KADIN İMGESİ ODAĞINDA PRE-RAPHAELİTE BROTHERHOOD YAPITLARINDA ŞİİR VE RESİM KARDEŞLİĞİ

Bu çalışmada Pre-Raphaelite Brotherhood grubunun ana temalarından biri olan meleksi kadın imgesinin kökenleri ve grubun edebi metinlerle olan etkileşimleri araştırılmıştır. Bu doğrultuda 19. yüzyıl İngiliz resminde önemli bir yeri olan Pre-Raphaelite grubunun ilkelerini oluşturan Raffaello sonrası sanatın yozlaştığı düşüncesi ve Ortaçağ mistisizmine yönelim, çalışmanın kapsamını oluşturmaktadır. Pre-Raphaelite grubu ressamları toplumsal olayları kadın kimliği üzerinden irdeleyerek kendi ilkelerini ve önermelerini simgesel bir anlatımla tasvir etmişlerdir. Sıklıkla şiir ve edebi metinlere yer verdikleri yapıtlarında yaygın olarak karşımıza çıkan meleksi kadın tiplemesi, 13. yüzyıla ait Dolce Stil Nuovo adlı sone tarzı şiirin ana teması olan asil, erdemli ve şair ile tanrı arasında bir köprü görevi gören ilahi bir kadındır. Pre-Raphaelite ressamları, meleksi kadın tiplemesini Viktoryan toplumunda cinselliği ve fahişelik mesleği gibi sebeplerle aşağılanan kadın kimliğine karşı bir eleştiri olarak kullanmışlardır.

FOCUSING ON THE FELLOWSHIP OF POETRY AND PAINTING IN THE WORKS OF PRE-RAPHAELITE BROHTERHOOD

The origins of the image of the woman, one of the main themes of the Pre-Raphaelite group, and the group’s contacts with the texts, were investigated in the light of findings. Accordingly, the idea of ​​the Pre-Raphaelite group, which has an important place in nineteenth century English painting, that post-Raphaelite art is degenerated and the principle that it is necessary to return to Medieval mysticism constitute the scope of the study. In this context, The painters of the Pre-Raphaelite group have depicted their own principles and propositions by examining social events through female identity. The female character, which we often encounter in her works, which often include poetry and literary texts, is the noble, virtuous woman who is the theme of the thirteenth century sonnet style poem Dolce Stil Nuovo, and the angelic woman who acts as a bridge between poet and god. The PreRaphaelite group has been used as a criticism of the angelic woman theme, which they support with poetry in their paintings, against the female identity that is humiliated in Victorian society for reasons such as sexuality and prostitution profession. The Pre-Raphaelite movement, which points to women’s problems and carries it to the present day with its artistic features, reminds us of the universality of art by reminding a short-foot attempt to go back to oblivion.

___

  • Bölükbaş, C. (2018). Pre-Raphaelite Kadın Ressamlar Ve İlham Perileri, sf.2 https://www.academia.edu/36108587/PRE_RAFAELİT_KIZ_KARDEŞLİĞİ_KADIN_RESSAMLAR_VE_İLHAM_PERİLERİ (Erişim Tarihi: 12 Ağustos 2020).
  • Demir, A. A. (1998). Bir Viktorya Dönemi Romanı :The Warden, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Yüksek Lisans Tezi, Erurum Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Denis, R. and Colin T. (2000). Art and the Academy in Nineteen Centrury, Manchester University Press.
  • Dunstan, A. (2010). The Myth of Dante Gabriel Rosettie’s Beata Beatrix as Memorial Painting. The British Art Journal, Vol. 11, No. 1. / s.90 https://www.academia.edu/4127614/_The_myth_of_Dante_Gabriel_Rossetti_s_Beata_Beatrix_as_memorial_painting_British_Art_Journal_2010_11_1_89_92 (Erişim Tarihi: 16.01.2021).
  • Grieve, A. (2003). New Light on Rosetti’s Girlhood og Mary Virgin. The British Art Journal,Vol. 4, No.2 (Summer) http://www.jstor.org/stable/41615394?seq=1metadata_info_contents (ErişimTarihi: 25 Ağustos 2020).
  • Kılıç, Y. (1991). Kutsal Damosel: Bir Yaşam Yoksunluğu Metaforu Olarak Ölümün Reddi İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı. Litera: “Ölüm” Özel Sayı, cilt.23 ss.45-63, 2012 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/13550 (Erişim Tarihi: 21 Ağustos 2020).
  • Kiriş, H. (2007). Sembolist Resimde Tenebrizm ve Ölüm Konusuna Bakış, Yüksek Lisans, MSGSU Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı.
  • Öncel, S. (1986). İtalyan Edebiyati Tarihi 1. Kitap, İtalyan Kültür Heyeti, Ankara.
  • Pearce, L. (1991). Woman/İmage/Text:Readings in Pre-Raphaelite Art and Literature, Prentice-Hall.
  • Rousseau, J. J. (2007). İlimler ve Sanatlar Hakkında Nutuk, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Taylor, H. N. (2011). Too Induvidual an Artist to Be a Mere Echo, The British Art Journal, Vol. 12, No. 3 (Winter 2011-12). https://www.jstor.org/stable/41615243?seq=1#metadata_info_tab_contents (Erişim Tarihi: 24 Haziran 2020).
  • Urgan, M. (2003). İngiliz Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Üner, Ö. (2013). Türk Resminde Sembolist Eğilimler, Sosyal Bilimler 7/2013, sf. 51 Mimar Sinan Güzel sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimnler Enstitüsü Yayını, ISSN 1309-4815.
  • Yaşdağ, M. (2017). Ondokuzuncu Yüzyılın Sıradışı Sanat Hareketi: Pre Raphaelite Kardeşliği ve Sembolizmi. Sanat Tarihi Dergisi, XXVI, 171-185. https://dergipark.org.tr/tr/pub/std/issue/27682/292683 (Erişim Tarihi: 05 Ağustos 2020).
  • Wood, E. (2010). Dante Rosetti and Pre-Raphaelite Movement (1894), Kessinger Publishing.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Dolce_stil_novo (Erişim Tarihi: 14.01.2021).
  • https://www.royalacademy.org.uk/art-artists/name/edward-moxon (Erişim Tarihi: 14.01.2021).
  • https://tr.qaz.wiki/wiki/Dolce_stil_novo ( Erişim Tarihi: 15.01.2021).