ATIK NESNEDEN SANAT YAPITINA MALZEMENİN DÖNÜŞÜMÜ

Bumakaledeatıknesnelerinsanatyapıtıüretimindemalzemeolarakkullanılmasıkonuedilmiştir. Yanısıra,sanat üretimindeatık nesne kullanımındakiçeşitliyöntemler ilesanateserinindeğişen anlamı araştırılmıştır.Araştırma atık nesnenin sanatyapıtında ilk kullanımtipi olan kolaj üretim üzerinden başlamıştır. Daha sonra dekolaj, asamblaj, montaj gibi atık nesnenin sanat eserine dönüştürüldüğüçalışmalarayerverilmiştir.Sonrasındahazıryapıt,postprodüksiyon,manipülasyon gibipostmoderndöneminsanatstratejileriincelenmiştir.Bukavramlarüzerindensanateseriüretimi süreçlerinde belirli örnekler gösterilmiş ve bazı saptamalar yapılmıştır. Atık nesnenin sanat nesnesine-eserine dönüşümü, modern dönemdeki biçimleri ve postmodern dönemde görüldüğü şekliyleişlenmiştir.Sanateseriüretimindeatıknesnekullanımıgünümüzdedeçağdaşsanattayaygın birşekildeyeniyaratımolanağıolarakgörülmektedir.

THE TRANSFORMATION OF MATERIAL FROM WASTE OBJECTS TO ARTWORK

In this article, using of waste objects as materials in the production of work of art are included.Besides, various methods of using of waste object in production art and changing the meaning ofwork of art are investigated. The Research has begun on production of collage which the first type ofusing of waste objects. Afterwards, the artworks which produced using waste objects such asdecollage, mounting and assembly are devoted to the study. Thereafter, the postmodern artstrategies such manipulation, postproduction, ready-made were examined. The specific examples inthe artwork production process are shown out of these concepts and some recognition is carriedout. Transformation of waste object to an art object-work is processed as it appears forms in thepostmodern and modern era. Nowadays, using of waste object in production of artwork is seenwidely as possibility of new creation in contemporary art.

___

  • Arapoğlu, F. ve Yavuz, S., (2012). “Bir Sanatsal Biçim Olarak Arada Olmak, İntermedya Üzerine Çözümlemeler”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bilgin, N., (1991). Eşya ve İnsan, Gündoğdu Yayınları, Ankara.
  • Bourriaud, N., (2004). Postprodüksiy on, Nermin Saybaşılı (çev.), Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Bürger, P., (2004). Avangard Kuramı, Ali Artun (çev.), İletişim Yayınları, İstanbul. Erkul, D., (1997). Kullanım Eşyasının Sanat Nesnesine Dönüştürülmesi, Marmara Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Batur, E., (1995). Modernizmin Serüveni, YKY, İstanbul. Foster, H., (2009). Tasarım ve Suç, Elçin Gen (çev.), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Hamilton, J., (2012) Arman’ın Nesneler Sistemi, Ayşe Özuçak Bozdurgut (çev.), ART-E, Kasım-Aralık, Sayı:10.
  • Marx, K., (1976). "Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı” , Marks-Engels: Seçme Yapıtlar, C:1, Birinci Baskı, İstanbul, Sol Yayınları.
  • O’doherty, B., (2010). Beyaz Küpün İçinde, Ahu Antmen (çev.), Sel Yayınları, İstanbul. Turani, A., (1999). Çağdaş Sanat Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Cindil, (2007). Çevre ve Atıklar iİle Katı Atık Tanımı ve Türleri, http://www.cindil.net/tanimt.html
  • Hogart, S. B., (2011). http://deyoung.famsf.org/blog/framework-anti-mass-cornelia-parker
  • Ingram, P., (2012). http://www.3ammagazine.com/3am/pissing-in-duchamps-fountain/
  • Merjan, H., (2009). Tara Donovan, http://www.frieze.com/issue/review/tara_donovan/
  • TDK, (t.y.). Mnipülasyon, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55a58b128b4e48.13901735
  • TDK, (t.y.). Temellük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55a58b0dd7a751.22830062
  • Wallace, I., (2014). The History of the Found Object in Art, http://www.artspace.com/magazine/art_101/the-history-of-the-found-object-in-art