DUYGU YANSITIMI PERSPEKTİFİNDEN ANİMASYON FİLMLERDEMÜZİK TASARIMI

Sinemasal anlatılarda ses ve müziğin ne denli önem kazandığı bilinen bir gerçekliktir. Filmlerde müzik kullanımına, yansıtılan görsel dünyanın daha iyi algılanması ve duyumsanması içinyerverilir.Animasyonfilmlergünümüzdeyetişkinleri de kapsayacak şekildeüretilmişolsalarda,asalolarak,çocuklarayönelikolanyaratımalanlarıdır.Sanatsal varlıklarınınbuanlamdakiyapıyladoğrudanilişkiolmalarındandolayı,sahipolduklarısesve müzik tasarımı kendine özgü yönelimlerle yüklüdür. Bunun doğal sonucu olarak da animasyonfilmler,kendilerineözgütempoveritmesahipolananlatımbiçimlenişinesahip olanyaratılarolaraköneçıkmaktadırlar.Buçalışmaanimasyonfilmlerdeuygulanansesve müzik evrenindeki duygu yansıtımı boyutunun hangi bileşenler aracılığıyla ve nasıl oluşturulduklarıüzerinekurulmuştur.Araştırmadamüziğioluşturan(tempo,ritim,armoni, melodi,farklıenstrümanlarvb.)temelelemanlarınetkilerielealınmış,böylecefilmeözgü tasarlanan ses evrenin seyirciler üzerindeki duygu yaratımları ve bunun da anlatılan hikâyeyegetirdiğianlamsalkatkılarsaptanmayaçalışılmıştır.

MUSIC DESIGN IN ANIMATED FILMS FROM THE EMOTION REFLECTANCE PERSPECTIVE

The importance of sound and music for cinematographic narrative is a known reality. Infilms, the use of music is given place to achive better perception and feeling of the reflectedvisual world. Altough they are produced to include the adults, the animation films are thefield of creativity intended essentially for kids. Due to the immediate relation to, in thissense, the structure of the artistic assets the sound and music design they carry loaded upbydistinctive tendencies. As a natural consequent of this, the animation films comeforward as the creations having narrative formation of specific tempo and rhythm. Thisstudy has been constructed on through which components and how the aspects of theemotion reflectance in the field of sound and music experienced in animation films areformulated. The study taking the effects of basic elements (tempo, rhythm, harmony,melody, disparate instruments, etc) which form the music, tries to determine the feelingcreations of designed sound field over the audience spesific to the film and its semanticcontribution to the narrated story.

___

  • Austin, A.; Moorell, E.; Gupta, U.; Chordia, P (2010). Characterization of Movie Genre Based on Music Score, (Proceedings) ICASSP'10, Publisher:IEEE. Atasoy, D., (2012). Pixar Kısa Film Çözümlemesi: One Man Band, http://duyguatasoy.blogcu.com/pixar-kisa-film-cozumlemesi-one-man-band-tek- kisilik-orkestra/13273047 (Erişim tarihi: 15 Mayıs 2015). Bermudez, A. L., (2010). ‘Lunacy at Termite Terrace: The Slapstick Style of Warner Bros. Animation’, Cinephile- TheUniversity Columbia’s Film Journal, Vol. 6 No. 1, Spring 2010, USA. Farrar, E., (2003). Understanding the Importance of Musical and Visual Factors in Creating Mood in Animated Films, http://www.accad.ohiostate.edu/~efarrar/thesis /process.htm Leonardo, A., (2009). Dynamic Story Shadows and Sounds, https://fenix.tecnico. ulisboa.pt/.../resumo.pdf Metcalfe, N., (2013). Sound Design For Visual Media &Radio, http://www.soundonsound.com/sos/oct13/articles/sound-design-pt1.htm Özön, N., (2000). Sinema-Tv-Video-Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü, Kabalcı Yayınları, İstanbul. Coyle, R.; Fitzgerald, J. and Hayward, P., (2010). “Subtle Idiosyncracy:Sound and Music in the Australian animated Short film The Lost Thin”g, Screen Sound, No:4, Australia. Samancı, Ö., (2004). Animasyonun Önlenemez Yükselişi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Saruhan, E., (2013). “Çizgi Film Müziklerinde Ezber Bozuyoruz”, Yeni Şafak Gazetesi, 28 Nisan 2013, http://www.yenisafak.com.tr/pazar/cizgi-film-muziklerinde-ezber- bozuyoruz-515735. Tuğlacı, P., (1971). Okyanus Türkçe Sözlük, Pars Yayınları, İstanbul. Whalen, Z. N., (2004). Play Along: Video Game Music As Metaphor and Metonymy, The Thesis, Master of Arts, University of Florida, USA.