Kökeni Oluşumu ve Algılanışı Bakımından İbn Hazm Öncesinde Zâhirîlik
Zâhirilik, İbn Hazm’ın eserlerinde açık ve detaylı bir şekilde ortaya konmuştur. Bu ve başka nedenlerle Zâhirîlik genellikle İbn Hazm’ın ortaya koymuş olduğu formuyla ele alınmış ve Zâhiriliğin İbn Hazm öncesi nasıl bir süreç geçirdiği yeterince incelenmemiştir. Bu makalede Zâhirîliğin İbn Hazm öncesindeki tarihine ışık tutulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla, Zâhirîliğin nasıl ortaya çıktığı, Dâvûd b. Alî’nin mezhebin kurucu fikirlerini oluştururken başka mezheplerden ya da kişilerden etkilenip etkilenmediği, Dâvud’un ve Zâhirîliğin başkaları tarafından nasıl algılanıp konumlandırıldığı, Dâvûd’un Zâhirî düşünceye ve literatüre olan katkıları ve Zâhirîliğin Dâvûd ile İbn Hazm arasındaki süreçteki durumu gibi konular ele alınmaktadır
Zāhirism before Ibn Hazm with Regard to Its Origins, Formation and Reception by Others
Zāhirism was explained in detail and clarity by Ibn Hazm in his books. For certain reasons, Zāhirism has mostly been dealt with according to the form that was composed by Ibn Hazm and the process which Zāhirism had passed through before Ibn Hazm hasn’t been examined sufficiently. This article intends to shed light on history of Zāhirism in the period before Ibn Hazm. To this end, some important topics are discussed such as how the Zahirī thought came into existence, if Dāvud was influenced or not by other madhabs or scholars when he put establishing thoughts of his madhab, how Dāvud and his views were perceived and categorized by others, what Dāvud’s contributions to Zāhirī thought and literature were and the situation of Zāhirism in the period between Dāvud and Ibn Hazm
___
- Attâr, Hasen, Haşiye alel-Cemil-Cevâmi, Dârul-Kütübil-İlmiyye, Beyrût (t.y.).
- Bedahşî, Muhammed b. Hasen, Minhâcül-Ukûl Şerhu Minhâcil-Vusûl, Matbaatü Muhammed Alî Sabîh ve Evlâdih, Mısır (t.y.).
- Brockelmann, Carl, History of The Islamic Peoples, Routledge and Kegan Paul Ltd, London/Bradford 1952.
- Buharî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm b. el-Muğîre b. Berdezbe, el-Câmius-Sahîh, Dârul-Kalem, Beyrût 1987.
- Bukayr, Ahmed Mahmûd, el-Medresetüz-Zâhirîyye bil-Meşrık vel-Mağrib, Dâru Kuteybe lit-Tibaa ven-Neşr vet-Tevzî, Beyrût 1990.
- Cessâs, Ahmed b. Alî er-Râzî, el-Fusûl fil-Usûl, Vezâretül-Evkâf veş-Şüûnil-İslâmiyye, (b.y.) 1994.
- Cüveynî, Ebul-Meâlî Abdülmelik b. Abdillah b. Yûsuf, el-Burhân fî Usûlil-Fıkh, Dârul-Vefâ lit-Tibâa ven-Neşr, Mansûra 1999.
- Ebû Zehra, Muhammed, İslâmda İtikâdî, Siyâsî ve Fıkhî Mezhepler Tarihi (Târihul-Mezâhibil-İslmâmiyye), (Çev: Sıbğatullah Kaya), Şenyıldız Matbaası, İstanbul (t.y.).
- Emîn, Ahmed, Duhal-İslâm Neşetül-Ulûm fil-Asril-Abbâsiyyil-Evvel, Mektebetün-Nehdatil-Mısriyye, Kâhire 1964.
- Emîr es-Sanânî, Muhammed b. İsmâîl, İcâbetüs-Sâil Şerhu Buğyetil-Âmil, Müessesetür-Risâle, Beyrût 1986.
- Eşarî, Ebul-Hasen Alî b. İsmâîl, Makâlatül-İslâmiyyîn ve İhtilâful-Musallîn, Mektebetün-Nehdatil-Mısriyye, Kâhire 1950.
- Gazâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed b. Muhammed, el-Müstesfâ min İlmil-Usûl, Dâru İhyâit-Türâsil-Arabî, Beyrût 1993.
- Goldziher, Ignaz, Zâhiriler Sistem ve Tarihleri, (Çev: Cihâd Tunç), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara 1982.
- Hâcî Halîfe, Mustafâ b. Abdillah, Keşfuz-Zunûn an Esâmil-Kütüb vel-Fünûn, Dâru İhyâit-Turâsil-Arabî, Beyrût (t.y.).
- Hacvî, Muhammed b. el-Hasen es-Seâlebî, el-Fikrus-Sâmî fî Tarihil-Fıkhil- İslâmî, Matbaatun-Nehda, Tûnus (t.y.).
- Hâşim, el-Huseynî Abdülmecîd, el-İmâmul-Buhârî Fakîhen ve Muhaddisen, Mısr el-Arabiyye, Kâhire (t.y.).
- Hatîb el-Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Alî b. Sâbit, Târîhu Medînetis-Selâm ve Ahbâru Muhaddisîhâ ve Zikru Kuttânihal-Ulemâ min Ğayri Ehlihâ ve Vâridîhâ, Dâru Ğarbil-İslâmî, Beyrût 2001. (1. Baskı).
- İbn Abdil-Hâdî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed, Tabakâtü Ulemâil-Hadîs, Müessesetür-Risâle, Beyrût 1996. (2. Baskı).
- İbn Abdilberr, Ebû Ömer Yûsuf, el-İstizkârül-Câmi li Mezâhibi Fukahâil-Emsâr ve Ulemâil-Aktâr fîmâ Tedammenehul-Muvatta min Meânîr-Rey vel-Âsâr ve Şerhu Zâlik Küllih bil-Îcâz vel-İhtisâr, Dâru Kutey-be lit-Tibâ ven-Neşr, Beyrût 1993.
- İbn Akîl, Ebul-Vefâ Alî b. Akîl b. Muhammed el-Hanbelî, el-Vâdıh fî Usûlil-Fıkh, Müessesetür-Risâle, Beyrût 1999.
- İbn Bedrân, Abdülkâdir, el-Medhal ilâ Mezhebil-İmâm Ahmed b. Hanbel, Müessesetür-Risâle, Beyrût 1401h.
- İbn Hacer, Şihâbuddîn Ebul-Fadl Ahmed b. Alî el-Askalânî, Lisânül-Mîzân, Mektebul-Matbûâtil-İslâmiyye, (b.y), (t.y).
- _____, Şihâbuddîn Ebul-Fadl Ahmed b. Alî el-Askalânî, Tehzîbüt-Tehzîb, Müessesetür-Risâle, (b.y.), (t.y.).
- İbn Hallikân, Ebul-Abbâs Şemsüddîn Ahmed b. Muhammed b. Ebî Bekr, Vefeyâtül-Ayân ve Enbâü Ebnâiz-Zemân, Dâru Sâdir, Beyrût (t.y.).
- İbn Hazm, Ebû Muhammed Ali b. Ahmed b. Saîd b. Hazm, İbtalül-Kıyâs (Ignaz Goldziher, Zâhiriler Sistem ve Tarihleri, (çev: Cihâd Tunç) adlı eserle birlikte (167-184 ss.) basılmıştır.) Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara 1982.
- _____, el-İhkâm fî Usûlil-Ahkâm, Dârul-Hadîs, Kâhire 1992.
- İbn Kesîr, İmâdüddîn Ebûl-Fidâ İsmâîl b. Ömer el-Kurâşî, el-Bidâye ven-Nihâye, Dâru Hicr, Mısır 1997.
- İbn Rüşd, ed-Darûrî fî Usûlil-Fıkh, Dârul-Garbil-İslâmî, Beyrût 1994.
- İbn Sad, Muhammed b. Menî ez-Zührî, Kitâbut-Tabakâtil-Kebîr, Mektebetül-Hâncî, Kâhire 2001.
- İbnül-Asâkir, Ebul-Kâsım Alî b. el-Hasen b. Hibetillah b. Abdillah, Târîhud-Dimeşk, Dârul-Fikr, Beyrût 1998.
- İbnül-Esîr, Ebul-Hasen Alî b. Ebil-Kerem Muhammed b. Muhammed b. Abdilkerîm b.Abdilvâhid eş-Şeybân, el-Kâmil fit-Târih, Dârul-Kitübil-İlmiyye, Beyrût 2003. (4. Baskı).
- İbnün-Nedîm, Ebul-Ferec Muhammed b. Ebî Yakûb İshâk, el-Fihrist, (m.y.), (b.y.) (t.y.).
- İsmâîl Bâşâ, İbn Muhammed b. Emîn b. Mîr Selîm el-Bağdâdî, Îdâhul-Meknûn fiz-Zeyl alâ Keşfiz-Zunûn an Esâmil-Kütüb velFünûn, Dâru İhyâit-Türâsil-Arabî, Beyrût (t.y.).
- _____, Hediyyetül-Ârifîn Esmâul-Müellifîn ve Âsârul-Musannifîn, Matbaatu Vekâletil-Meârif, İstanbul 1955.
- Mahmûd, Ahmed Bukayr, el-Medresetüz-Zahiriyye bil-Meşrık vel-Mağrib, Dâru Kuteybe lit-Tibaa ven-Neşr vet-Tevzî, Beyrût 1990.
- Makdisî, Şemsüddîn Ebû Abdillâh Muhammed, Kitâbu Ahsenit-Tekâsîm fî marifetil-Ekâlîm, Dâru Sâdir, Beyrût (t.y.).
- Nevevî, Ebû Zekeriyyâ Muhyiddîn Yahyâ b. Şeref, el-Mecmû Şerhul-Mühezzeb, Dârul-Fikr, (b.y.), (t.y.).
- Palencia, Angel Gonzalez, Historia de la Leteratura Arabigo Espanola (Arapçaya çev: Huseyn Münis, Tarîhul-Fikril-Endelüsî,) Mektebetüs-Sekâfetid-Dîniyye, Port Said (t.y.).
- Safedî, Salâhuddîn Halîl b. Aybek, el-Vâfî bil-Vefeyât, Dâru İhyâit-Türâsil-Arabî, Beyrût 2000.
- Serahsî, Ebû Bekr Muhammed b. Ahmed b. Ebî Sehl, el-Usûl, Dârul-Marife, Beyrût 1997.
- Sübkî, Tâcuddîn Ebû Nasr Abdülvehhâb b. Alî b. Abdilkâfî, Tabakâtüş-Şâfiîyyetil-Kübrâ, Matbaatü Îsâ el-Bâbî el-Halebî ve Şürekâh, (b.y.) 1964.
- Şâtıbî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Mûsâ el-Lahmî, el-Muvâfakât fî Usûliş-Şerîa, Dârul-Marife, Beyrût 1997.
- Şattî, Muhammed b. Hasen b. Ömer, Risaletü Müfredati Dâvûd ez-Zâhirî, er-Resâilul-Kemâliyye içerisinde, Mektebetül-Meârif, Tâif 1980.
- Şehrazûrî, Ebû Amr Osman b. Abdirrahmân b. Osman, Edebül-Müftî vel-Müsteftî, Âlemül-Kütüb, Beyrût (t.y.).
- Şevkânî, Muhammed b. Alî, İrşâdül-Fuhûl ilâ Tahkîkil-Hakk min İlmil-Usûl, Dâru İbn Kesîr, Dimeşk 2000.
- Şîrâzî, Ebû İshâk, Tabakâtül-Fukahâ, Dârur-Râidil-Arabî, Beyrût 1970.
- Şuka, Mustafa, el-Eimmetül-Erbaa el-İmâm Ahmed b. Hanbel, Dârul-Kitâbil-Mısrî, Kâhire 1991. (3. Baskı).
- Yefût, Sâlim, İbn Hazm vel-Fikrul-Felsefî bil-Mağrib bil-Endelüs, el-Merkezus-Sekâfiyyul-Arabî, ed-Dârul-Beydâ 1986.
- Zehebî, Şemsuddîn Muhammed b. Ahmed b. Osman, Nüzhetül-Fudalâ Tehzibu Siyeri Alâmin-Nübelâ, Dârul-Endelüs lin-Neşr vet-Tevzî,Cidde (t.y).
- _____, Mîzânül-İtidâl fî Nakdir-Ricâl, Dârul-Kütübil-İlmiyye, Beyrût 1995.
- _____, Târihul-İslâm ve Vefeyâtül-Alâm vel-Meşâhîr, Dârul-Kitâbil-Arabî, Beyrût 1992.
- _____, Siyeru Alâmin-Nübelâ, Müessesetür-Risâle, Beyrût 1983.
- Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Behâdir b. Abdillah, el-Bahrul-Muhît fî Usûlil-Fıkh, Dârul-Kitâbil-Arâbî, Beyrût 2000.
- Ziriklî, Hayruddîn, el-Alâm Kâmûsu Terâcim li Eşherir-Ricâl ven-Nisâminel-Arab vel-Müstaribîn vel-Müsteşrikîn, Dârul-İlm lil-Melâyîn, Beyrût 1980.