GÜNÜMÜZ SANATINDA ÜSLUP KARMAŞASI VE PASTİŞ

Geçmişte olduğu gibi günümüzde de sanatçılar yeni arayışlar ve yorumlarıyla sanata yeni anlam/kavramlarkazandırmaktadırlar.Çoğunluklapostmodernolarakadlandırabileceğimizgünümüz sanatınınjargonusanateserlerinekarşıyorumkabiliyetimizigeliştirmekteveanlaşılmasınaolanak sağlamaktadır.Günümüzeserlerininçoğulcu/bireşimciyaklaşımları,çokkültürlülükgibiözelliklerile karşımızaçıkmakta,sanatyapıtıve üzerineyenidüşüncelerinyorumlanmasınayönelikgerekliliğe ihtiyaçduyulmaktadır.İçindeyaşadığımızçağınyenikavramlarındanbiriolanpastişsadeceplastik sanatlar açısından değil, tüm sanat alanlarında karşımıza çıkabilecek derecede önemli gibi görünmektedir. Diğer birçok kavramdaolduğugibigünümüzsanatındada pastiş plastiksanatlar, sinema,mimari,edebiyatgibidisiplinlerdekendisineuygulamaalanlarıbulmuşvegünümüzsanatının dinamiknoktalarındanbirisihalinegelmiştir. Yapılan çalışmanın amacı günümüz sanatının belirgin dinamiklerinden biri olan pastiş kavram/üslubunadeğinmekvegüncelsanatiçerisindebulunanörnekleriniincelemektir.Buitibarla konugüncel sanat ile sınırlandırılmış;güncel sanat örnekleriyle desteklenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yerli, yabancı kaynaklar, görsel kütüphaneler ve bağlantılara ulaşılmış;örnekteşkiledebileceközgüneserlerdenyararlanılmıştır.

CONFUSION ABOUT STYLE IN TODAY S ART AND PASTICHE

As in the past, today, artists are contributing new meanings/concepts to art with their newexplorations and interpretations. The jargon of today s art, which can be generally calledpostmodern, is improving our ability to make comments on works of art and makes it possible tounderstand them. The pluralistic/syncretic approaches of today s works of art include features suchas multiculturalism and there is a requirement to interpret new ideas concerning works of art.Pastiche, which is one of the new concepts of our contemporary age, seems to be important in termsof not only plastic arts but also all kinds of art. As in many other concepts, pastiche has found areasof application in various disciplines such as plastic arts, cinema, architecture and literature and hasbecome one of the dynamic components of today s art.The purpose of this study is to touch on the concept/style of pastiche, which is one of the prominentdynamics of today s art, and investigate its examples in current art. Therefore, the study was limitedto the current art and an effort was made to support it through examples from current art. Thequalitative research methods were used in the study and domestic and foreign resources, visuallibraries and links were reached and original works that might serve as examples were utilized.

___

  • Artun, A., (1998). “Çağdaş Sanat Tarihleri ve Türkiye’de Sanatın Çağdaşlaşması”, Toplum ve Bilim Dergisi, Ankara. Oluşturmada Sembol Yapıların Etkisi, Yerel Siyaset Dergisi,
  • Bal, M., (2015). “Postmodernizmin Düşünce ve Sanat Dünyasında Tanımı” , Mavi Atlas Dergisi, 4/2015.
  • Featherstone, M., (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Jameson, F., (1991). Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Durham:Duke University Press.
  • Lyotard, J, F., (1997). Postmodern Durum. Ahmet Çiğdem (çev.), 2. Baskı, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Mcquail, D., (2005). McQuail’s Mass Communication Theory, Sage Publications, London.
  • Ritzer, G., (1998). Toplumun McDonaldlaştırılması, Şen Süer Kaya (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Rosenau, P. M., (1998). Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, Tuncay Birkan (çev.), Ark Yayınları, Ankara.
  • Sarup, M., (1995). Postyapısalcılık ve Postmodernizm, A. B. Güçlü (çev.), Ark Yayınları, Ankara.
  • Yamaner, G., (2007). Postmodernizm ve Sanat, 1. Baskı, Algı Yayınları, Ankara.
  • Yılmaz, M., (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınları, Ankara.