Konfüçyüsçülüğün Sanata Bakış Açısı ve Bir Kültür Üretimi Olarak Popüler Müzik: Konfüçyüs'ün Mesajı Kırmızıgül ile Somutlaşıyor.

Çin tarihinin en büyük düşünürü ve siyaset kuramcısı Konfüçyüs'ün, üretilen müzik ile toplumsal refah arasında kurduğu bağ, bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. 1950'lerdeki sanayileşme hareketleriyle birlikte Türkiye'de birçok kural, değer ve inanç altüst olmuş, yeni olaylar, beğeniler, tüketim biçimleri ortaya çıkmıştır. Bu anlamda popüler kültür, üst kültür ürünlerinin karşısında vazgeçilmez konumunu almıştır. Türkiye gibi az gelişmişlik örneği gösteren kapitalist toplumlarda halk, hakim sınıflara karşı kendi isyankar duygularını işleyen, toplum içindeki çarpıklıkları barındıran popüler müzik ürünleriyle avunmakta, kendi çaresizliğini, yenilmişliğini anlatan bu ürünlerden ilginç bir haz almaktadır. Oysa sanatın, insanlığın mutluluğa doğru ilerlemesi, insan yaşamının gelişmesi için bir yol olduğu varsayılmaktadır. Dolayısıyla günümüzde, sanat kavramına ait bakış açılarının tümden değiştiği söylenebilir.

Popular Music as a Production of Culture and Confuciusian View of Art: Confucius's Message Becomes Concrete By Kırmızıgül

The connection which Confucius, the greatest philosopher and political theorist in Chinese history, made between social welfare and music production has been taken as the starting point of this paper. Beginning with the industrialization movements in 1950s, many rules, values and believes have changed, new pleasures and consumption types have occurred. In this sense, popular culture products have become irresistable in comparison with high culture products. In developing, capitalist countries such as Turkey, people are interestingly consoled and delighted with popular music products which perform their rebelliousness against dominating classes, and which include social injustice. However, art is considered, actually, to be a road taken for people's happiness and development. Therefore it is possible to say that in most of today's societies, the perception of the concept "art" has totally changed.

___

  • Alemdar, K. Ve Erdoğan, İ. (1994). Popüler Kültür ve İletişim. Ümit Yayıncılık, Ankara.
  • Anderson, P. (t.y.). "Modernlik ve devrim". Modernizm Post-Modernizm ya da Kapitalizm. Der: P. Anderson ve E. M. Wood. Çev: A. T. Erdağı ve Çağla Ünal. Bilim Yayıncılık, İstanbul, 7.
  • Asaf, Ö. (1989). Yalnızlık Paylaşılmaz. Adam Yayınları, İstanbul.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. Çev: H. Deliceçaylı ve F. Keskin. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bauman, Z. (1998). Postmodern Etik. Çev: Alev Türken Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bauman, Z. (2000). Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları. Çev: İsmail Türkmen. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bauman, Z. (2001). Parçalanmış Hayat. Çev: İsmail Türkmen. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. Sage, London and Newbury Park, CA.
  • "Bu da Varoştaki Gençlerin Çığlığı". Milliyet. 27 Ocak 2002 Pazar, 16.
  • Canetti, E. (1998). Kitle ve İktidar. Çev: Gülşat Aygen. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Cleary, T. (2000). Konfüçyüs Düşüncesinin Temelleri. Çev: Sibel Özbudun. Anahtar Kitaplar, İstanbul.
  • Cova, B. (1996). "The Postmodern Explained to Managers: Implications for Marketing". Business Horizons, 18-19.
  • Daoren, H. (1996). Bilgenin Kanatlı Sözleri. Çev: Sibel Özbudun. Anahtar Kitaplar, İstanbul.
  • Dellaloğlu, B. F. (1995). Frankfurt Okulu'nda Sanat ve Toplum. Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Demir, Ö. ve Acar, M. (1997). "Modernizm". Sosyal Bilimler Sözlüğü. Vadi Yayınları, Ankara.
  • Dunaway, D. K. (2000). "ABD'de Politik İletişim Olarak Müzik". Popüler Müzik ve İletişim, der: James Lull. Çev: Turgut İblağ. Çivi Yazıları, İstanbul, 53.
  • Erdoğan, İ. (2001). "Popüler Kültürde Gasp ve Popülerin Meşruluğu". Doğu Batı. Yıl: 4, sayı: 15, Mayıs-Haziran-Temmuz 2001, 73.
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak. Çev: Süleyman İrvan. Ark Yayınevi, Ankara.
  • Geiger, M. (1985). Estetik Anlayış. Çev: Tomris Mengüşoğlu. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Giddens, A. (1998). Modernliğin Sonuçlan. Çev: Ersin Kuşdil. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Güngör, N. (1993). Arabesk-Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik. Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Gürel, S. (2001). "Türkiye'de Göç ve Bütünleşme Sorunsalı". 21. Yüzyıl Karşısında Kent ve İnsan. der: Firdevs Gümüşoğlu. Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 134-135. http://www.mahsunkirmizigul.com
  • Kotler, P., Jatusripitak, S. ve Maesincee, S. (2000). Ulusların Pazarlanması (Ulusal Refahı Oluşturmada Stratejik Bir Yaklaşım). Çev: Ahmet Buğdaycı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Kozanoğlu, C. (1993). Cilalı İmaj Devri. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • "Konfüçyüs", Ana Britannica (1994). cilt: 19.
  • "Konfüçyüsçülük", Dictionnaire Larousse (1993). cilt: 4.
  • Kongar, E. (1997). Kültür Üzerine. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Lewis, G: H. (1992). "Who Do You Love? The Dimensions of Musical Taste", Popular Music and Communication. Sage Publications, Newbury Park, CA, 135.
  • Lull, J. (2000a). Media, Communication, Culture. Columbia University Press, New York.
  • Lull, J. (2000b). Popüler Müzik ve İletişim. Çev: Turgut İblağ. Çivi Yazıları, İstanbul. McGregor, C. (2000). Pop Kültür Oluyor. Çev: Gürol Özferendeci. Çiviyazıları, İstanbul.
  • McGuigan, J. (1999). Modernity and Postmodern Culture. Open University Press, Buckingham and Philadelphia.
  • Ok, A. (2001). Anadolu'nun Türküsünden Arabeskin II. Dönemine. Donkişot Yayınları, İstanbul.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye'de Popüler Kültür. YK Yayınları, İstanbul.
  • Oskay, Ü. (1993). "Popüler İkonoloji Açıklamaları". XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişimin Kültürel İşlevleri. Der Yayınları, İstanbul, 180 ve 183.
  • Redner, H. (1982). In The Beginning Was The Deed: Reflections on The Passage of Faust. University of California Press, USA.
  • Ryan, J. ve Wentworth, W. M. (1999). Media and Society: The Production of Culture in the Mass Media. A Viacom Company, USA.
  • Shankar, A. (2000). "Lost in Music? Subjective Personal Introspection and Popular Music Consumption". Qualitative Market Research: An International Journal. V: 3. No: 1,28-30, 37.
  • Stokes, M. (1998). Türkiye'de Arabesk Olayı. Çev: Hale Eryılmaz. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Storey, J. (2000). Popüler Kültür Çalışmaları. Çev: Koray Karaşahin. Babil Yayınları, İstanbul.
  • "Tanzimat Edebiyatı", Thema Larousse (1994). cilt: 6.
  • Timuçin, A. (2000a). Düşünce Tarihi 1. Bulut Yayınları, İstanbul.
  • Timuçin, A. (2000b). "Estetik". Felsefe Sözlüğü. Bulut Yayınları, İstanbul.
  • Timuçin, A. (2000e). Estetik. Bulut Yayınları, İstanbul. Timuçin, A. (2001). Düşünce Tarihi 3. Bulut Yayınları, İstanbul.
  • Wolff, J. (2000). Sanatın Toplumsal Üretimi. Çev: Ayşegül Demir. Özne Yayınları, İstanbul.