1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ

“1960 Sonrası Kadın Sanatçıların Baskıresimlerinde Beden İmgesi ” adlı bu araştırmada, Nancy Spero, Louis Bourgeous, Kiki Smith, Barbara Kruger, Maria Magdalena Campos Pons, Marilene Oliver’ın beden üzerine düşünüş biçimleri üzerine odaklanılmış ve baskıresim teknikleri ile oluşturdukları yapıtlarının teknik yaklaşımları incelenmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda söz konusu sanatçıların kadın olarak bedeni ele alış biçimleri ve baskıresim sanatı içindeki bulundukları konumlarına vurgu yapılmıştır. Baskıresim tarihinin başlangıcından bugüne farklı biçimlerde ele alan ve beden imgesini irdeleyen döneminin önemli kadın sanatçıların baskıresim eserlerinde kendine özgü teknik anlayışların da çeşitlilik olması bakımından bu araştırma önem taşımaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmada, konuya dair yazılı kaynakların yanı sıra elektronik ortamda da çeşitli kaynak taramaları yapılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler ışığında Nancy Spero, Louis Bourgeous, Kiki Smith, Barbara Kruger, Maria Magdalena Campos Pons ve Marilene Oliver’ın baskıresimlerindeki anlatımlarında yer bulan beden imgelerini baskıresmin teknik olanakları kapsamında da tercih biçimlerinde de oldukça sıra dışı yöntemlerle ele aldıkları görülmüştür

THE DECORATION OF TWO 16TH CENTURY VAQFIYYAHS IN THE ARCHIVE OF LAND REGISTRY AND CADASTRE

Waqfiyahs are important documents notifying the terms of a waqf, comprising information regarding the tasks of waqf officials and how to apply these tasks, as well as bearing the historical, geographical, economic, social and communal tracks of the age when it was written. The written documents carrying the feature of being a symbol of power in Turkish culture throughout history, having a significant place in works of art are of great importance in terms of content and decoration. In the current study, waqfiyahs which are a separate group in manuscripts were examined. The waqfiyahs with an inventory number of 43 and 19 in the exhibition centre of Defter Emini Server Efendi, in the General Directorate of Land Registry and Cadastre were investigated. Technical, colour, motive, and composition features of the illuminated parts of the waqfiyahs were determined and it was found that zer-ender-zer, double tahrir and classical illumination technique with a ground painting were used. Upon the evaluation of the illumination of the waqfiyahs dated 16th century, it is likely to say that the illumination of the works investigated in the research reflects the characteristics of the period in terms of motive, colour and composition features.

___

  • Antmen, A. (2012). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Antmen, A. (2013 ). Kimlikli Bedenler; Sanat, Kimlik, Cinsiyet, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Benhabib, S. (2017). Çatışan Feminizmler, çev. Feride Evren Sezer, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2018). Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Butler, J. (2018). Cinsiyet Belası, Feminizm ve Kimliğin Alt Üst Edilmesi, çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Coldwell, P. (2010). Printmaking: A Contemporary Perspective, London: Black Dog Pub.
  • Danto, A. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı, çev. Özge Ejder, Esin Berktaş, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ersoy, A. (1983). Sanat Kavramlarına Giriş, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Esmer, H. (2005). Baskıresim Tarihi Ders Notları.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, çev. Simber Atay Eskier,İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Grovier, K. (2018). “Bu Çağdan Geleceğe 100 Yapıt”. Akbank Sanat, İstanbul: Mega Basım Yayın.
  • Owens, C.& Bryson, S. (1994). Beyond Recognition: Representation, Power, and Culture, USA: University of California Press.
  • Perez, L. (2000). Cuban Studies 31, Pittsburg: The University of Pittsburg Press.
  • Perrella, C. (2009). Nancy Spero, Milano: Charta Books Ltd.
  • Saunders G.& Miles R. (2006). Prints Now: Directions and Definitions, London: V&A Publications.
  • Tala, A. (2009). Installations and Experimental Printmaking, London: A&C Black Publishers Limited.
  • Wye, D. (1996). Thinking Print: Books To Billboards, 1980-95, New York: Museum of Modern Art.
  • Wye, D. (2004). Artists&prints. The Museum of Modern Art, Yapı Kredi Yayınları. Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ütopya Yayınevi.
  • e-skop (2013). “Mağara resimlerinin izinde: ilk sanatçı bir kadın mıydı?” https://www.e- skop.com/skopbulten/magara-resimlerinin-izinde-ilk-sanatci-bir-kadin-miydi/1580 Erişim tarihi: 20.01.2021.
  • Esmer, H. (2014). “Baskıresimde Deneysel Arayışlar”. https://hayriesmer.com/makale /baskiresimde-deneysel-arayislar/53?ln=tr, Erişim tarihi: 22.02.2021.
  • Knight, C. (2007). “Los Angeles Times”, https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2007-jun-29- et-venice29-story.html Erişim tarihi: 10.01.2021.
  • Madra, B. (2006). “Sanatta İmge Olarak Kadın. Radikal Kültür Sanat”. https://www.beralmadra. net/articles/radikal-gazetesi/sanatta-imge-olarak-kadin/ Erişim tarihi: 25.04.2021.
  • Matt, G. (2004). “Louise Bourgeois, The complete Prints&Books”, https://www.moma.org /s/lb/ collection_lb/object/object_objid-59480.html, Erişim tarihi: 15.07.2021.
  • Wye, D.&Smith, C. (1994). “The prints of Louise Bpugeois. Museum of Modern Art”. https://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/louise_bourgeois/lb_essay.pdf Erişim tarihi: 19.10.2021.
  • Görsel 1. Nancy Spero, “Devrim XI’e ”, 1986, Çizim ve elle baskı, 47,8x245,8cm, Moma. (t.y.). https://www.moma.org/collection/works/64250 Erişim tarihi: 12.11.2021.
  • Görsel 2. Nancy Spero, “Mayıs Direği/Tutsak Almayın”,2007, Karışık teknik, Withers, R. (2009). Nancy Spero: dissidances *Baskıresim+. http://www.rachelwithers.com/nancy-spero- dissidances/ Erişim tarihi: 12.01.2021.
  • Görsel 3 Louise Bourgeois, “Ev Kadını”, 1947, Foto gravür, 24x30 cm Moma. (t.y.). https://www. moma.org/s/lb/collection_lb/compositions/compositions_id-4358_sov.html, Erişim tarihi: 22.01.2021.
  • Görsel 4. Louise Bourgeois, “Large Sainte Sébastienne”, 1993, Kuru kazıma, 98,9x78,4 cm, Moma (t.y.). https://www.moma.org/s/lb/collection_lb/object/object_objid-59480.html, Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Görsel 5. Barbara Kruger,” İsimsiz(Biz hareket etmeme emri aldık)”, 1982, Vinil üzerine serigrafi, 177,17x120,65cm, Art Blart (2017). Krugerhttps://artblart.com/tag/barbara-kruger-we-have- received-orders-not-to-move/ Erişim tarihi: 10.04.2021.
  • Görsel 6. Barbara Kruger, “İsimsiz (Bedeniniz bir savaş alanıdır)”, 1989, Vinil üzerine serigrafi, 284,48x284,48 cm, The Broad. (2021). https://www.thebroad.org/art/barbara-kruger/untitled- your-body-battleground Erişim tarihi: 09.03.2021.
  • Görsel 7. Kiki Smith, “Pembe Göğüsler”, Guaj ilaveli serigrafi, 52,5x83 cm, 1990 (Moma (2021). https://www.moma.org/collection/works/90036, Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Görsel 8. Kiki Smith, “Sueno”,1992, Gravür, 59,6x125,1 cm, (2004). Artists&prints *Baskıresim+. The Museum of Modern Art. Yapı Kredi Yayınları, s.256.
  • Görsel 9. Maria Magdalena Campos Pons, “İsimsiz”,1991, El yapımı kâğıt üzerine stencil ve litografi, Saunders G.&Miles R. (2006). Prints now: directions and definitions *Baskıresim+. V&A Publications, s.74.
  • Görsel 10. Maria Magdalena Campos Pons, “Özgürlük Tuzağı”, 2013, Üç renkli dijital baskı https: //www.uab.edu/news/arts/item/7297-uab-s-aeiva-presents-cuban-artist-mariamagdalena- campos-pons-in-picturing-performing-the-self-june-3-aug-20, Erişim tarihi: 04.01.2021.
  • Görsel 11. Marilene Oliver, “Seni İçten Tanıyorum”, 2001, Akrilik plaka üzerine serigrafi, 70x50x200 cm, 2001 Beaux Art. (t.y.). http://www.beauxartslondon.uk/artists-2/marilene- oliver/ 2016 Marilene Oliver Erişim tarihi: 12.03.2021.
  • Görsel 12. Marilene Oliver, “Ophelia”, 2003, Işık kutusuna monte edilmiş, 3mm cam üzeri serigrafi, 150x100x25 cm, Tala, A. (2009). Installations and Experimental Printmaking A&C Black Publishers Limited, s.76.