TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂR, MİLLİYETÇİ VE SOL DÜŞÜNCELERDE SİYASAL BİR SEMBOL OLARAK ATATÜRK

Kimlik, “ben kimim?” sorusuna verilen özelliklere karşılık gelirken, siyasal kimlik “ben siyasetenkimim?” sorusuna verilen cevaplardır denilebilir. İnsanlar, topluma ben olarak doğar, hayat akışı içinde siyasalkonumlanışına göre kendisi gibi benler ile bir araya gelerek bir biz oluşturur ve bu bizlik duygusuyla beraberkimliğini bir ötekiye/onlara referansla inşa eder.Chantal Mouffe ve Ernesto Laclau, toplumların kaçınılmaz şekilde bir tür biz/onlar karşıtlığına dayalıolarak yarıldığını belirtirler. Tüm toplumlarda bu ayrışmanın dinamikleri farklıdır ancak biz/onlar şeklindekiayrışmanın kendisi hemen her toplumda kendini göstermektedir.Biz/onlar şeklinde ayrılan toplumsal gruplar, siyasal alanda karşılaştıklarında, birbirlerine referanslainşa ettikleri kimliklerini semboller yardımıyla pekiştirirler. Duygu, düşünce ve inançların kolay yoldan ifadeedilmesine ve kavramsallaştırılmasına yarayan semboller, siyasal alanda bir olay, fikir, slogan, işaret, davranış,nesne veya kişi olabilir.Bu çalışmanın amacı da, Türkiye’de Atatürk’ün muhafazakâr, milliyetçi ve sol düşüncelerde siyasalbir sembol haline getirilmesi ve kullanılmasını, bu düşüncelerin her biri için biz/onlar şeklindeki toplumsalayrışma fikrini kullanarak teorik bir çerçeve oluşturmaya çalışmaktadır

Atatürk as a Political Symbol in Conservational, Nationalist and Leftist Ideologies in Turkey

While identity is the answer to “who am I”, it can be said that political identity is the answer to “who am I politically”. One bornes as self in to the society and finds other selves according to his/her political stance. These selves comes together and create we and with this we-feeling one constructs his/her identity in response to other/them. Chantal Mouffe and Ernesto Laclau states that societies inevitably splits because of we/them conflict. Dynamics of this split is differs from society to society but we/them conflict itself stays the same. When the groups split by we/them conflict encounter in the political arena they use symbols to reinforce their identities which they built in response to themselves. Symbols serves to easily express and conceptualize emotions, thoughts and beliefs. Politically, they can be an event, idea, slogan, sign, behavior, object or a person. Purpose of this study is to form a frame for symbolisation of Atatürk in conservational, nationalist and leftist movements with the idea of we/them split in the society for each notion.

___

  • Akın, Mahmut, (2014), “Muhafazakâr Siyasal Kültürde Bir Sembol Olarak Necip Fazıl Kısakürek”, Muhafazakâr Düşünce Dergisi, 2014/10 (39): 31-43.
  • Akıncı, Mehmet, (2006) “Muhafazakârlık”, Ömer Çaha ve Bican Şahin (Der.), Dünyada ve Türkiye’de Siyasal İdeolojiler, (Ankara: Orion Kitabevi).
  • Akyol, Özgür, (2012), Tarihsel Süreçte Sol Kemalizm ve Cemal Sait Barlas, (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi, Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Alpkaya, Faruk, (2006), “Bir 20. Yüzyıl Akımı: Sol Kemalizm”, Ahmet İnsel (Ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Kemalizm, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Atılgan, Gökhan, (2007), “Türkiye Sosyalist Hareketinde Anti-Emperyalizm ve Bağımsızlıkçılık: (1920-1970)”, Murat Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Sol, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Aydemir, Şevket Süreyya, (1990), İnkılâp ve Kadro, (İstanbul: Remzi Kitabevi).
  • Belge, Murat, (2007), “Muhafazakârlık Üzerine”, Ahmet Çiğdem (Ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Muhafazakârlık, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Belge, Murat, (2007), “Türkiye’de Sosyalizm Tarihinin Ana Çizgiler”, Murat Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Sol, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Bora, Tanıl, (2017), Cereyanlar, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Candan, Rabia Beyza, (2015), Demokrasi Yolunda Bir Adım Olarak Radikal Demokrasi Kuramları, (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi, Kamu Hukuku Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Cohen, Anthony, (1999), Topluluğun Simgesel Kuruluşu, (Ankara: Dost).
  • Çeçen, Anıl, (2006), Kemalizm, (Ankara: Fark Yayınları).
  • Çiçek, Atıl Cem, (2016), “Yön’ün Türkiye’deki Siyasal Yaşama Bakışı”, Tezkire, (55): 56-90.
  • Göktolga, Oğuzhan, (2012), Postmodernite ve Siyasal Kimlikler, (Malatya: Bilsam Yayınları).
  • Güvenç, Bozkurt, Şaylan, Gencay, Tekeli, İlhan ve Turan, Şerafettin, (1991), Türk-İslam Sentezi, (İstanbul: Sarmal Yayınevi).
  • Gündoğan, Ali Osman, (2004), “Ben ve Öteki: Değerler Dünyasının Gerginliği”, Değerler Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Kasım 2004, İstanbul.
  • İnsel, Ahmet, (2006), Modern Türkiye’de Siyasal Düşünce: Kemalizm, Tanıl Bora (Ed.), (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Kaya, Yakup ve Rezzan Yücer, (2018), “Kadro ve Yön Hareketlerinin İdeolojik Analizi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (2): 561-582.
  • Kazancıgil, Ali, (2006), “Anti-emperyalist Bağımsızlık İdeolojisi ve Üçüncü Dünya Ulusçuluğu Olarak Kemalizm”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Kemalizm, Ahmet İnsel (Ed.), (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Keyder, Çağlar, (2015), Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Millas, Herkül, (2002), “Milli Türk Kimliği ve ‘Öteki’ (Yunan)”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Milliyetçilik, Tanıl Bora (Ed.), (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Mouffe, Chantal, (2010), Siyasal Üzerine, (İstanbul: İletişim Yayınları), (Çev. Mehmet Ratip).
  • Mouffe, Chantal ve Laclau, Ernesto, (2017), Hegemonya ve Sosyalist Strateji, (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Safi, İsmail, (2007), Türkiye’de Muhafazakâr Siyaset ve Yeni Arayışlar, (Ankara: Lotus Yayınevi).
  • Sarınay, Yusuf, (1990), Atatürk’ün Millet ve Milliyetçilik Anlayışı, (Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü).
  • Schmitt, Carl, (2018), Siyasal Kavramı, (İstanbul: Metis Yayınları), (Çev. Ece Göztepe).
  • Seyit, Günal, (2007), Türk Siyasal Yaşamında Sol Kemalizmin Düşünsel Temelleri, (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, İzmir.
  • Smith, Anthony, (2017), Etno-sembolizm ve Milliyetçilik, (İstanbul: Alfa Yayınları), (Çev. Bilge Firuze Çallı).
  • Staten, Henry, (1985), Wittgenstein and Derrida, (Oxford: Basil Blackwell).
  • Şener, Mustafa, (2017), “Yön ve Millî Demokratik Devrim Hareketleri”, Türkiye’nin 1960’lı Yılları, Mete Kaan Kaynar (Haz.), (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Türkkahraman, Mimar, (2000), Türkiye’de Siyasal Sosyalleşme ve Siyasal Sembolizm, (İstanbul: Birey Yayınları).
  • Ünder, Hasan, (2006), “Atatürk İmgesinin Siyasal Yaşamdaki Rolü”, Modern Türkiye’de Siyasal Düşünce: Kemalizm, Tanıl Bora (Ed.), (İstanbul: İletişim Yayınları).
  • Yıldız, Ahmet, (2006), “Kemalist Milliyetçilik”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Kemalizm, Ahmet İnsel (Ed.), (İstanbul: İletişim Yayınları). Yön Dergisi, (1961), 1. Sayı.
  • Zizek, Slavoj, (2004), İdeolojinin Yüce Nesnesi, (İstanbul: Metis Yayınları), (Çev. Tuncay Birkan).