spring- 2013/ (Erişim tarihi: 19.03.2016).
  • Jones, Dolly (15 September 2009). Spring/Summer 2010 Ready-toWear Peter Pilotto, http://www.vogue.co.uk/fashion/spring-summer- 2010/ready-to-wear/peter-pilotto (Erişim tarihi: 03.09.2015).
  • Jones, S.J., (2009). Moda Tasarımı, Güncel Yayıncılık, İstanbul. Kocabaş Atılgan, D., (2014). "Giysi Tasarımında Esinlenmenin ve Araştırmanın Yaratıcılığa Etkisi", International Journal of Social Science, Sayı:27, s.471-487.
  • McKelvey, K. and Munslow, J., (2003). Fashion Design: Process, Innovation & Practice, Blackwell Science, Oxford.
  • Mercin, L. ve Danışan, K., (2014). "Tasarım Sürecinde Yaratıcılığı Etkileyen Faktörler", İletişimde Tasarım-Tasarımda İletişim Konulu Uluslararası Sempozyum Bildiri Kitabı, 24-26 Ekim 2013, s.277-287, Kütahya.
  • Mower, S., (September 17, 2010). Mary Katrantzou, http://www.vogue.com/fashion-week-review/863506/mary-katrantzou/ (Erişim tarihi: 03.09.2015).
  • Mower, S., (September 16, 2013). Peter Pilotto, http://www.vogue.com/fashion-week-review/862047/peter-pilotto-spring- 2014/ (Erişim tarihi: 05.09.2015).
  • Mower, S., (September 14, 2014). Mary Katrantzou Spring 2015 RTW, http://www.vogue.com/fashion-week-review/1443119/mary-katrantzouspring-2015-rtw/ (Erişim tarihi: 03.09.2015).
  • Newman, A. and Shariff, Z., (2013). A'dan Z'ye Moda Sözlüğü, Kerasus, İstanbul.
  • Nnadi, C., (September 19, 2011). Peter Pilotto Spring 2012, http://www.vogue.com/fashion-week-review/863152/peter-pilotto-spring- 2012/ (Erişim tarihi: 05.09.2015).
  • Nnadi, C., (September 15, 2014). Peter Pilotto Spring 2015 RTW, http://www.vogue.com/fashion-week-review/1443219/peter-pilotto-spring- 2015-rtw/ (Erişim tarihi: 05.09.2015).
  • Roald, J. E., (2006). "Design Leadership. 5th Nord Code Seminar: Connecting Fields". Oslo School of Architecture and Design (AHO), May 10-12.
  • Erişim Adresi: http://nordcode.tkk.fi/oslopapers/eikeland%20roald.pdf. (Erişim tarihi: 15.01.2016).
  • Seivewright, S., (2013). Moda Tasarımında Araştırma ve Tasarım. Literatür, İstanbul.
  • Singer, M., (September 20, 2010). Spring 2011 Ready-to-Wear Peter Pilotto, http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2011-ready-towear/peter-pilotto (Erişim tarihi: 05.09.2015).
  • Sorger,R. and Udale, J., (2013). Moda Tasarımının Temelleri, Literatür, İstanbul.
  • Stone, E., (1999). The Dynamics of Fashion, Fairchild, New York.
  • Sungur, N., (1992). Yaratıcı Düşünce, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • Turan, B. O., (2011). "21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi", Megaron, Sayı: 6 (3), s.162-170.
  • Udale, J., (2014). Moda Tasarımında Tekstil ve Moda, Literatür, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin, Ankara.
  • Yıldırım, L., (2010). "Tekstil Tasarımında Bir Dönüm Noktası: Sonia Delaunay". Yedi Dergisi, Sayı: 4, s.63-71.
  • Yunjeong, O., (2010). "A Study on The Fashion Design of Emilio Pucci". Journal of Fashion Business, Volume,:14 (3), p.64-74.
  • Wang, F. and Hannafin, M. J., (2005). "Design-Based Research and Technology-Enhanced Learning Environment", Educational Technology Research and Development, Volume: 53 (4), p.5-23. Görsel Kaynakça
  • Görsel 1: https://www.marykatrantzou.com/collections/ready-towear/spring-summer-2010/runway (Erişim tarihi: 20.12.2014)
  • Görsel 2: http://www.peterpilotto.com/# (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 3: https://www.marykatrantzou.com/collections/ready-towear/spring-summer-2011/runway (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 4: http://www.peterpilotto.com/# (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 5: https://www.marykatrantzou.com/collections/ready-towear/spring-summer-2012/runway (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 6: http://www.peterpilotto.com/# (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 7: https://www.marykatrantzou.com/collections/ready-towear/spring-summer-2013/runway (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 8: http://www.peterpilotto.com/# (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 9: https://www.marykatrantzou.com/collections/ready-towear/spring-summer-2014/runway (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 10: http://www.peterpilotto.com/# (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 11: https://www.marykatrantzou.com/collections/ready-towear/spring-summer-2015/runway (Erişim tarihi: 20.12.2014).
  • Görsel 12: http://www.peterpilotto.com/# (Erişim tarihi: 20.12.2014)