ÖZGÜN BASKI RESİM EĞİTİMİNDE EDEBİYATIN ROLÜ: NERUDA VE O’MEARA ÖRNEĞİ

20. yüzyılın ikinci yarısından günümüze sanata ve sanatçıya olan yaklaşım farklılaşmış; Performans Sanatı, Post-Modern Sanat, Beden Sanatı, Dijital Sanat gibi disiplinlerarası yaklaşımlar taşıyan birçok sanat anlayışı ve güzel sanatlar öğretimi anlayışını tekrar gözden geçirme zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Bu bakımdan araştırmada Özgün Baskı Resim dersinde disiplinler arası ele alış ile Özgün Baskı Resim Dersi ile Edebiyatın ilişkisi irdelenmiştir. Araştırmada Deneysel Araştırma Yöntemi kullanılmıştır. Özgün Baskı Resim dersiyle Edebiyatın ilişkisi Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Görsel İletişim Tasarım Bölümü 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin Özgün Baskı Resim Dersi final ödevleri ile ortaya konulmaya çalışılmıştır. Özgün Baskı Resim Dersinin disiplinlerarasılık ilişkisi bağlamında ele alınması gereksinimine vurgu yapmaktadır. Bu araştırmanın önemi farklı disiplinlerin bir arada kullanılmasının öğrencilerin yaratıcılıkları üzerindeki etkisinin tespit edilmesinin yanı sıra Edebiyatın şiir dalı ile Görsel Sanatların Özgün Baskı Resim dalı arasındaki bağlantıyı tespit etme ve tarihsel süreci ortaya koyması bakımından önem arz etmektedir.

THE ROLE OF LITERATURE IN ORIGINAL PRINT PAINTING EDUCATION: NERUDA AND O’MEARA

From the second half of the 20th century to the present, perceptions of art and artists have changed; such as performance art, postmodern art, body art, dijital art, and the need to re-evaluate the understanding of art education have emerged. In this respect, as an interdisciplinary approach in original print painting education, the relationship between the course of original print painting and literature is examined in this study. The research employs the Method of Experimental Research. The relationship between original print painting and literature was tried to be presented with the final projects of the 1st and 2nd grade students who study Visual Communication Design at Faculty of Fine Arts in Hacı Bayram Veli University. This study emphasizes the need to consider the Original Print Painting course in the context of interdisciplinary relationship. The research is important not only because it sheds light on the effects of using different discipline, together over the creativity of the students but also it reveals the historical background and retionship between the poetry of literature and original print painting of Visual Arts.

___

  • Akalın, G. (2003). Türkiye’de Özgün Baskı Resme Tarihsel Bir Bakış; Gravlir’ün Sorunları ve Çözüm Önerileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 8, s. 129-138.
  • Akalın, G. (2000). Gravür, İstanbul: Kale Yayınları.
  • Ayan, M. (2007). Sosyolojik Açıdan Özgün Baskı Resim Sanatının Bugünkü Durumu ile İlgili Profosyonel Sanatçıların Görüşlerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, T.C Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, A. (2017). Abidin Dino’nun Resimlerinde Yaşayan Edebiyat, Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, Cilt 02, Sayı 02, sayfalar 84-102.
  • Aydoğan, B. K. (2008). Sanatta Disiplinler arası Bir Yaklaşım: Performans Sanatı, Art-e Sanat Dergisi, Cilt 1 , Sayı 1, Sayfalar 1–17.
  • Bacaksız, E. (2009). Özgün Baskı Tekniklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, T. C. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baros, T. (2019). Pablo Neruda, Erişim adresi: https://akilfikir.net/silili-buyuk-ozan-sair-pablo-neruda/
  • Bingöl, M. (2015). Desen Eğitiminde Edebiyatın Rolü: Kafka ve Wells Örneği, Sanat Tasarım Dergisi, Aralık, Sayfalar 27-45.
  • Dikmen, B. (2019). Postmodern Dünyada Edebiyat ve Görsel Sanatlar İlişkisi 6th Eurasian Conference On Language And Social Sciences Samarkand State University Faculty Of History, Faculty Of Philology Samarkand, Uzbekıstan Sayfalar 385-407.
  • Duran, Z. (2010). Federico García Lorca’nın Pablo Neruda’nın Edebi Eserleri Üzerindeki Etkisi, V. Uluslararası Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi, 12-14 Ekim 2016.
  • Elal, B. (2011). Türk Edebiyatının Kurumsallaşması, Diğer Sanatlarla Etkileşimi Ve Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, T. C. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eyüboğlu, B. R. (1986). Resme Başlarken, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Fırat, G. (2013). Edebiyat Tarihinde Resim Ve Şiir Analojisi, Gülbin Fırat Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 1.
  • Gökkaya, K. E. (2013). Disiplinler Arası Sanatsal İfade: Ressam Seramikçiler-Seramikçi Ressamlar, Sanat Dergisi, Cilt 0, Sayı 24, sayfalar 25-40.
  • İnceağaç, M. ve Yılmaz, M. (2018). Fabl Türünün 7. Sınıf Öğrencilerinin Görsel Sanat Çalışmalarına Etkisi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.10, Sayı 24, 2018 Haziran, sayfalar 305-322.
  • Limon, B. (2001). Çağdaş Özgün Baskı Resim Sanatında Politik Söylemler, Doktora Tezi, T. C. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • O'Meara, K. (2021, 25 Ocak). Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Kathleen_O%27Meara_(writer)
  • Pekmezci, H. (1993). Baskı Resim Sanatı ve Turk Baskı Resim Sanatı Üzerine-I, Plastik Sanatlar Dergisi, Seçmeli Dersler Birimi Yayınları, Ankara.
  • Savaş, A. R. (2010). Disiplinler Arası Sanat Etkileşimlerinin Seramik Sanatı Ve Eğitimine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Toprak, E. ( 2009). Türkiye’de Özgün Baskı Resim Sanatu’nın Gelişimini Etkileyen Önemli Kurumlar, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Tunç, G. (2015). Çağdaş Türk Edebiyatında Görsel Şiir, Bilig Bahar, 2015, Sayı 23, sayfalar 249-270.