Plutarkhos’un Evliliğin İlkeleri Eserinde Evlilik ve Kadın

    Plutarkhos’un “Gelin ve Güveye Öğütler” eseri felsefi bir evliliğin yaratılması konusunda Giriş ve kırk sekiz kısa bölümden oluşan bilgelikle dolu bir mektup şeklinde yazılmıştır. Yazarın kendi çağından önceki Yunan ve Latin edebiyatına ait alıntılar ve göndermelerle oluşturduğu metninden evliliğe bakışını aydınlatmak mümkündür. Plutarkhos’un, eğitimli kadının erkeğe eşit olabileceğini savunan Platoncu düşünceyi benimsediği, kadını geleneksel klasik ideal ile birleştirdiği ve kendine özgü ideal bir evli kadın portresi yarattığı söylenebilir. Bu portreyi Antik Yunan ve Roma dünyasının ünlü erkek ve kadınlarına dair karşılaştırmalar ve alıntılarla zenginleştirmiştir. Büyük bir özenle kadın ile erkek arasındaki sevgiyi savunması, evliliği karı kocanın işbirliğine dayalı bir kurum olarak görmesi nedeniyle yazarı, kadın karşıtı olarak göstermek pek mümkün değildir. Bununla birlikte onun ideal kadını zeki, eğitimli, bilge, ama aynı zamanda mütevazı ve itaatkârdır, erkeğin üstünlüğünü kabul eder. O, evlilik sevgisi ve eğitime, özellikle kadınların eğitimine verdiği büyük önemi vurgulaması bakımdan benzersiz bir yazardır. Bu çalışmanın amacı çevirisi de verilen “Gelin ve Güveye Öğütler” eseri esas alınarak, Plutarkhos’un eğitimli kadınların evlilik hayatında, başta ahlaki ve entelektüel yetenekleri olmak üzere açıkça veya dolaylı olarak kendilerini nasıl ifade etmeleri gerektiğine ilişkin görüşleri incelenecektir. Bunun yanı sıra, kadınların savunucusu yazarın açık ifadeleri ile örtük mesajları arasında bir uyum olup olmadığı tespit edilecektir.

Marriage And Women in Plutarch’s Coniugalia Praecepta

    Plutarch's Advice to the Bride and Groom was written in a form of a letter composed of an introduction and forty eight short chapters, and is full of wisdom about the creation of a philosophical marriage. It is possible to highlight the perspective of the author for marriage through the text comprised of several excerpts and references from the Greek and Latin literature before his age. It can be stated that Plutarch adopted the Platonic idea that the educated woman could be equal to man, combined woman with traditional and classic ideal and created a portrait of an original and ideal married woman. He enriched this portrait with comparisons and quotations of the famous men and women in Ancient Greek and Roman world. It is not possible to show the author as a misogynist since he meticulously defended love between women and men, and thought of marriage as an institution based on a cooperation between husband and wife. However, his ideal woman accepts the superiority of man although she is smart and educated as well as being humble and obedient. He is a unique writer as he emphasizes the importance of marriage, love and education, especially the great importance of female education. In this study, depending on the book named Advice to the Bride and Groom, of which a translation is given as well, Plutarch's ideas about how the educated women should express themselves directly and indirectly in marriage life, especially on their moral and intellectual skills, are to be examined. Furthermore, we are to detect whether there is a harmony between the open expressions of the author, who is the defender of women, and his implicit messages or not. 

___

  • Aristophanes. Bulutlar. çev. A. S. Delilbaşı. İstanbul: Maarif Kitabevi, 1957.
  • Aristoteles. Retorik. çev. M. H. Doğan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2018.
  • Athenaios. The Deipnosophistis. With and English translation by C. B.Gulick, vol. I-VII. Cambridge, Mass.-London:The Loeb Classical Library, 1927- 1999.
  • Blundell, Susan. Women Ancient Greece. Cambridge: Harvard University Press MA, 1995.
  • Bowersock, G. W. “Some Persons in Plutarch’s Moralia”, The Classical Quarterly, Vol.15, NO 2 (Nov., 1965), 267-270.
  • Crook, J.A. Law and Life of Rome 90 B.C.-A.D.212. Ithaca NY:Cornell University Press, 1984.
  • Diogenes Laertios. Ünlü Filozofların Yaşamları ve Öğretileri, çev. C. Şentuna. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2004.
  • Euripides. “Hippolytus” Children of Heracles. Hippolytus. Andromache. Hecuba, D.Kovacs (ed.), Vol. XII. Cambridge- London: Harvard University Press, 1999.
  • Euripides. Medea, çev. A. Çokona. İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2014.
  • Foucault, Michel. Cinselliğin Tarihi. çev. H. Uğur Tanrıöver, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2017.
  • Harris, William. Ancient Literacy. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1989.
  • Herodotus. Herodot Tarihi. çev. M. Ökmen- A. Erhat. İstanbul: Remzi Kitabevi, 19912.
  • Hesiodos. Theogonia, Hesiodos Eseri ve Kaynakları. çev. S.Eyüboğlu - A. Erhat. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1977.
  • Homeros. İlyada. çev. A. Erhat - A. Kadir. İstanbul: Can yayınları, 1993.
  • Homeros. Odysseia. çev. A. Erhat- A.Kadir. İstanbul:Can Yayınları, 2005.
  • Graves, Robert. Yunan Mitleri. çev. U. Akpur. İstanbul: Say Yayınları, 2010.
  • Ksenophon. Anabasis (Onbinlerin Dönüşü). çev. T. Gökçöl (İstanbul: Sosyal Yayınları, 1984.
  • Ksenophon. Şölen ve Sokrates’in Savunması, çev. H. Örs. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1962.
  • Nauck, August. Tagicorum graecorum fragmenta. Erişim Tarihi 10.10.2018). https://archive.org/details/tragicorumgraeco00naucuoft/page/n.
  • Oxyrhynchus Papyri IX. Editit with Translations and Notes by B. P. Grenfell and A. S. Hunt London: 1919.
  • Patterson, Cynthia. “Marriage and the Married Woman in Athenian Law” Women’s History and Ancient History, Ed. S.B. Pomeroy. 48-72.University of North Carolina Press, 1991.
  • Pausanias, Description of Greece / with an English translation by W. H. S. Jones, H. A. Ormerod -- 5.c. Cambridge: Harvard University Press, 2004.
  • Platon. Devlet. çev. S. Eyüboğlu- M. A. Cimcoz. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1995.
  • Platon. “Gorgias”, Diyaloglar. çev. T. Aktürel. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1998.
  • Platon. “Menon”, Diyaloglar. çev. T. Aktürel. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2015.
  • Platon. Şölen: Sevgi Üstüne. çev. A. Erhat- S. Eyüboğlu. İstanbul: Remzi Kitapevi, 1958.
  • Platon. Yasalar. çev. C. Şentuna- S. Babür. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 1998.
  • Plutarkhos. Agis: Plutarch’s Lives. With an English translation by B. Perrin, v. I-XI. London-New York: LOEB, 1959.
  • Plutarkhos, Aemilius: Plutarch’s Lives. With an English translation by B. Perrin, v. I-XI. London- New York: LOEB, 1959.
  • Plutarkhos. İsis ve Osiris. çev. M. Tuncer. İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları, 2006.
  • Plutarkhos. İskender-Sezar. çev. İ. Çokona (İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2015.
  • Plutarkhos. Lysandros: Plutarch’s Lives. With an English translation by B. Perrin, v. I-XI. London- New York: LOEB, 1959.
  • Plutarkhos. Marius: Plutarch’s Lives. With an English translation by B.Perrin, v. I-XI. London-New York: LOEB, 1959.
  • Plutarkhos. Moralia. Vol. II. Superstition/with an English translation by Frank Cole Babbitt. Cambridge MA: Harvard University Press, 2014.
  • Plutarkhos, Moralia: Roman Questions, Trans. F. C. Babbitt, Vol. IV. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1936.
  • Plutarkhos. Phokion: Plutarch’s Lives. With an English translation by B. Perrin, v. I-XI. London- New York: Harvard University Press, 1959.
  • Plutarkhos. Themistokles: Plutarch’s Lives. With an English translation by B. Perrin, v. I-XI. London- New York: Harvard University Press, 1959.
  • Pomeroy, Sarah. “Reflections on Plutarch, Advice to the Bride and Groom”. Plutarch’s Advice to the Bride and Groom and A Consolation to His Wife. Edit. S. B. Pomeroy. Oxford: Oxford University Press, 1999.
  • Pomeroy, Sarah. Women in Hellenistic Egypt from Alexander to Cleopatra. New York: Schocken Books, 1984.
  • Simonides. R. M. Frazer, “Three Notes on Semonides 7”. Mnemosyne, Fourth Series, Vol. 29, Fasc. 2 (1976):181-184.
  • Sophokles. Oidipus Kolonos’ta. çev. N. Ataç. Ankara: Maarif Vekaleti, 1941.
  • Titus Livius. Ab Urba Condita. Oxford: Clerandon Press, 1917.