Peygamberimiz Hz. Muhammed’in Müezzinleri

her din, kendisine tabi olan insanları ibadetlerine çağırırken birbirinden farklı metodları kullanmıştır. islam dininin ibadete çağrı yöntemi, diğer dinlerin uygulamalarına nazaran çok daha farklıdır. Çünkü Ezân, bizzat insanın kendi sesidir. hz. Peygamber güzel ve gür sese hayatı boyunca önem vermiş, islamın sembollerinden birisi olan “Ezân”ın ise güzel sesli ve mûsikîye vâkıf insanlar tarafından okunmasını tavsiye etmiştir. Kendi müezzinlerini de güzel sesli insanlardan seçmiştir. Bu makalede hz. Peygamber’in en çok bilinen müezzini hz. Bilal ve diğer müezzinleri ele alınmış ve bu müezzinlerin seslerine ve mûsikîye olan vukûfiyeti üzerinde durulmuştur

all the religions have used different ways to invite their belivers to the prayer. the way adopted in Islam is quite different. Because this invitation is realised by human voice. the Prophet Muhammad (Pbuh) attributed great importance to beautiful and strong human voice and wanted azan to be called by people who had a beautiful voice and a good knowledge of music. he chose muezzins who called the faithful to prayer from those people who had such a bautiful voice. this article is intended to introduce the muezzins choosed by the Prophet Muhammad (Pbuh) and to give information about their voice characteristics and musical knowledge. Key terms: azan, Muezzin, Mosque, Masjid, Music, Voice, Salat, Prayer

___

  • el-ensârî, ebû Yahyâ, Fethu’r-Rahmân bi-Keşfi mâ Yeltebisu mine’l-Kur’ân, thk. ve tlk. muhammed Ali es-Sâbûnî, Dâru’l-Kur’âni’l-Kerîm, I. Baskı, Beyrut, 1403/1982.
  • el-Gazâlî, ebû Hâmid, el-Mustasfâ min ‘İlmi’l-Usûl, thk. ve tlk. Dr. muhammed Suleyman el-eşkar, muessesetu’r-risâle, I. Baskı, 1417/1997.
  • el-Hafyân, muhammed Ali muhammed, el-Karâinu’s-Sârife li’l-Emri ‘an Hakîkatih ve Eseru Zâlike fi’l-Furû‘i’l-Fıkhiyye fi Kitâbey es-Savm ve’l-Hacc, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), mekke, 1995.
  • el-Hın, mustafa Saîd, Eseru’l-İhtilâf fi’l-Kavâidi’l-Usûliyye fi İhtilâfi’l-Fukahâ, muessesetu’r-risâle, II. Baskı, 1382/1976.
  • İbnu’l-‘Arabî, ebû Bekr muhammed b. Abdullah b. muhammed meâfirî, Ahkâmu’l-Kur’ân, thk. muhammed el-Buhârî, Dâru’l-ma‘rife, Beyrut, t.y.
  • İbnu’l-enbârî, ebû Bekr, el-Beyân fî İ‘râbi Garîbi’l-Kur’ân, thk. Dr. Tâhâ Abdulhamid Tâhâ, mür. mustafa es-Sakâ, el-mektebetu’l Arabiyye, Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî li’t-Tıbâ‘a ve’n-Neşr, 1389/1969.
  • İbn Fûrek, ebû Bekr muhammed b. Hasen, Te’vîlu Muşkili’l-Hadîs ve Beyânuh, Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, Beyrut, 1400/1980.
  • İbn Hişâm, ebû muhammed cemâluddîn Abdullah b. Yusuf, Muğni’l Lebîb ‘an Kutubi’l-E‘ârîb, thk. muhammed muhyiddin Abdulhamid, el-mektebetu’l-‘Asriyye, Sayda, Lübnan, 1407/1987.
  • el-Karâfî, ebu’l-Abbâs Şehâbuddin Ahmed b. İdris b. Abdurrahim, Şerhu Tenkîhi’l-Fusûl fî İhtisâri’l-Mahsûl, thk. Tâhâ Abdurraûf Sa‘d, Dâru’l-Fikr, I. Baskı, Kahire, 1393/1973.
  • el-Kelbî, İmâm muhammed b. Ahmed b. cuzey, et-Teshîl li-Ulûmi’t-Tenzîl, Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, III. Baskı, Beyrut, 1401/1981.
  • el-Kurtubî, ebû Abdullah muhammed b. Ahmed el-ensârî, el-Câmi‘ li-Ahkâmi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, Beyrut, t.y.
  • el-murâdî, el-Hasen b. el-Kâsım, el-Cenâ’d-Dânî fî Hurûfi’l-Me‘ânî, thk. Fahruddin Kabâve, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, I. Baskı, Beyrut, 1992.
  • el-mu‘tık, ‘Avvâd b. Abdillah, el-Mu‘tezile ve Usûluhumu’l-Hamse ve Mevki-fu Ehli’s-Sunne minhâ. mektebetu’r-ruşd, III. Baskı, 1417/1996.
  • en-Neysâbûrî, el-İmâm muslim b. Haccâc, Sahîhu Muslim, thk. muhammed Fuâd Abdulbâkî, Dâru’l-Kutubi’l-Arabiyye, Kahire, 1376/1956. er-Râzî, ebû Abdullah Fahreddin muhammed b. Ömer Fahreddin, et-Tefsîru’l-Kebîr, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1398/1978.
  • er-Remâlî, Abdullah, el-Arabiyye ve’l-Vezâifu’n-Nahviyye, Dâru’l-ma‘rifeti’l-câmiiyye, 1996.
  • es-Sâbûnî, muhammed Ali, Ravâi‘u’l-Beyân fî Tefsîri Ahkâmi’l-Kur’ân, mektebetu’l-Gazâlî-muessesetu menâhili’l-İrfân, III. Baskı, 1400-1980.
  • es-Serahsî, ebû Bekr Şemsu’l-eimme muhammed b. Ahmed b. Sehl, Usûlu’s-Serahsî, thk. ebu’l-vefâ el-efgânî, Beyrut, t.y.
  • es-Suyûtî, celâluddîn ‘Abdurrahmân b. ebî Bekr,el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, el-mektebetu’s-Sekâfiyye, Beyrut, t.y.
  • eş-Şınkîtî, muhammed emin b. muhammed muhtâr el-cekenî, Muzekkiratu Usûli’l-Fıkh, Dâru’s-Selefiyye, el-cezâir, t.y.
  • el-‘Useymin, muhammed Sâlih, el-Kavlu’l-Mufîd fî Kitâbi’t-Tevhîd, Dâru İbn el-cevziyye, t.y.
  • ez-Zemahşerî, ebu’l-Kâsım cârullah mahmûd b. Ömer b. muhammed, el-Keşşâf ‘an Hakâikı Gavâmizi’t-Tenzîl ve ‘Uyûni’l-Ekâvîl fî Vücûhi’t-Te’vîl, Dâru’l-Fikr li’t-Tibâ‘a ve’n-Neşr ve’t-Tevzî‘, t.y.