Amasya Mûsikî Cemiyeti ve Büyükağa Medresesi’nin Amasya Dinî Mûsikîsine Katkısı

Amasya, tarih boyunca İslam Medeniyetine pek çok kültürel alanda katkıda bulunmuş bir şehirdir. Bu katkılardan en önemlisi de şüphesiz Türk Din Mûsikîsi sahasıdır. Amasya’da kurulan musîkî cemiyetleri yanında dinî ve ilmî müesseselerde yetişen çok kıymetli mûsikîşinaslar, geçmişten günümüze Türkiye’deki din musîkîsi geleneğinde oldukça önemli bir rol oynamıştır. Cumhuriyet döneminde hizmetlerini devam ettiren iki önemli müessese, Amasya Mûsikî Cemiyeti ile Büyükağa Medresesi Hâfızlık Kur’ân Kursu’dur. Özellikle son otuz yıla damgasını vuran bu iki müessesenin birlikte yürüttüğü çalışmalar Türk Mûsikîsi’nin yanında Türk Din Mûsikîsi alanlarında da Amasya kültürüne büyük hizmetlerde bulunmuştur. Amasya Mûsikî Cemiyeti şu an Amasya Belediyesi Konservatuarı adı altında hizmetlerini yürütmektedir. Bu makale bu iki müessesenin mûsikîye dair geçmiş deneyimleri, katkıları ve yaptığı işlerle alakalıdır.

The Contribution of Amasya Music Ensemble and Büyük Aga Madrasah to Amasya Religious Music

Amasya is a city that has made many cultural contributions to Islamic civilization throughout history. One of these contributions concerns Turkish Religious Music. In Amasya, both musical associations and religious educational institutions have historically played an important role in the musical tradition in Turkey. Two particularly noteworthy institutions which have served this purpose in the Republican period are the Musical Association of Amasya and the Büyükağa Madrasa of Qur’an Memorization. Especially over the last thirty years the projects carried out by these two institutions, working in concert, stand out for the contributions they have made to Turkish Music generally, to Turkish Religious Music in particular and to the city of Amasya. Today, the Musical Association of Amasya operates under the name of the Amasya Municipality Conservatory. This article as a music deals with work, contributions, and backgrounds of these institutions.

___

  • Ali Efendi, Dânişmen-Nâme, Ali Emîrî Nüshası, (Kamil Şahin Özel Kütüphanesi), Meclis 13, ty.
  • Ebu Davud, Süleyman b. Eş’as es-Sicistani, Sünen, Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, Beyrût, ty.
  • Eyüp Sabri Paşa, Mir’âtü’l-Haremeyn (Mir’ât-ı Medine), Bahriye Matbaası, İstanbul, 1304/1886.
  • Hamidullah, Muhammed, İslam Müesseselerine Giriş, çev. İhsan Süreyya Sırma, Beyan Yay., İstanbul, ty.
  • Hüsâmeddin, Abdizâde Hüseyin, Amasya Târihi, sad. Ali Yılmaz-Mehmet Akkuş, Amasya Belediyesi Kültür Yay., Ankara, 1986.
  • İbnü’l-Cezerî, Ebu’l-Hayr Muhammed b. Muhammed, en-Neşr fîl-Kırââti’l-Aşr, (neşr. Ali Muhammed ed-Dâbbâ), Mısır, ty.
  • İbn Hişâm, es-Siretü’n-Nebeviyye, thk. Mustafa es-Sakâ ve diğerleri, yy., ty.
  • İbn Kesîr, el-Bidâye ve‘n-Nihâye, Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrût, 1988.
  • Karaçam, İsmail, Kur’ân-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kâideleri, İFAV, İstanbul, 2011.
  • Koca, Fatih, “Peygamberimiz Hz. Muhammed’in Müezzinleri”, AÜİFD, c. 52, sayı: 2, 2011.
  • Menç, Hüseyin, Tarih İçinde Amasya, Amasya Belediyesi Kültür Yay., Amasya, 2014.
  • Oransay, Gültekin, Mûsikî Tarihi, Yaykur Yay., Ankara, 1976.
  • Şahin, Kamil, Dânişmendliler Dönemi Niksar, Niksar Belediyesi Yay., Niksar, 1999.
  • Terzioğlu, Arslan, “Bîmaristân”, DİA, İstanbul, 1992.
  • Uzel, İlter, Hayatı, Kişiliği ve Cerrahi Aletleri İle Sabuncuoğlu, Amasya Belediyesi Kültür Yay., Ankara, 2014.