SANAT DÜNYASININ KÜLTÜREL ARACILARI:TÜRKİYE'DEKİ SANAT GALERİLERİNİN PROFİLİ

BuaraştırmanınamacıTürkiyedekisanatgalerilerininözelliklerini betimlemek,sanatgalerilerinin pazarlama araç ve faaliyetlerinden yararlanma düzey ve biçimlerini ortaya koymak ve sanat galerilerininpazarlamaaraçvefaaliyetlerindendahaetkinyararlanabilmesiiçinönerilersunmaktır. Taramamodelikullanılanaraştırmadaverileranketleraracılığıylatoplanmıştır.Araştırmasonucunda, Türkiyede faaliyet gösteren sanat galerilerinin özellikleri betimlenmiş ve sanat galerilerinin pazarlamaaraçvefaaliyetlerindenyararlanmadüzeyvebiçimleribelirlenmiştir.Araştırmasonuçları galeristleringalerilerininperformansdüzeyiileilgiligenelolarakolumlubiralgıyasahipolduğunu göstermektedir.Sanatgalerileri, işletmelertarafından kullanılan pazarlamaaraçvefaaliyetlerinin birçoğunu benimsemektedir. Türkiyedeki sanat galerilerini varlığı sahiplerine/yöneticilerine bağlı küçükişletmelerolaraktanımlamakmümkündür.

CULTURAL INTERMEDIARIES OF THE ART WORLD:PROFILE OF ART GALLERIES IN TURKEY

The purpose of this study is to describe the main characteristics of art galleries in Turkey, exploretheir marketing tools and activities usage levels and styles and as a result, to develop suggestions formore efficient utilization of marketing tools and activities. Survey model was used and data werecollected through questionnaires for the study. Throughout the study, characteristics of art galleriesoperating in Turkey were described and the marketing tools and activities used by the galleries wereexplored. Study revealed that gallerists generally have a positive perception on their galleries overallperformance level. Art galleries adopt most of the marketing tools and activities used by thecommercial firms. It is concluded that art galleries in Turkey can be described as small businesseswhose existence depends on their owners/managers.

___

  • Babbie, E., (2004). The Practice of Social Research, 10. Baskı, Thomson Wadsworth, U.S.A. Benhamou, F., Moureau, N. ve Sagot-Duvauroux, D., (2002). “Opening the Black Box of the White Cube: A Survey of French Contemporary Art Galleries at the Turn of The Millenium”, Poetics, 30 (4). Byrnes, W., (2009). Management and tThe Arts, Elsevier, U.S.A. Creswell, J. W., (2005). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, 2. Baskı, Pearson/Merrill/Prentice Hall, Upper Saddle River, N. J. Fillis, I., (2004). “The Entrepreneurial Artist As Marketer: Drawing From the Smaller-Firm Literature”, International Journal of Arts Management, 7 (1). McAndrew, C., (2010). The International Art Market 2007-2009. Trends In The Art Trade During Global Recession, The European Fine Art Foundation (TEFAF), Helvoirt. Stallabrass, J., (2010). Sanat A. S. Çağdaş Sanat ve Bienaller, 2. Baskı, Esin Soğancılar (çev.), İletişim Yayınları, İstanbul. Thompson, D., (2011). Sanat Mezat, Renan Akman (çev.), İletişim Yayınları, İstanbul. Velthuis, O., (2005). Talking Prices: Symbolic Meanings Of Prices On The Market For Contemporary Art, Princeton University Press, U.S.A. Yılmaz, Ö., (2012). “Kültür Sanatta Dijital İletişim Devri”, Milliyet Sanat, 40 (634).