TÜRK  ÇİNİ  SANATINDA  KULLANILAN  HAYVANSAL  FİGÜRLERİN  SERAMİK  YÜZEYLER   ÜZERİNDE  ÜÇ  BOYUTLU  UYGULANMASI1

Türk çini sanatının tarihçesi, kullanılan motifleri ve teknikleri incelenerek, Türk çini sanatında kullanılan hayvansal figürler tespit edilmiştir. Hayvan figürlerinin, Türk çini sanatındaki uygulama alanlarını inceleyebilmek ve yeni yorumlamalar katabilmek için öncelikle hayvan üslubu ve özellikleri, sembolik anlamları ele alınmıştır. Çinilerde kullanılan hayvansal figürler, dönemleri ile değerlendirilerek örneklendirilmiştir. Örnekler üzerinde analizleri yapılarak hayvan figürlerinin özellikleri incelenmiştir.Formlar üzerinde bazı hayvan figürleri üç boyutlu ele alınarak değerlendirilmiştir. Çini sanatında uygulanan bazı teknikler bir arada kullanılarak, farklı seramik hammaddelerinden oluşan hayvan figürlerinin üç boyutlu ele alınması düşüncesi ile birleştirilmiş yeni formların şekillendirilmesi tamamlanmıştır. Formlar üzerinde seramik ve çini boyaları önceden tasarlanmış desenler üzerinde kullanılmıştır. Boyama, tasarıma göre ilk pişirim öncesi ve sonrasında belirlenen yerlere iki aşamada uygulanmıştır. Bisküvi pişirimi ve sır pişirimi olmak üzere iki basamaklı pişirim gerçekleştirilmiştir. Mimari yapıların duvarlarını ve kullanım kaplarının yüzeylerini süsleyen hayvan figürlü çiniler kullanıldıkları amacın dışına çıkarılarak, dekoratif ve aynı zamanda sanatsal formlara dönüştürülmesi amacına ulaşılmıştır.

3D  APPLICATIN  OF  ANIMAL  FIGURES  ON  CERAMICS  WHICH  ARE  USED  IN  TURKISH   CERAMICS  ART

In  the  article,  animal  figures  in  Turkish  china  art  have  been  spotted  by  studying  the  history  of  Turkish  china  art,  motives  and  techniquesh  that  have  been  used.  By  studying  the  history  of  Turkish  ceramics  art,  motives  and  techniques,  animal  figures  have  been  spotted.  To  study  application  fields  of  Turkish  ceramics   art   and   to   add   new   comments,   first   animal   manners   and   its   features,   their   symbolic  meanings  have  been  studied.  Animal  figures  that  have  been  used  in  ceramics,  have  been  examplified  by  their  eras.  Analysis  have  been  studied  on  and  animal  figures  have  been  examined.  Some   animal   figures   have   been   examined   in   3D   on   forms.   Some   techniques   used   in   ceramics   art  have   been   used   together   with   the   thought   of   usind   3D   animal   figures   on   different   ceramics  materials.   Ceramics   and   china   paints   on   forms   have   been   used   on   previously   designed   patterns.  Painting   have   been   applied   by   design   on   which   determined   the   places   before   and   after   cooking.                                                                                                                            1  Başvuru  tarihi:  29.12.2015    -­-    Kabul  tarihi:  05.05.2016      Başvuru  tarihi:  29.12.2015    -­-    Kabul  tarihi:  05.05.2016  *  Bu  makale  Süleyman  Demirel  Üniversitesi  Güzel  Sanatlar  Enstitüsü  Bilimsel  Araştırma  Koordinasyon  Birimi  4125-­-YL1-­-14  nolu  Yüksek  Lisans  Tez  projesinin  verilerinden  yararlanarak  oluşturulmuştur.  2   Ücr.  Öğr.  Elm.,  Süleyman  Demirel  Üniversitesi,  Güzel  Sanatlar  Fakültesi,  Geleneksel  El  Sanatları  Bölümü,              aysepamuk77@windowslive.com  3  Doç.,  Süleyman  Demirel  Üniversitesi,  Güzel  Sanatlar  Fakültesi,  Geleneksel  El  Sanatları  Bölüm  Başkanı,  renginoyman@sdu.edu.tr     Ceramics  and  china  paints  on  forms  have  been  used  on  previously  designed  patterns.  Painting  have  been   applied   by   design   on   which   determined   the   places   before   and   after   cooking.   Two   cookings  which  are  biscuit  cooking  and  foil  cooking  have  been  made.  Animal  figures  have  been  used  in  walls  of   architectural   constructions   and   usage   covers   but   now   they   are   also   used   in   decoration   and   art  forms.

___

  • Alsan, Ş., (2005). Türk Mimari Süsleme Sanatlarında Mitolojik Kaynaklı Hayvan Figürleri (Orta Asya'dan Selçuklu'ya), Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul, Marmara Üniversitesi TAE., İstanbul.
  • Arık, R., (2000). Kubad-Abad Selçuklu Saray ve Çinileri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Arık, R., (2007). ''Selçuklu Saraylarında Çini'', Anadolu'da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, G. Öney ve Z. Çobanlı (Ed.), Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, İstanbul.
  • Armutak, A., (2004). "Doğu ve Batı Mitolojilerinde Hayvan Motifi", İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi.
  • Atasoy, N. ve Raby, J., (1989). İznik, Alexandria Press (TEB), London.
  • Bilgi, H., (2006). Kütahya Çini ve Seramikleri, Suna İnan Kıraç Vakfı Koleksiyonu, Pera Müzesi Yayını 2, İstanbul.
  • Birol, İ., A. ve Derman, Ç., (2011). Türk Tezyin'i Sanatlarında Motifler, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • Büyükçanga, H. H., (2006). Anadolu Selçuklu Seramiklerinde Figürlerin Dili ve Resim Eğitimi Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim İş Öğretmenliği BD., Konya.
  • Çoruhlu, Y., (1995). Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi (Kozmolojik, Mitolojik, Astrolojik, Dini ve Edebi Tasavvurlara Göre), Seyran Yayınevi, İstanbul.
  • Çoruhlu, Y., (2006). Türk Mitolojisinin Anahtarları, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Çoruhlu, Y., (2007). Erken Devir Türk Sanatı, (İç Asya'da Türk Sanatının Doğuşu ve Gelişimi), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Erdem, M., (2011). Kubad-Abad Saray Çinilerindeki Hayvan Motiflerinin İkonografisi, Simgesel Anlamı ve Günümüz Seramiğine Yorumu, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kızıldağ Atilla, O., (2011). "Minyatür Sanatındaki Hayvan Figürlerinin Sembolik İfadeleri", Sanat-Tasarım Dergisi, C.1, S.2.
  • Öney, G., (1989). Beylikler Devri Sanatı 14.-15. Yüzyıl (1300-1453), Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Öney, G., (1998a). ''Anadolu Selçuklu Çini ve Seramik Sanatı'', Osmanlı'da Çini Seramik Öyküsü, A. Altun (Ed.), İMKB Yayınları, İstanbul.
  • Öney, G,. (1998b). ''16. Yüzyılda Osmanlı Çini ve Seramikleri (İznik)'', Osmanlı'da Çini Seramik Öyküsü, A. Altun (Ed.), İMKB Yayınları, İstanbul.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U., (1992). Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Uzun, T., (1996). "Türk Sanatındaki Kartalların İkonografisi ve Devamlılığı", PAÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, S.1.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu'da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.