ISPARTA KÖY SEYİRLİK OYUNLARI

Kökenleri ritüellere ve mitlere dayanan Köy Seyirlik Oyunları neredeyse insanlıktarihiyle aynı yaştadır. Ölüp yeniden dirilme, bereketin artırılması gibi motiflerleşekillenen bu tarih öncesi bolluk törenleri, tamamen köy halkının katılımıylagerçekleştirilir. Bu çalışma, Isparta’nın köylerinde oyunların nasıl ve hangizamanlarda oynandığını incelemek amacıyla gerçekleştirilen alan çalışmaları veliteratür tarama yöntemi ile yapılmıştır. Tespit edilen Köy Seyirlik Oyunları da yapı,biçim ve içerik açısından değerlendirilmiştir. Yapılan alan çalışmaları ve edinilenbilgilerde, Isparta’da daha çok düğünlerde oynanan bu oyunların eğlence amaçlıoynandığı tespit edilmiştir.

ISPARTA DRAMATIC VILLAGE PLAYS

Isparta Dramatic Village Plays, whose origins are based on rituals and myths, are almost the same age as human history. These prehistoric abundance ceremonies, which are shaped by motifs such as death and resurrection and increasing fertility, are entirely carried out with the participation of the village people. This study was conducted with field studies and literature surveys to examine how and when the plays were performed in Isparta villages. Isparta Dramatic Village Playsthat studied out were also evaluated in terms of structure, form and content. In the field studies and the information obtained, it was determined that these plays, which were mostly performed at weddings in Isparta, were played for entertainment purposes.

___

  • And, M. (1973). Tiyatro Kılavuzu, İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • And, M. (2014). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Karadağ, N. (1978). Köy Seyirlik Oyunları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Tekerek, N. (2008). Köy Seyirlik Oyunları, İstanbul: Boyut Yayınları.
  • Ünlü, A. (2006).Türk Tiyatrosunun Antropolojisi, Ankara: Aşina Kitaplar.
  • İnternet Kaynakları
  • Metin Basat, E. (2014).“Kendine Gülen Köy: Günümüzde Yaşayan Köy Seyirlik Oyunları”, Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, file:///C:/Users/vatan/Desktop/makale%20ve%20rapor/ ezgi%20metin %20basat.pdf, Erişim tarihi:16.06.2019.
  • Tekerek, N. (2007). “Köy Seyirlik Oyunları, Seyirlik Uygulamalarıyla 51 Yıllık Bir Amatör Topluluk: Ankara Deneme Sahnesi ve Uygulamalarından İki Örnek: Bozkır Dirliği ve Gerçek Kavga”, Tiyatro AraştırmalarıDergisi,file:///C:/Users/vatan/Desktop/makale%20ve %20rapor/tekerek%20makale.pdf, Erişim tarihi: 16.06.2019.
  • İçyar, (2016). “Köy Seyirlik Oyunları’nın Teknik Özellikleri”, Atatürk Üniversitesi Sanat Dergisi, file:///C:/Users/vatan/Desktop/makale%20ve %20rapor/cem%20içyar.pdf, Erişim tarihi: 16.06.2019.
  • Görüşmeler
  • Örmeci, H. (2017). Hülya Örmeci ile Senirkent’te yapılan görüşme, Isparta: 17 Kasım.
  • Uslu, R. (2018) Ramazan Uslu ile Eyüplar Köy’ünde yapılan görüşme, Isparta: 5 Şubat.