TEKSTİL TASARIMINDA KAVRAMSAL TASARIM ADIMLARININ UYGULANMASI: BİR ÖRNEK KUMAŞ KOLEKSİYONU1

Son yıllarda tekstil tasarımı, tekstil ve hazır giyim sektöründe profesyonel faaliyetler için hazırlanmış tasarım etkinliklerinin odak noktası haline gelmiştir. Sektör bazlı uygulamalar oldukça fazla olmasına rağmen, tekstil alanında analitik tasarım adımlarını metodik olarak takip eden tasarım projelerinin fazla olmaması bu alanda sezonluk oluşturulan, trendleri kopyalamak metoduna dayalı veya bireysel yaratıcılık tabanlı içgüdüsel tasarımın sıklıkla uygulanmasına yol açmıştır. Bu nedenle tekstil sektöründe tasarım araştırmaları uygulama süreci arasındaki bağlar giderek zayıflamıştır. Teknik tekstiller sektöründe ise mühendislik yönü ağır basan tasarım uygulamaları yapmak gerekli olduğundan, tasarım araştırmaları ve tasarım metotları daha gelişmiştir. Bu çalışmanın amacı tekstil alanında tasarım tekniklerini kullanarak analitik yöntemlerle oluşturulan metodik tasarım adımlarını belirlemek ve bu doğrultuda mühendislik tasarımında kullanılan kavramsal tasarım metodunun sistematik bir tasarım yaklaşımı olarak tekstil tasarımında kullanılma durumunu incelemek ve bu adımların kullanılmasıyla tekstil ürün koleksiyonu oluşturmak olarak belirlenmiştir. Çalışmada Giriş bölümünden sonra ikinci bölümde Kavramsal Tasarımın temelleri açıklanmış, üçüncü ve sonraki bölümlerde Pahl ve Beitz modeline uygun örnek bir tekstil tasarım uygulaması yapılmış, sonuç bölümüyle araştırmanın erişilen sonuçları tartışılmıştır.

APPLICATION OF CONCEPTUAL DESIGN IN TEXTILE DESIGN: A SAMPLE FABRIC COLLECTION

Lately, textile design has become the focal point for the design activities prepared professionally for the textile and ready wear sector. Despite great number of sector oriented applications, the absence of methodological design projects that follow analytic design steps in this field, has resulted in seasonwise prepared, personal creativity based intuitive design that has built over copying seasonal trends. Thus, the ties between design research and design application process have loosened in textile sector. Technical textiles on the contrary behaving as an industrial asset, has developed more rational design methods depending upon scientific research or product development process. The aims of this study are to employ design methods such as conceptual design in aesthetic textile design projects and thus, to define the steps of analytic approach for future design projects. The Introduction part discuss about the motivation for this research, second part explains basics of conceptual design, the third and the forthcoming parts employ Pahl and Beitz model in textile design project and the Result part discuss the results derived.

___

  • Akaslan, Ş., (2013). "Dijital Baskı Teknolojisi", Tekstil Terbiye, 48-49, İstanbul.
  • Alp, Ö. K., (2009). "Uygulamalı Sanatlar Eğitiminde Tasarım, Yapı, İşlev, Estetik ve Algı Sorunu", Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, C. VI, S. I, 48-59, Van.
  • Anonim, (2005). Camille Pissarro, Art Gallery of New South Wales.
  • Anonim, (2011). "Renk", Grafik ve Fotoğraf, Milli Eğitim Bakanlığı, MEB yayınları, Ankara.
  • Anonim, (2013). Paul Signac, Parkstone International, Mega Square, New York NY, USA.
  • Aquilano, T., ve Rimondi, R., (2011). http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2011- ready-to-wear/aquilano-rimondi/slideshow/collection#2 Erişim tarihi: 20.01.2016
  • Avadan , T., (2014). "Dijital Baskı Sürdürülebilirlik Sağlıyor", Tekstil Terbiye Dergisi , 44-46.
  • Bayazıt, N., (2004). Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları Ve Metotları, Birsen Yayınevi, İstanbul.
  • Beitz, W., (1987). "General Approach of Systematic Design", International Conference on Engineering Design, ICED 87, 1:15-20, Boston.
  • Bozdemir, M., ve Toktaş, İ. (2001). "Mekanik Sistemlerin Kavramsal Tasarımına Sistematik Bir Yaklaşım", Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 7, sayı 2, 165-171.
  • Bülbül, M., (2014). Sanat Akımlarında Portrenin Yeri, İstanbul: Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Tasarımı Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Büyükgenç, B., (2007). Peter Weıss'ın "Direnmenin Estetiği" Romanı Üzerine Bir Görsel Okuma Kılavuzu, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-iş Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Bye, E., (2010). "A Direction for Clothing and Textile Design Research", Clothing & Textiles Research Journal, 205-217.
  • Carr, G., (2013). https://tr.pinterest.com/pin/559220478704056694 (Erişim tarihi: 20.01.2016).
  • Clement, R. T. ve Houze, A. (1999). Neo-Impressionist Painters: A Sourcebook on Georges Seurat, Camille Pissarro, Paul Signac, Theo Van Rysselberghe, Henri Edmond Cross, Charles Angrand, Maximilien Luce, and Albert Dubois-Pillet, Westport, CT: Greenwood Press.
  • Cottington, D., (2005). Modern Art: A Very Short Introduction, Oxford University Pres, New York.
  • Dhillon, B. S., (1985). Quality control, Reability and Enginnering Design, Marcel Dekker, New York.
  • Dumlupınar, Y., (2011). Webern, Boulez Ve Stockhausen'ın Yapıtlarında Puantilist Yaklaşımlar, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Bilimler Anabilim Dalı, Duysal Tasarım Programı, İzmir.
  • Finn, A. L., (2014). Designing Fashion, An Exploration Of Practitioner Research Within The University Environment, Doktora Tezi, Queensland University of Technology Creative Industries Faculty, Avusturalya.
  • Forlizzi, J., Zimmerman, J., ve Stolterman, E., (2009). "From Design Research to Theory: Evidence of a Maturing Field", https://www.researchgate.net/publication/230683193 _From_Design_Research_to_ Theory Evidence_of_a_Maturing_Field, (Erişim tarihi: 09.04.2016)
  • Galenson, D. W., (2001). Painting outside the Lines Patterns of Creativity in Modern Art, Massachusetts: Harvard University Press, Cambridge.
  • Gero, J. S. ve Maher, M. L., (1990). "Theoretical Requirements for Creative Design By Analogy", Proceedings of the First International Workshop on Formal Methods in Engineering Design, Manufacturing, and Assembly, Fitzhorn, P.A. (der.), Colorado Springs, 19-27 Colorado.
  • Hubka, V., (1982). Principles of Engineering Design, Butterworth Scientific, London,
  • Hoover, S. P. ve Rinderle, J. R., (1989). "A Synthesis Strategy For Mechanical Devices", Research in Engineering Design, S. 1, 87-103.
  • Katrantzou, M., (2012a). http://vogue.com.tr/galeri/mary-katrantzou-2012- ilkbaharyaz#p=2) (Erişim tarihi: 20.01.2016).
  • Katrantzou, M., (2012b). http://vogue.com.tr/galeri/mary-katrantzou-2012-ilkbaharyaz#p =3) (Erişim tarihi: 20.01.2016).
  • Katrantzou, M., (2016a). http://vogue.com.tr/defile/mary-katrantzou-2016-ilkbaharyaz- 32363#p=21 (Erişim tarihi: 20.01.2016).
  • Katrantzou, M., (2016b). http://vogue.com.tr/defile/mary-katrantzou-2016-ilkbaharyaz- 32363#p=26 (Erişim tarihi: 20.01.2016).
  • Little, S., (2006). İzmler Sanatı Anlamak, Yapı Yayın, İstanbul.
  • Mayda, İ. ve Börklü, H. R., (2008). "Yeni Bir Kavramsal Tasarım İşlem Modeli", TÜBAV Bilim, Sayı. 1, 13-25.
  • Metioğlu, H. H., (2015). "Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık İçin Bir Yöntem Önerisi", Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, İzmir.
  • Miles, L. W. (1994). "Traditional Methods", Textile Printing, L. W. Miles (der.), The Alden Press, 1-18, Manchester.
  • Mohapatra, B., (2014). http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2014-ready-to-wear/ bibhu mohapatra/slideshow/collection#20, (Erişim tarihi: 20.01.2016).
  • Myrup, M. A., Hansen, C. T. ve Cash, P., (2015). Conceptual Design: Interpretations, Mindset and Models, Springer, International Publishing, Switzerland.
  • Owen, C. L., (1988). "Design Education and Research for the 21st Century", http://www.id.itt.edu./papers/Owen_singapore88.pdf, Institute of Design, Illinois Institute of Technology.
  • Özen, N., (2008). Geometrik Yüzeylerde Renklerin Nitelik Ve Nicelik İlişkisi, Sanatta Yeterlilik Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Ankara.
  • Özkan , D., (2012). "Empresyonizm, Sinema ve Bergsoncu Zaman Kavramı: Zaman ve Mekân Algılarının Dönüşümü", The Journal of Academic Social Science Studies, 5(5), 247-268.
  • Özpulat, F., ve Yurt, D., (2012). "Günümüz Baskı Desenli Kumaşlarında Desen Tarzları ve Teknikleri", 1. Uluslar arası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu, 29-32, Antalya.
  • Pahl, G., Beitz, W., Feldhusen, J., Grote, K.H., (1996). Engineering Design, Springer-Verlag, New York.
  • Pahl, G., Beitz, W., Feldhusen, J. ve Grote, K.H., (2010) Mühendislik Tasarımı Sistematik Yaklaşım, (çev.) Hüseyin Rıza Börkü, Hatiboğlu Basım, Ankara.
  • Pahl, G., Beitz, W., Feldhusen, J. ve Grote, K.H., (2007). Engineering Design A Systematic Approach, 3. Baskı, Springer-Verlag, Londra.
  • Park, G. J. ve Hong, E.P., (2011), "Modular Design Method Using The Independence Axiom And Design Structure Matrix In The Conceptual And Detailed Design Stage", The Sixth International Conference on Axiomatic Design, Proceedings of ICAD, March 30-31, Daejeon.
  • Parsons, J. L., (2015). "Historical Patents as Inspiration for Digital Textile and Apparel Design", Clothing and Textiles Research Journal, 280-296.
  • Saab, E., (2014). http://vogue.com.tr/galeri/elie-saab-2014-ilkbaharyaz#p=30 Erişim tarihi: 20.01.2016.
  • Sarı, S., (2014). Kişiye Özel Moda Tasarımında Dijital Baskı Tasarım Süreci, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanat ve Tasarım Anasanat Dalı, Isparta.
  • Serullaz, M., Pillement, G., Marret, B., Duret-Robert, F. (2004). Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi, (çev.) D. Erbil, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Seurat, G. (1886). https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Seurat, (Erişim tarihi: 11.04.2016).
  • Seurat, G. (1888). https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Seurat, (Erişim tarihi: 11.04.2016).
  • Seurat, G. (1890). https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Signac, (Erişim tarihi: 11.04.2016).
  • Signac, P. (1905). https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Signac, (Erişim tarihi: 11.04.2016).
  • Smithers, T. ve Troxell, W., (1990). "Design is Intelligent Behavior; But What's the Formalism?", Formal Methods in Engineering Design, Manufacturing, and Assembly,
  • Proceedings of the First International Workshop, Fizhorn, P. A. (der.), Colorado Springs, 1:28- 41, Colorado.
  • Stappers, P. J., (2007). "Doing design as part of doing research", Design Research now, R. Michel (Ed.). Birkhauser Verlag AG., Basel: Switzerland:25-40.
  • Tekstil Teknik, http://www.tekstilteknik.com.tr/ Erişim tarihi: 20.01.2016.
  • Toktaş, İ., ve Aktürk, N., (2002). "Mekanik Sistemlerin Kavramsal Tasarımında Şartname Aşamasına Yapay Zekâ Tekniklerine Dayalı Sistematik Bir Yaklaşım", Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, C. 8, S. 3, 293-303.
  • Önlü, N., (2004). "Yaratıcılık ve İşlevselliğin Tekstil Tasarımındaki Konumu", Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(3), 85-96.
  • Tseëlon, E., (2001). "Fashion Research and Its Discontents", Fashion Theory: The Journal of Dress, Body & Culture, 5(4):435-451.
  • Ullman, D. G., (2003). The Mechanical Design Process, McGraw-Hill, Boston.
  • Öngen, A. G., (2011). "Anadolu Selçuklu Dönemine Ait İki Halının Görsel Tasarım Öğeleri Bağlamında İncelenmesi", Journal of World of Turks, C. 3, S. 2, 1.