CHANGING RELATIONS on ART and POLITICS

CHANGING RELATIONS on ART and POLITICS

The changing perception proceeding from the modernism/postmodernism debatehas brought up the relationship between art and politics. The modernist thesisabout that art should be freed from politics, firstly, has been weakened by FrankfurtSchool's view that the borderline between art and politics had been undeterminedand inspired postmodern interpretations. As a requirement of neoliberal politics ofeconomy in 1980's, the distinctive role of the states on cultural field has beensignificantly transmitted to private corporations. So, world of business has raised itslot of politic power. The relation on art and politics has been ambigously elaboratedby both interactions of the subjects on these spheres and more endogenous issuessuch as styles, genres, and movements. This work studies these changingperceptions in the context of art's engagement to politics and features someexemplifications from world's and Turkey's art scenes.

___

  • Adorno, Theodor, W., (2003). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cogito, Sayı. 36, s. 76-78.
  • Ahmad, F., (2002). Modern Türkiye’nin Oluşumu, Doruk Yayınevi, Ankara.
  • Aren, S., (2002). “Değişme, Küreselleşme ve Sosyalizm”, Cogito, Sayı. 31, s. 59-67.
  • Arslan, Y., (2009). “Yaşamöyküm”, der. Levent Yılmaz, Yüksel Arslan Retrospektifi, Santral İstanbul, İstanbul, ss. 235-247.
  • Ashton, D., (der.), (2001). Picasso Konuşuyor, Mehmet Yılmaz ve Ayşe Nahide Yılmaz (çev.), Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Avşar, V. ve Vasıf K., (2011). Vahap Avşar, RAMPA, İstanbul.
  • Baykam, B., (1988). "New York İçilecek Denizdir", Gergedan, Türk Resim Sanatı Özel Sayısı, s. 46-50.
  • Baykam, B., (1990). Boyanın Beyni, Ayhan Matbaası, İstanbul. Baykam, B., (1999). Maymunların Resim Yapma Hakkı, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • Bek, G., (2007). 1970 – 1980 Yılları Arasında Türkiye’de Kültürel ve Sanatsal Ortam, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Beykal, C., (1987). "Sanatta Öncülük ve ‘Öncü Türk Sanatından Bir Kesit’", Hürriyet
  • Gösteri, Sayı. 80, s. 55-56.
  • Clark, T. J., (1994). "Painting in the Year Two", Representations, Sayı. 47, s. 13–63.
  • Clark, T., (2004). Sanat ve Propaganda, Esin Hoşsucu (çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Çalıkoğlu, L., (2008). “90’lı Yıllarda Çağdaş Sanat: Kırılma-Gerilim-Çoğulculuk”, haz. Levent, Ç., (2008). Çağdaş Sanat Konuşmaları 3: 90’lı Yıllarda Türkiye’de Çağdaş Sanat, YKY, İstanbul, s. 7-16.
  • Erdemci, F., (2007). Büyüyü Bozmak, Yeniden Yön Vermek, Modern ve Ötesi, Bilgi Üniversitesi, İstanbul, s. 37-85.
  • Erzen, J., (1999). "Cumhuriyetin Son Çeyreğinde Sergiler", Cumhuriyet’in Renkleri, Biçimleri, Türkiye Tarih Vakfı, İstanbul, s. 206-211.
  • Fischer, E., (1993). Sanatın Gerekliliği, Cevat Çapan (çev.), V Yayınları, İstanbul. Foster, H., (2008). “Çağdaş Sanatta Siyasal Kavramı”, Sanat/Siyaset, ed. Ali Artun, İletişim Yayınları, İstanbul, s. 131-154.
  • Foucault, M., (1994). Dostluğa Dair, Cemal Ener (çev.), Hil Yayın, İstanbul.
  • Foucault, M., (2000). Entelektüelin Siyasi İşlevi, I. Ergüden-F Keskin-O. Akınhay (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Fukuyama, F., (1993). “Tarihin Sonu mu?”, haz. Hakan Yılmaz, Eski Dünyadan Yeni Dünyaya, Hil Yayınları, İstanbul, s. 193-221.
  • Germaner, S., (1999). “Cumhuriyet Döneminde Resim Sanatı”, Cumhuriyet’in Renkleri, Biçimleri, ed. Ayla Ödekan, Türkiye Tarih Vakfı, İstanbul, s. 8-25.
  • Greenberg, C., (1997). “Modernist Resim”, Modernizmin Serüveni, haz. Enis Batur, YKY, İstanbul, s. 357-363.
  • Greenberg, C., (2004). “Öncü ve Kiç”, Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı, haz. Mehmet Yılmaz, Nazım Özüaydın (çev.), Ütopya Yayınevi, Ankara, s. 244-263. Guilbaut, S., (2008). New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı, Elif Göktepe (çev.), Sel Yayınları, İstanbul.
  • Haacke, H., (1993). “Statement”, Art in Theory, ed. Harrison & Wood, Blackwell, s. 105.
  • Hardt, M. ve Antonio N., (2001). İmparatorluk, Abdullah Yılmaz (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Hauser, A., (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi, Yıldız Gönülü (çev.), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • İnsel, A., (1999). “Cumhuriyet Döneminde Otoritarizm”, Bilanço 1923-1998: Türkiye Cumhuriyeti’nin 75 Yılına Bakış, 1. Cilt, Türkiye Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, s. 35-46.
  • Jameson, F., (1994). “Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı”, Postmodernizm, haz. Necmi Zekâ, Kıyı Yayınları, İstanbul, s. 61-93.
  • Jameson, F., (2005). Kültürel Dönemeç, Kemal İnal (çev.), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Kagan, M., (1982). Güzellik Bilimi Olarak Estetik, Aziz Çalışlar (çev.), Altın Kitaplar, İstanbul. Kahraman, H. B., (1987). "Hamam Sergisinin Düşündürdükleri", Sanat Olayı, Sayı. 66, s. 52-56.
  • Kahraman, H. B., (1995). "Sanat-Politika İlişkisi: Çağdaş Toplumsallık Bağlamında Yeniden Temellendirme Denemesi", İç Manzaralar (Bedri Baykam’ın 27 Mayıs adlı sergisi için hazırlanan gazete), s. 3.
  • Kahraman, H. B., (1995). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri, YKY, İstanbul. Kongar, E., (1983). “Devlet Kültür-Sanat İlişkisi: ‘Devlet Felsefesi’ Açısından Tartışılmalı” Hürriyet Gösteri, Sayı. 36, s. 76-77. Kongar, E., (2000). 21. Yüzyılda Türkiye, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Kortun, V., (1999). “Vasıf Kortun’la Söyleşi”, art-ist, Sayı. 2, s. 126-133.
  • Kreft, L., (2008). “Sanat ve Siyaset: Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı”, Sanat/Siyaset, ed. Ali Artun, İletişim Yayınları, İstanbul, ss. 9-49.
  • Lukacs, G., (1985). Estetik, 1. Cilt, Ahmet Cemal (çev.), Payel Yayınevi, İstanbul.
  • Lyotard, J. F., (1994). Postmodern Durum, Ahmet Çiğdem (çev.), Vadi Yayınları, İstanbul. Lunn, E., (1995). Marksizm ve Modernizm, Yavuz Alogan (çev.), Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • Madra, B., (1990). "Çağdaş Sanatta İpuçlarını Yakaladık", Hürriyet Gösteri, Sayı. 110, s. 48-51. Madra, B., (2006). "Sermaye açısından kültür-sanat, malların dışında kalan bir mal değildir", Evrensel Kültür, Sayı. 169, s. 76-78.
  • Manisalı, E., (2006, 17 Temmuz). “Gerçek Derin Devlet Piyasa Güçleri Olmasın?”, Cumhuriyet, s. 11. Manisalı, E., (2008, 30 Nisan). “Piyasa Üzerinden Karşı Devrim”, Cumhuriyet, s. 11.
  • Marx, K. ve Friedrich E., (1999). Komünist Parti Manifestosu (1848), Yılmaz Onay (çev.), Evrensel Basım Yayın, İstanbul. Minc, A., (1995). Yeni Ortaçağ, Mehmet Ali Ağaoğulları (çev.), İmge Yayınları, İstanbul.
  • Ötgün, C., (2012). “Bildirgeler Bağlamında Sanata Hareketler, Oluşumlar ve Hangar +/-”Sanatın Günceli, Güncelin Sanatı, haz. Mehmet Yılmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, ss. 79-119.
  • Rancière, J., (2010). Özgürleşen Seyirci, Burak Şaman (çev.), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Wallerstein, I., (1993). "1980'lerden Alınacak Dersler", Eski Dünyadan Yeni Dünyaya, der. Hakan Yılmaz, Hil Yayın, İstanbul, s. 45-65.
  • Wu, C. T., (2005). Kültürün Özelleştirilmesi 1980’ler Sonrasında Şirketlerin Sanata Müdahalesi, Esin Soğancılar (çev.), İletişim, İstanbul.
  • Yasa Yaman, Z., (1998). “1950’li Yılların Sanatsal Ortamı ve ‘Temsil’ Sorunu”, Toplum ve Bilim, Sayı. 79, s. 94-136.
  • Yasa Yaman, Z., (2011). Suretin Sireti, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Sanat Koleksiyonu’ndan Bir Seçki, 1 Kasım 2011 Sergi Kataloğu, Pera Müzesi, İstanbul.
  • Yetkin, Ç., (1970). Siyasal İktidar Sanata Karşı, Bilgi Yayınevi, İstanbul.
  • Yılmaz, A. N., (2012). “Güncele Sinmiş Tarih”, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı, haz. Mehmet Yılmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, s. 13-32.
  • Yılmaz, M., (2011). Sakıncalı Çünkü Edepsiz, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Yılmaz, M., (2012). “Modern, Çağdaş, Güncel, Postmodern”, Sanatın Günceli, Güncelin Sanatı, haz. Mehmet Yılmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, s. 22-31.
  • Yılmaz, M. ve Şefik Ö., (2012). “Sanat ve Siyaset”, Sanatın Günceli, Güncelin Sanatı, haz. Mehmet Yılmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, s. 136-171.
  • Yılmaz, M., (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Ziss, A., (1984). Estetik, Yakup Şahan (çev.), de Yayınevi, İstanbul.