İlahi Dinlerde Yaratılış- Evrim Tartışmaları

ÖzetYahudilik, Hıristiyanlık ve İslam gibi İlahi dinler, ruhani yaratılışa vurgu yapan ve maddi alemin yaratılışını ihmal eden Hint geleneklerinin aksine, ruhun yanında maddi evrenin yaratılışına da özel vurgu yapan geleneklerdir.Yahudi kutsal kitap külliyatı içinde Yaratılış Kitabı, genel anlamda evrenin yaratılışı özel anlamda ilk insan Hz. Adem’in yaratılışı konusunda teolojik bilgiler vermektedir. Yeni Ahit Külliyatı içinde ise Yuhanna kitabı yaratılış konusunda önemli ipuçlarına sahiptir. Ancak söz konusu referansların genel olarak modern dönemdeki evrimci seküler görüşlerin gelişmesine ve revaç bulmasına meydan verdiğini söylemek de mümkündür.İslam geleneği içindeki güncel evrim tartışmaları modern Kelam ilminin temel meseleleri arasında yer alır. Yaratılışı merhale merhale anlatan Kur’an-ı Kerim, din ile bilimin, akıl ile vahyin uzlaşısını öne çıkarmakta bir anlamda ortayol izlemektedir. Bu bağlamda Kur’an, yaratma eylemindeki teferrruat ve karmaşıklığa vurgu yaparken aynı zamanda modern biyolojik evrimcilerin görüşlerini değerlendirecek ipuçlarını da sunmaktadır. Bu çalışmamızda Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam geleneklerindeki evrim ve yaratılış hakkındaki güncel tartışmalara değinilecek ve tarihsel fenomenolojik yöntemle mukayese yapılacak aynı zamanda modern teorisyenlerin bu konudaki görüşleri değerlendirilecektir.  Anahtar Kelimeler: Yaratışcılık, Evrimcilik, İlahi Dinler

___

  • Barclay, O. R. (2005), “Creation”, New Dictionary of Theology, ed. Sinclair B. Ferguson- David F. Wright, Leicester: Intervarsity Press, 177-179. Barnes, M. (2003), “Creationism”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 346- 347. Behe, J. Michael (1996), Darwin’s Black Box: The Biochemical Challenge to Evolution, Newyork: Cherry, Shai (2003), “Three Twentieth –Century Jewish Responses to Evolutionary Theory”, Aleph, no. 3, 247- 290. Cook, E.D. (1995), New Dictionary Christian Ethics and Pastoral Theology, ed. David Atkinson- David H. Field, Leicester: Intervarsity Press, 363- 364. Dobzhansky, T. G. (1973), “Nothing in biology makes sense except in the light of evolution”, The American Biology Teacher, 35/3 (March), 125-129. Denzinger, H. (1963, Enchiridion Symbolorum, ed. A. Schönmetzer, Freiburg: 32.nd Publication. Dembski, William A. (1999), Intelligent Design, Illinois: Downer’s Grove. Ehr, D. J. (2003), “Creation”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 336-345. Feliks, Yahuda (2007), “ Evolution”, Encyclopeadia of Judaica (Second Edition), ed. Fred Skolnik, USA: Macmillan, 585- 588. Haught, F. John, God After Darwin- A Theology of Evolution, Boulder: Colo. Garrigan, O. W. (2003), “Catholic Teaching( Evolution)”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 495-496. Idel, Moshe (2000), Absorbing Perfections:Kabbalah and Interpretation, New Haven. Klapwijk, Jacop (2011), “Creation Belief and Paradigm of Emergent Evolution”, Philosophia Riformata, 76/1, 11-31. Loike, John D. – Tendler, Moshe D. (2006-2007), “Moleculer Genetics, Evolution and Torah Principles”, The Torah U- Madda Journal, vol. 14, 173- 192. Miller, Kenneth (1999), Finding Darwin’s God:A Scientist’s Search for Common Ground between God and Evolution, Newyork: Myer, Stephen C. (2001), “Not By Chance”, National Post (Toronto), December 1, 18-19. Numbers, Ronald, L. (2011), “ Clarfiying Creation: Five Common Myths”, History and Philosophy of the Life Sciences, 33/1, 129- 139. Robinson, Ira (2007), “American Jewish Views of Evolution and Intelligent Design”, Modern Judaism, 27 /2 (May, 2007), 173- 192. Ross, H. (1994), Creation and Time, Colorado: Navpress. Ruse, Michael ( 2001), Can Darwinian Be a Christian?: The Relationship between Science and Religion, Cambridge: U.K. Okçu, Abdulmecit ( 2013), “Kur’ân ve Evrim Açısından Canlıların Oluşumu”, EKEV Akademi Dergisi, 17/56, 151- 177. Scott, Eugenie C. (2000), “The Creation-Evolution Continiuum”, (www.ncse.com/creation/general/creation-continiuum). Sterman, Baruch (1994), Judaism and Darwinian Evolution”, A Journal of Orthodox Jewish Thought, 29/1, (Fall), 48-75. Spanner, D. C. (1995), “Darwin, Charles”, New Dictionary Christian Ethics and Pastoral Theology, ed. David Atkinson- David H. Field, Leicester: Intervarsity Press, 279. Tatlı, A. (2008), Evrim ve Yaratılış, İstanbul: Nesil Yayınları. Tokat, Latif (2009), “ Dünya Görüşü- Din İlişkisi”, Hitit İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5/9, 41-63. Yakıt, İsmail (1979), L’Attitude du Christianisme et de l’Islam en Face du Darwinisme, Paris. Yakıt, İsmail (1998), “Kur’an’da İnsanın Yaratılışı ve Evrimi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, (1- 16). http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-declares-evolution-and-big-bang-theory-are-right-and-god-isnt-a-magician-with-a-magic-9822514.html (1.11.2017) http://www.hakveadalet.com/wp-content/uploads/Evrim-Tarihi.pdf (22.11.2017) Hüseyin Atay, Bilim, Evrim ve Kur’an, 11-12, 14-16, http://huseyinatay.com/images/dosya/998614.pdf (22.11.2017)