Kavramsal Sanat ve On Kawara

Bu araştırma, Postmodern Dönem’de bir ‘üstdil’ olarak nitelendirilen Kavramsal Sanat anlayışını ve bu anlayış içinde dil odaklı çağdaş sanat işleri üreten Japon kökenli Amerikalı sanatçı On Kawara’nın (1932-2014) sanat alanyazını içindeki önemini göz önünde bulundurarak; onu incelemeyi; sanatını değerlendirmeyi ve tanıtmayı hedefler. Bunun için öncelikli olarak kavramsal sanat yaklaşımının tarihsel süreç içinde aldığı rol üzerinde durur. Bu bağlamda, araştırma bir yandan, kavramsal sanat yaklaşımının, Modern Dönem’in 1920’lerdeki Dadaizm akımına kadar uzanan tarihsel köklerini diğer yandan ‘kavramsal sanat’ ibaresinin 1960’lı yıllardan sonra sanatçılar tarafından adının konulması, teorik ve kuramsal çalışmaların yapılması ve çağdaş sanat pratiklerinde yer alması süreçlerini irdeler. Sonra, kavramsal sanatın ilginç isimlerinden olan ve dil odaklı işler üreten On Kawara’nın; zaman, mekân, uzam, varlık ve yokluk kavramlarını düşünsel temelde sorgulayan ve tartışan çağdaş bir sanatçı olduğu sonucuna varır. Dolayısıyla kavramsal sanat temsilcilerinden birini incelemeye ve tanıtmaya girişen bu çalışmadan elde edilen sonuçların çağdaş sanat alanına katkılar sağlayacağı ümit edilmektedir.

___

  • Akyüz, D. (2019), Kavramsal Sanatın Günümüz Takı Tasarımına Etkileri, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Ana Sanat Dalı, (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), İstanbul.
  • Antmen, A. (2016). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. – Çakmak, E. K. – Akgün, Ö. E. – Karadeniz, Ş. – Demirel, F. (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demirok, C. (2019), ‘Kavramsal Sanat ve Manifestolar’, Teorik Bakış 4 Aylık Toplumbilim Dergisi, Sayı: 13, sayfa: 261-280, İstanbul: Minör Yayınevi.
  • Godfrey, T. (1998), Conceptual Art A&I (Art and Ideas), London: Phaidon.
  • Harrison, C.-Wood, P. (2016), Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi, (Çev. Sabri Gürses), İstanbul: Küre Yayınları.
  • Özayten, N. (1992), Batı’da Obje Sanatı, Kavramsal Sanat, Post- Kavramsal Sanat ve Türkiye'de 19656-1992 Yılları Arasındaki Benzer Eğilimler, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Patton, M. Q. (2014), Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, (Çev. Ed. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Polat, N. (2019), ‘Kavramsal’ Bir Uğraş: Resim Sanatı’, Teorik Bakış 4 Aylık Toplumbilim Dergisi, Sayı: 13, sayfa: 33-60, İstanbul: Minör Yayınevi.
  • Proehl, J. (2019), ‘Sanatta Görünürlüğün Yok Olması ve Geri Dönüşü ya da Neo-Dada Asla Var Olmadı’, Teorik Bakış 4 Aylık Toplumbilim Dergisi, Sayı: 13, sayfa: 75-104, İstanbul: Minör Yayınevi.
  • Sansarcı, E. (2020), Düşünsel Sürecine Etkileri Bağlamında Grafik Tasarım ve Kavramsal Sanat İlişkisi, Arel Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Grafik Tasarım Ana Sanat Dalı Grafik Tasarım Proğramı, (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), İstanbul.
  • Şengün, E. (2017), On Kawara: Zaman-Mekân-İnsan İlişkisi Üzerine, Gaia Dergisi, 4 Aralık 2017, İstanbul. https://gaiadergi.com/on-kawara-zaman-mekan-insan-iliskisi-uzerine/ (Erişim Tarihi: Nisan 2022).
  • Watkins, J. (2014), On Kawara Obituary, The Guardian For 200 Years, Thu 24 Jul 2014, USA. https://www.theguardian.com/artanddesign/2014/jul/24/on-kawara (Erişim Tarihi: Nisan 2022).
  • Weintraub, L. (2009), On Kawara 23,056 Gün (Şubat 8, 1996), (Çev. Mine Haydaroğlu), Sanat Dünyamız Dergisi, Sayı: 110, sayfa: 128-137, İstanbul.