TÜRK BASININDA AZINLIKLARIN TEMSİLİ KAPSAMINDA HEYBELİADA RUHBAN OKULU ÖRNEĞİ

Heybeliada Ruhban Okulu (HRO), Türkiye’de azınlık gündeminin önde gelen sorunlarından birtanesidir. 1844 yılında kurulan okul İstanbul Rum Patrikhanesi’nin ruhban eğitimi için uzun yıllar işlevgörmüştür. Okul 1971 yılında eğitime kapatılmıştır. Bu tarihten sonra okul Türkiye’de azınlık haklarıbakımından bir sorun olarak ortaya çıkmıştır. Basının yaklaşımı bu sorun açısından epey kritiktir. Zira, sorununönemli kısmı basın üzerinde devam eden sınırlı tartışmalara hapsolmuştur. Bu çalışmada azınlıklarınmedyadaki temsilini, HRO’ya ilişkin söylemin analizi üzerinden gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmayöntemi olarak genellikle söylem analizi kullanılmıştır. Bunun yanında iletişim bilimine ait bu yöntem tarih vesiyaset biliminin unsurları ile de desteklenerek disiplinler arası bir araştırma amaçlanmıştır. Araştırmada Türkbasını açısından temsil gücü yüksek üç gazete olan Cumhuriyet, Hürriyet ve Milliyet gazeteleri seçilmiştir. Bugazetelerde özellikle 1990’lı yılların ikinci yarısına ait haberler incelenmiştir. Çünkü bu yıllar İstanbul RumPatrikhanesi’nin okulun yeniden açılması yönündeki çalışmalarını hızlandırdığı bir dönemdir

The Case of The Theological School of Halki within the Scope of Representation of Minorities on Turkish Press

The Theological School of Halki is one of leading problems on minority agenda. The School that was founded in the era of Ottoman State, has served for education of clerics for İstanbul Greek Patriarchate. The School was closed to education in 1971. From that time, the school has emerged as a problematique in terms of minority rights in Turkey. The approach of press was too critical for this problematique. Because, the significant part of the problem has been confined by ongoing arguments on the press. In this study, it is aimed to show the representation of minorities on press by analysing of discourse about The Theological School of Halki. Discourse analyis was generally used as research method. Beside this, it is aimed a interdisciplinary research by supporting this method that belonged to communication science with elements of history and political science. In the study Cumhuriyet, Milliyet and Hurriyet papers whose clout were powerful, were selected. On these papers, especially stories that were published in the second half of 1990s has been studied. Because these years were the era in which efforts of Istanbul Greek Patriarchate for re-openning the school had accelerated.

___

  • Alexandris, Alexis. (2013) “Lozan Konferansı ve İstanbul Rum Patrikhanesi’nin Ekümenik Boyutu: 10 Ocak 1923 Tarihli Tutanağın Önemi”, Cengiz Aktar (Der.) Tarihi, Siyasi, Dini ve Hukuki Açıdan Ekümenik Patrikhane (İstanbul: İletişim Yayınları) 77-119
  • Akgönül, Samim. (2011), Azınlık, Türk Bağlamında Azınlık Kavramına Çapraz Bakışlar (İstanbul: Bgst Yayınları) (Çev. Deniz Töreli Esnault, Samim Akgönül)
  • Akgönül, Samim. (2013) “Patrikhane, Patrik Bartholomeos ve Türkiye Kamuoyu: Uluslararasılaşmanın Arkeolojisi”, Cengiz Aktar (Der.) Tarihi, Siyasi, Dini ve Hukuki Açıdan Ekümenik Patrikhane (İstanbul: İletişim Yayınları) 215-245
  • Baykal, Sanem ve Tuğrul Arat (2013), “AB’yle İlişkiler”, Baskın Oran (Der.) Türk Dış Politikası (1980- 2001) Cilt 2 (İstanbul: İletişim Yayınları) 326-365
  • Cıvaoğlu, Güneri. (1996, 10 Nisan) Tourkiko Lahio (Milliyet)
  • Çağlayan, Selin. (1997, 28 Kasım) Ruhban Okulu’na formül aranıyor (Hürriyet)
  • Deringil, Selim.(1995, 17 Mart) Fener Rum Patrikhanesine Sahip Çıkalım (Milliyet)
  • Eley, Geoff. (2002) Forging Democracy, The History of the Left in Europe,1850-2000 (New York: Oxford University Press)
  • Ekşi, Oktay. (1997, 1 Aralık) Mesele Sırf Okul Olsa (Hürriyet)
  • Ekşi, Oktay. (1999, 17 Ekim) Heybeliada Ruhban Okulu (Hürriyet)
  • Fırat, Melek. (2013) “Yunanistan’la İlişkiler” Baskın Oran (Der.), Türk Dış Politikası, Kurtuluş
  • Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt:2, 1980-2001, (İstanbul: İletişim Yayınları) 440-480
  • Frantz, Douglas. (2000, 7 Ağustos) Historic Seminary in Turkey is Ready but Empty (New York Times)
  • İnci, Salih. (2011), Heybeliada Ruhban Okulu (İstanbul: Yedirenk Yayınları)
  • Kırca, Coşkun. (1994, 25 Nisan) Clinton, Rumlar ve Türkler (Milliyet)
  • Macar, Elçin. ve Mehmet Ali Gökaçtı (2009) Heybeliada Ruhban Okulu’nun Geleceği Üzerine Tartışmalar ve Öneriler (İstanbul: TESEV Yayınları)
  • Macar, Elçin. (2012) Cumhuriyet Döneminde İstanbul Rum Patrikhanesi (İstanbul: İletişim Yayınları)
  • Özsüer, Esra. (2012) “Türk-Yunan İlişkilerinde Biz ve Öteki Önyargıların Dinamikleri”, Avrasya İncelemeleri Dergisi, I/2, 269-309
  • Şahin, M. Süreyya (1980) Fener Patrik ve Türkiye (İstanbul: Ötüken Yayınları)
  • Tavşanoğlu, Leyla. (1999, 19 Ekim) Heybeliada Ruhban Okulu Türkiye’nin önünü açar (Cumhuriyet)
  • Tuğal, Cihan. (2010) Pasif Devrim, İslami Muhalefetin Düzenle Bütünleşmesi (İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları)
  • Ünal, Hasan. (1995, 21 Kasım) Patrikhane’yi kapatmalı mı? (Milliyet)
  • Van Dijk, Teun. (2003) “Söylem ve İdeoloji: Çok Alanlı Bir Yaklaşım” Barış Çoban, Zeynep Özarslan (Der.) Nurcan Ateş (Çev.) Söylem ve İdeoloji, Mitoloji, Din, İdeoloji (İstanbul: Su Yayınları) 14-112
  • Yalçın, Emruhan. (2008) “Heybeliada Ruhban Okulu’nun Yeniden Açılması” Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 41, 125-158
  • Atina’nın Maskesi Düştü (1997, 29 Eylül) Milliyet
  • Atina seçimini yaptı: Gerilim (1998, 26 Şubat) Milliyet
  • Heybeliada Ruhban Okulu (1997, 12 Aralık) Cumhuriyet
  • Ruhban Okulu’na Batı Trakya Koşulu (1997, 30 Kasım) Hürriyet
  • Ruhban Okulu’na Batı Trakya Şartı (1997, 18 Aralık) Milliye