Vahiy-Kültür İlişkisi

Bu çalışmada kültürel, tarihsel bağlamın Hıristiyanlık ve İslâm vahyi için hangi düzeyde bağlayıcı olduğu Swinburne ve W.M. Watt örnekleri üzerinden ele alınacaktır. İlahi dinlerin mahiyetini belirleyen temel faktörlerin başında vahiy gelmektedir. Tanrı’nın insanla iletişiminin en belirgin formu olan vahyin de farklı biçimlerinden söz etmek mümkündür. Yeni Ahid’in yazılışı, zaman içinde biçimlenişi ve Kilisenin fonksiyonu Hıristiyan vahyinin kendine has sorunlarla yüzleştirirken; Kur’an vahyinin lafız ve mana olarak doğrudan Tanrı tarafından belirlenen bir vahiy olması onun karakteristik özelliğini oluşturmaktadır. Kur’an vahyi ile ilgili sorunların da bu özsel nitelik üzerinden ele alınması gerekir

The Relation of Revelation to Culture

In this study, I will argue that to what extent the cultural and historical context determine the Christian and the Islamic revelation, through analyzing the approaches of Swinburne and Watt to the issue. One of the basic factors which determine the nature of divine religions is revelation. There are different types of revelation which forms the basic means of God’s communication with people. The written process of the Christian revelation, its formation in the course of time and the influence of the Church on this process constitute the problems which are peculiar to the Christian revelation. On the other hand the Qur’anic revelation is determined in terms of words and meaning by God. Hence, this dimension creates it own characteristics. The problems related to the Qur’anic revelation must be addressed and discussed upon this essential characteristic

___

  • Aslan, Abdulgaffar, Kur’an’da Vahiy, (Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2000).
  • Aydın, Mehmet, Hıristiyan Kaynaklarına Göre Hıristiyanlık, (Ankara: TDVY, 1995).
  • Ballie, John, The Idea of Revelation in Recent Thoughts (Oxford: Oxford University Press, 1956).
  • Barth, Karl, “Revelation”, (Church and Dogmatics’ten), Faith and Reason (içinde), ed. Paul Helm, (Oxford: OUP, 1997).
  • Bor, İbrahim, İlahî Kelamın İmkân ve Tabiatı, Basılmamış Doktora Tezi, (Ankara Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri ABD 2006).
  • Deninger, Johannes, “Revelation”, The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, C. 12, 1907-1986, (New York: Macmillan Pub. Company, 1997).
  • Esed, Muhammed, Kur’ân Mesajı, C. I-II., trc. Cahit Koytak ve Ahmet Ertürk, (İstanbul: İşaret Yayınları, 1999).
  • Hick, John, “Revelation”, The Encyclopedia of Philosophy, C. 7., ed. şef, Paul Edwards,
  • ____, İnançların Gökkuşağı: Dinsel Çoğulculuk Üzerine Eleştirel Diyaloglar, trc. Mahmut Aydın, (Ankara: Ankara Okulu, 2002).
  • İbn Manzur, Cemaleddin Muhammed, Lisânu’l Arab, C.XI, C.XV, (Beyrut: Daru’l Beyrut 1956).
  • Kılıç, Recep, Modern Batı Düşüncesinde Vahiy, (Ankara: AÜİF Yayınları, 2002).
  • Michel, Thomas, Hıristiyan Tanrı Bilimine Giriş, Dinler Tarihine Katkı, (İstanbul: OHAN Basımevi, 1992).
  • Özervarlı, M. Sait, Kelâmda Yenilik Arayışları, (XIX. Yüzyıl Sonu- XX. Yüzyıl Başı), (İstanbul: İsam Yayınları, 1998).
  • Pailin, David A., Groundwork of Philisophy of Religion, (London: Epworth Press, 1986).
  • Reçber, Mehmet Sait, “Watt ve İslâm Vahyi’nin Kaynağı: Eleştirel Bir Analiz”, Oryantalizmi Yeniden Okumak: Batı’da İslâm Çalışmaları Sempozyumu, (Ankara: DİBY, 2003).
  • Swinburne, Richard, Revelation: From Metaphor to Analogy, (Oxford: Clarendon Press, 1992).
  • Thiselton, Anthony C., New Horizon in Hermeneutics, Exeter: Paternoster/ Grand Rapids, Eerdmans, 1980).
  • Wolterstroff, Nicholas, Divine Discourse: Philosophical Reflections on the Claim that God Speaks, (Cambridge: Cambridge University Press, 2000).
  • Watt, W. Montgomery, Hz. Muhammed’in Mekkesi, trc. Mehmet Akif Ersin, (Ankara: Bilgi Vakfı Yayınları, 1995).
  • ____, Modern Dünyada İslâm Vahyi, trc. Mehmet S. Aydın, (Ankara: Hülbe Yayınları, 1982).
  • Yıldırım, Suat, Mevcut Kaynaklara Göre Hıristiyanlık Tarihi, (İzmir: Işık Yayınları 1966).