ÇAĞDAŞ SANATTA GÖRSEL VE KAVRAMSAL BİR İMGE OLARAK YAZININ KULLANIMI

Duygu, düşünce ve kavramların birer imgeye dönüştürülmesi ile oluşan görsel ve yazılı anlatım dili,geçmiştengünümüze mağara duvarları, kiltablet, papirüs, parşömen, kâğıt, duvar,tuvalvesayısalekrangibitaşıyıcılararacılığıylayaşamınheralanındailetişimkurma yöntemlerindenbiriolarakvarlığınısürdürmektedir.Resim-yazıilebaşlayangörseliletişim kurmasüreciyazıyıoluşturan işaretlerin aynızamanda birergöstergeye dönüşmesineve sanatsalbiranlatımdiliolarakdakullanılmasınayolaçmıştır.Buçalışmanınamacı,1960ve sonrasıyazıyıgörselbiranlatımdiliolarakkullanançağdaşsanatçılarıneserleriniincelemek ve sanatta yazının görsel bir anlatım dili olarak yerini değerlendirmektir. Yazı ve sanat arasındakiilişkinintarihselsüreci,yazınıngörselbirdilolarakkullanılmabiçimiveçağdaş sanat alanındaki yeri alanyazın incelemesi olarak ele alınmıştır. Yazıyı kullanan çağdaş sanatçıların eserleri incelenmiştir. Eserler incelendiğinde yazının ağırlıklı olarak görsel ve kavramsal bir anlatım dili olarak kullanıldığı, kelimeler ya da cümlelerin kavramsal ve tipografikanlambakımındanbirbirleriyleörtüştüğügörülmüştür.

SCRIPT USE AS A VISUAL AND CONCEPTUAL IMAGE IN CONTEMPORARY ARTWORKS

Being created by transforming emotions, ideas and concepts into images; visual and writtenexpressions have always been a way to communicate in all areas of life by means of cavewalls, clay tablets, papyruses, parchments, paper, walls, canvases and numeric screens. Theprocess of visual communication, which started with hieroglyphs, caused signs to changeinto indicators and to be used as an artistic way of expression. The purpose of this study is toexamine the artworks of contemporary artists using script as a way of expression after 1960and to evaluate script in art as a visual way of expression. The historical process of therelationship between script and art, using script as a visual expression method and its place in contemporary art have been evaluated as a literature examination. The artworks ofcontemporary artists who used scripts have been assessed. As a result of the examination ofartworks, it was seen that script was used mostly as a visual and conceptual way ofexpression and that words or sentences match up with each other in terms of conceptualand typographic meanings.

___

  • Adams, J. M. ve Dolin, P. A., (2002). Printing Technology, Thomson Learning, U.S.A.
  • Antmen, A., (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Atakan, N., (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Karakalem Kitabevi, İzmir.
  • Bektaş, D., (1992). Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi, YKY, İstanbul.
  • Foucault, M., (2002). Bu Bir Pipo Değildir, Selahattin Hilav (çev.), YKY, İstanbul.
  • Gaur, A., (2001). -8000 Yıllık Bir Gezinti-, P Sanat Kültür Antika Dergisi, Sayı: 21, Mas Matbaacılık A.Ş., İstanbul.
  • Gombrich, E. H., (1986). Sanatın Öyküsü: Başlangıcından Günümüze Sanat Tarihi; Resim, Heykel, Mimarlık, Bedrettin Cömert (çev.), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Harrison, C. ve Wood, P., (2011). Sanat ve Kuram 1900-2000, Değişen Fikirler Antolojisi, Küre Yayınları, İstanbul.
  • Jean, G., (2001). Yazı İnsanlığın Belleği, der. Georges Jean, Nami Başer (çev.), YKY, İstanbul.
  • Massin, R., (2001). "Harf ve İmge", Yazı İnsanlığın Belleği, der. Georges Jean, Nami Başer (çev), YKY, İstanbul.
  • Mesudi, H., (2001). "Hattatlık", Yazı İnsanlığın Belleği, der. Georges Jean, Nami Başer (çev.), YKY, İstanbul.
  • Özpınar, C., (2009). "Yazı Olarak Sanat Yapıtı". Sanat Dünyamız, Sayı: 110 YKY, Bahar/ İstanbul.
  • P Sanat, (2001). "J. Paul Getty Müzesi Koleksiyonu'ndan, Ortaçağ Avrupası'nda Resimli El Yazma Eserler", P Sanat Kültür Antika Dergisi, Sayı: 21., İstanbul.
  • Radford, T., (2014). "World's Oldest Jewellery Found in Cave" Guardian Unlimited. http://www.theguardian.com/world/2004/apr/16/artsandhumanities.arts. Erişim tarihi: 22 Eylül 2014.
  • Taburoğlu, Ö., (2013). Resim, Söz ve Yazı, Doğu Batı Yayınları, İstanbul.
  • Yıldız, N., (2000). Eskiçağ'da Yazı Malzemeleri ve Kitabın Oluşumu, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Yılmaz, M., (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Wilford, J. N., (2014). "In African Cave, Signs of an Ancient Paint Factory". The New York Times, http://www.nytimes.com/2011/10/14/science/14paint.html?_r=1& Erişim tarihi: 22 Eylül 2014).
  • Marian Goodman Gallery, (2014). Lawrence Weiner. http://www.mariangoodman.com/ exhibitions/2005-02-24_lawrence-weiner/ Erişim Tarihi: 13.10.2014.