Modern Tipografinin Gelişim Serüveninin Wolfgang Weingart Çalışmaları Üzerinden Analizi

İnsanlar ve toplumlar arası iletişimi sağlayan yazının görsel tasarım ile daha etkili bir biçime dönüşmesi tipografi ile gerçekleşmektedir. Gutenberg’in geliştirdiği baskı sistemi ve geleneksel tipografi anlayışı ilerleyen dönemlerde yeni teknolojiler ve yaklaşımlarla gelişmiştir. Modern dönemde tipografi, mesajın aktarılmasında görsel iletişim tasarım unsurlarını içeren yaklaşımlarla kullanılmıştır. Tipografide sanatsal yaklaşım ve görsel iletişim tasarım ilkeleri, mesajın etkinliği ve farklı sunumu açısından modern dönemde önem kazanmıştır. Modern tipografide önemli isimlerinden Wolfgang Weingart eğitimini aldığı İsviçre Tipografisinin sınırlayıcı kurallarını esneterek yeni bir tipografi anlayışı ortaya koymuştur. Bu çalışmada yeni modern dönem tipografi sanatçısı Wolfgang Weingart’ın çalışmalarının tipografik tasarım ilkeleri açısından nitel bir analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda Weingart’a tipografide öncü konumu kazandıran unsurun çalışmalarındaki harf estetiğinden ziyade kendine özgü geliştirdiği tipografik kompozisyon olduğu görülmüştür.

ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF MODERN TYPOGRAPHY THROUGH WOLFGANG WEINGART STUDIES

The transformation of writing, which provides communication between people and societies, into a more effective form with visual design is realized with typography. The printing system developed by Gutenberg and the understanding of traditional typography developed in the following periods with new technologies and approaches. In the modern era, typography has been used with approaches that include visual communication design elements in conveying the message. The artistic approach and visual communication design principles in typography have gained importance in the modern period in terms of the effectiveness and different presentation of the message. Wolfgang Weingart, one of the important names in modern typography, has revealed a new typography understanding by stretching the limiting rules of Swiss Typography, which he studied. In this study, a qualitative analysis of the works of the new modern era typography artist Wolfgang Weingart was made in terms of typographic design principles. As a result of the analysis, it was seen that the element that gave Weingart a pioneering position in typography was the typographic composition he developed, rather than the letter aesthetics in his works.

___

  • Altıntaş, U. (2020). “Postmodern Dönemde Yeni Bir Tanım Arayışı: Müellif Olarak Grafik Tasarımcı”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 23, s.87-96.
  • Aynsley, J. (2005). Pioneers of Modern Graphic Design, Mitchell Beazley.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım, 3. Basım, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Becer, E. (2010). Modern Sanat ve Yeni Tipografi, 2. Basım, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bowen, G. A. (2009). “Document Analysis as a Qualitative Research Method”, Qualitative Research Journal, Vol. 9, No 2, s.27-40.
  • Carter, R. vd., (2011). Typographic Design: Form and Communication, Fifth Edition, John Wiley & Sons, Inc.
  • Cullen, K. (2012). Design Element Typography Fundamentals: A Graphic Style Manual For Understanding How Typography Affects Design, Singapur: Rockport Publishing.
  • Eskilson, S. J. (2012). Graphic Design A New History. Second Edition, Yale University Press.
  • Gümüşhan, H. (2108). “Yazının Tarihsel Gelişimi Ve Bu Süreçte Yazının Çeşitli Yüzeylere Uygulanabilirliği”, 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, 01-03 Kasım, İstanbul Üniversitesi – Cerrahpaşa, İstanbul, s.1127-1142.
  • Karataş, Z. (2015). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s.62-80.
  • Kinross, R. (2004). Modern Typography: An Essay in Critical History, Second Edition, London: Hyphen Press.
  • Mazlum, H. (2017). “Modernizm Sürecinde Yeni Tipografinin Doğuşu ve Jan Tschichold”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 18, Sayı 1, s.226-247.
  • Mclean, R. (1988), The Thames & Hudson Manual of Typography, The Thames & Hudson. Rep., UK.
  • Müller, L. (2015). Pioneer of Swiss Graphic Design, Lars Müller Publishers.
  • Özdemir, F. ve Kurt, H. (2018). “Jan Tschichold’dan Bugüne Yeni Tipografi”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, s.86-101.
  • Sarıkavak, N. K. (2018). “Gutenberg Tipografisinden Çağdaş İletişim Tasarımına”, Konya Sanat Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s.8-26.
  • Tam, K. (2003). “Wolfgang Weingart’s Typographic Landscape”, 2+3D, i–2003, Nr 6, p.18–23.
  • Tschichold, J. vd. (1998). The New Typography, University of California Press.
  • Uğur, E. (2018). “Afişte Yer Alan Tipografik Unsurların Zemin Rengi Açısından Okunabilirlik Analizi”, Social Mentality and Research Thinkers Journals, Cilt 4, Sayı 10, s.250-262.
  • Uğur, E. (2019). “Ulusal Gazete Manşetlerinin Tipografik Tasarım Teknikleri Açısından Yorumlanması”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 20, s.147-168.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Weingart, W. (1985). “My Typography Instruction at the Basle School of Design/Switzerland, 1968 to 1985”, Design Quarterly, (130), Hofmann/Weingart: Basle School of Design, s.1-20.