Eleştirel Kuram Perspektifinden İlk Etkin Alımlayıcı Çalışmaları ve Medya Pedagojisi Çalışmalarına Etkisi

Bu çalışmada; medya pedagojisi çalışmalarının kuramsal temelleri ortaya konulduktan sonra Eleştirel Kuram’ın temsilcileri arasında yer alan ve bu perspektiften gerçekleştirilen çalışmaların ilk örneklerini ortaya koyan Brecht’in, Benjamin’in ve Enzensberger’in kitle iletişim teknolojisi ve alımlayıcının konumlandırılmasına ilişkin düşünceleri, kabulleri ve öngörüleri incelenecektir. Brecht’in, Benjamin’in ve Enzensberger’in, çalışmaları ile eşitlikçi, eylem ve katılım yönelimli ve etkin alımlayıcı tasarımı için günümüzde gerçekleştirilen medya pedagojisi çalışmalarına temel oluşturarak, yol gösterdikleri varsayılmaktadır. Bu çerçevede Brecht’in, Benjamin’in ve Enzensberger’in çalışmalarının, Eleştirel Kuram perspektifinden medya pedagojisi çalışmalarına etkide bulunarak, temel oluşturduğu argümantatif bir metot ile ortaya konulmaya çalışılacaktır. Bu çalışmanın soru ve sorunu ise; Frankfurt Okulu’nun temsilcileri tarafından öngörüldüğü gibi yirminci yüzyılın başından bu yana hızlı bir gelişme gösteren kitle iletişim teknolojisinin günümüzde geniş kitleler üzerinde bir iktidar ve hegemonya kurma aracı olarak kabul edilip, edilemeyeceği ve alımlayıcının kitle iletişim teknolojisi karşısında nasıl konumlandığıdır

First Effective Receptive Studies and Impact On The Media Pedagogy Studies in Critical Theory Perspective

In this study, after putting forward the theoretical foundations of media pedagogy studies,the thoughts regarding mass media technology and positioning of the receptive, the acceptance and predictions belonging to Brecht, Benjamin and Enzensberger, who are among the representatives of Critical Theory and demonstrating the first examples of studies in this perspective, will be examined. Brecht, Benjamin and Enzensberger, by forming a basis on media pedagogy studies nowadays with their practice for the design of effective receptive and egalitarian, participation in the actionoriented, are assumed to lead. In this context, Brecht, Benjamin and Enzensberger’s studies, affecting and forming a basis on the media pedagogy studies in Critical Theory perspective, will be put forward with an argumentative method. The question and issue of this study are, as foreseen by the representatives of Frankfurt School since the beginning of the twentieth century with a rapid development of mass communication technology today whether considered as a power and hegemony means over the masses or not and how to situated the receptive against the mass communication technology

___

  • Adorno, Theodor; Horkheimer, Marcuse. (1997). Dialektik der Aufklaerung. Frankfurt am Main: Fischer Verlag.
  • Alver, Füsun (2011). Gazetecilik Bilimi ve Kuramları. Gazetecilik Kuram Tasarımlarını Türkiye’deki Gazetecilik Sistemi Ve Uygulamalarıyla Sınama Denemesi. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Aufenanger, Stefan (2004). “Medienpaedagogik”. Heinz-Hermann Krüger; Cathleen Grunert (der.) içinde. Wörterbuch Erziehungswissenschaft. Wiesbaden: VS Verlag. 302-307.
  • Baacke, Dieter (1995). “Theorie der Medienpaedagogik”. Roland Burkart; Walter Hömberg. (der.) içinde. Kommunikationstheorien. Wien: Wilhelm Braumüller Universitaets-Verlagsbuchhandlung Ges.m.b.H. 171- 190.
  • Baacke, Dieter (1997). Medienpaedagogik. Tübingen: Niemeyer Verlag. Bauer, Thomas A.(1980). Medienpaedagogik. Einführung und Grundlegung. Wien / Köln / Graz: Wissenschaftliche Versandbuch-handlung und antiquariat Skulima.
  • Benjamin, Walter (1991a). “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Erste Fassung”.
  • R. Tiedemann ve H. Schweppenhäuser (der.). içinde. Walter Benjamin Gesammelte Schriften. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. 431–469.
  • Benjamin, Walter (1991b). “Kleine Geschichte der Photographie”. R. Tiedemann ve H. Schweppenhäuser (der.). içinde. Walter Benjamin Gesammelte Schriften. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. 368–385.
  • Benjamin, Walter (1991c). “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Dritte Fassung”.
  • R. Tiedemann ve H. Schweppenhäuser (der.). içinde. Walter Benjamin Gesammelte Schriften. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. 471–508.
  • Bofinger, Jürgen (2004). Neue Medien im Fachunterricht. Eine empirische Studie über den Einsatz neuer Medien im Fachunterricht an verschiedenen Schularten in Bayern. Donauwörth: Auer.
  • Brecht, Bertolt (1967). Der Rundfunk als Kommunikationsapparat. Rede über die Funktion des Rundfunks.
  • Gesammelte Werke 18. Schriften zur Literatur und Kunst I. Frankfurt am Main: Suhrkap Verlag. 127-134.
  • Demiralp, Oğuz (2007). “Tuhaf Bir Çocuk”. Walter Benjamin. Cogito. Sayı 52. Güz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 69-77.
  • Enzensberger, Hans- Magnus (2002). “Baukasten zu einer Theorie der Medien”. Claus Pias; Joseph Vogl; Lorenz Engel; Oliver Fahle; Britta Neitzel (der.). içinde. Kursbuch Medienkultur. Die massgeblichen Theorien von Brecht bis Baudrillard. Stuttgart: DVA. 264- 278.
  • Hahnengrep, Karl-Heinz (1992).Klett Lektürenhilfe. Leben des Galilei. Stuttgart: Klett Verlag.
  • Hug, Theo (2002). “Medienpaedagogik - Begriffe, Konzeptionen, Perspektiven”. Gebhard Rusch (der.). içinde.
  • Einführung in die Medienwissenschaft. Opladen: Westdeutscher Verlag. 189-207.
  • Hüther, Jürgen; Podehl, Bernd (1997). “Geschichte der Medienpaedagogik”. Jürgen Hüther; Bernd Schorb; Christiane Brehm-Klotz. (der.). içinde. Grundbegriffe Medienpaedagogik. München: KoPaed Verlag. 116-126.
  • Knopf, Jan (1996). Brecht-Handbuch. Lyrik, Prosa, Schriften. Eine Aesthetik der Widersprüche.Stuttgart: J.B.Metzler.
  • Lechte, John (2006). Elli Çağdaş Düşünür. Yapısalcılıktan Postmoderniteye. Çeviren:Barış Yıldırım. İstanbul:Açılım Kitap.
  • Mollaer, Fırat (2007). “Walter Benjamin’i Çağımızda Tahayyül Etmek”. Walter Benjamin. Cogito. Sayı 52. Güz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 237-264.
  • Moser, Heinz (2010). Einführung in die Medienpaedogogik. Aufwachsen im Medienzeitalter. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Oskay, Ünsal (1995). “Walter Benjamin Üzerine”. Ünsal Oskay (der.). içinde. Estetize Edilmiş Yaşam. Walter Benjamin. İstanbul:Der Yayınları. 9-50.
  • Sander, Uwe; Gross von Friederike; Hugger, Kai-Uwe (2008). Handbuch Medienpaedogogik. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Schell, Fred (1997). “Aktive Medienarbeit”. Jürgen Hüther; Bernd Schorb; Christiane Brehm-Klotz. (der.) içinde. Grundbegriffe Medienpaedagogik. München: KoPaed Verlag.9-17.
  • Schorb, Bernd. (1995). Medienalltag und Handeln. Medienpaedogogik in Geschichte, Forschung und Praxis. Opladen: Leske+Budrich.
  • Schwering, Gregor (2007). “Kino Debatten”. Gebhard Rusch; Helmut Schanze; Gregor Schwering (der.). içinde.
  • Theorien der neuen Medien: Kino-Radio-Frensehen-Computer. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. 121-176.
  • Tulodziecki, Gerhard (1992). Medienerziehung in Schule und Unterricht. Bad Heilbrunn: Beltz Verlag.
  • Tulodziecki, Gerhard (1998). “Medienpaedagogik”. Hans Dieter Erlinger (der.) içinde. Handbuch des Kinderfernsehens. Konstanz: Verlag UVK Medien. 535-545.
  • Tulodziecki, Gerhard (2000). “Vergleichende Zusammenfassung und Empfehlungen”. Gerhard Tulodziecki; Ulrike Six (der.). içinde. Medienerziehung in der Grundschule. Grundlagen, empirische Befunde und Empfehlungen zur Situation in Schule und Lehrerbildung. Opladen: Leske + Budrich. 459–484.
  • Uka, Walter (1998). “Theater”. Werner Faulstich (der.).içinde. Grundwissen Medien. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. 358-410.
  • Wermke, Jutta (2001). “Medienpaedagogik”. Helmut Schanze (der.). içinde. Handbuch der Mediengeschichte. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. 140- 157.
  • Witte, Bernd (2002). Walter Benjamin. Çeviren: Mustafa Tüzel. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.