Günümüz Sanatı ve Pastiş

Geçmişte olduğu gibi günümüzde de sanatçılar yeni arayışlar ve yorumlarıyla sanata yeni anlam/kavramlar kazandırmaktadırlar. Çoğunlukla postmodern olarak adlandırabileceğimiz günümüz sanatının jargonu sanat eserlerine karşı yorum kabiliyetimizi geliştirmekte ve anlaşılmasına olanak sağlamaktadır. Günümüz eserlerinin çoğulcu/bireşimci yaklaşımları, çok kültürlülük gibi özellikler ile karşımıza çıkmakta, sanat yapıtı ve üzerine yeni düşüncelerin yorumlanmasına yönelik gerekliliğe ihtiyaç duyulmaktadır. İçinde yaşadığımız çağın yeni kavramlarından biri olan pastiş sadece plastik sanatlar açısından değil, tüm sanat alanlarında karşımıza çıkabilecek derecede önemli gibi görünmektedir. Diğer birçok kavramda olduğu gibi günümüz sanatında da pastiş plastik sanatlar, sinema, mimari, edebiyat gibi disiplinlerde kendisine uygulama alanları bulmuş ve günümüz sanatının dinamik noktalarından birisi haline gelmiştir. Yapılan çalışmanın amacı günümüz sanatının belirgin dinamiklerinden biri olan pastiş kavram/üslubuna değinmek ve güncel sanat içerisinde bulunan örneklerini incelemektir. Bu itibarla konu güncel sanat ile sınırlandırılmış; güncel sanat örnekleriyle desteklenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yerli, yabancı kaynaklar, görsel kütüphaneler ve bağlantılara ulaşılmış; örnek teşkil edebilecek özgün eserlerden yararlanılmıştır. Anahtar Kelimeler: Pastiş, sanat, çoğulculuk. Confusion About Style In Today’s Art And Pastiche Abstract As in the past, today, artists are contributing new meanings/concepts to art with their new explorations and interpretations. The jargon of today’s art, which can be generally called postmodern, is improving our ability to make comments on works of art and makes it possible to understand them. The pluralistic/syncretic approaches of today’s works of art include features such as multiculturalism and there is a requirement to interpret new ideas concerning works of art. Pastiche, which is one of the new concepts of our contemporary age, seems to be important in terms of not only plastic arts but also all kinds of art. As in many other concepts, pastiche has found areas of application in various disciplines such as plastic arts, cinema, architecture and literature and has become one of the dynamic components of today’s art. The purpose of this study is to touch on the concept/style of pastiche, which is one of the prominent dynamics of today’s art, and investigate its examples in current art. Therefore, the study was limited to the current art and an effort was made to support it through examples from current art. The qualitative research methods were used in the study and domestic and foreign resources, visual libraries and links were reached and original works that might serve as examples were utilized. Keywords: Pastiche, art, pluralism.

 As   in   the   past,   today,   artists   are   contributing   new   meanings/concepts   to   art   with   their   new  explorations   and   interpretations.   The   jargon   of   today’s   art,   which   can   be   generally   called  postmodern,  is  improving  our  ability  to  make  comments  on  works  of  art  and  makes  it  possible  to  understand  them.  The  pluralistic/syncretic  approaches  of  today’s  works  of  art  include  features  such  as   multiculturalism   and   there   is   a   requirement   to   interpret   new   ideas   concerning   works   of   art.  Pastiche,  which  is  one  of  the  new  concepts  of  our  contemporary  age,  seems  to  be  important  in  terms  of  not  only  plastic  arts  but  also  all  kinds  of  art.  As  in  many  other  concepts,  pastiche  has  found  areas  of  application  in  various  disciplines  such  as  plastic  arts,  cinema,  architecture  and  literature  and  has  become  one  of  the  dynamic  components  of  today’s  art.    The  purpose  of  this  study  is  to  touch  on  the  concept/style  of  pastiche,  which  is  one  of  the  prominent  dynamics  of  today’s  art,  and  investigate  its  examples  in  current  art.  Therefore,  the  study  was  limited  to   the   current   art   and   an   effort   was   made   to   support   it   through   examples   from   current   art.   The  qualitative   research   methods   were   used   in   the   study   and   domestic   and   foreign   resources,   visual  libraries  and  links  were  reached  and  original  works  that  might  serve  as  examples  were  utilized.