Feminist Edebiyat Eleştirisi Bağlamında Yeniden Yazım: Lavinia Örneği

Hikâye anlatmak, insanlık için bilgi ve deneyimlerini aktarmanın yanı sıra hayal kurma ve düşünme biçimini geliştirmesi bakımından da önemli bir yere sahiptir. Eski çağlara dayanan anlatı teknikleri ve kurguları günümüz edebiyatını ve dolayısıyla toplumlarını da etkisi altında tutmaya devam etmektedir. Bu araştırma, ataerkil ideolojinin tarih boyunca–özellikle Batı düşünce tarihi- destan ve mitlerde tekrar eden cinsel kimlikleri barındırdığını ve bu kimliklerin de günümüz toplumlarına sirayet ettiğini ileri sürer. Dolayısıyla bu çalışma, en eski anlatı biçimi olan, toplumlara ortak bir aidiyet ve kimlik veren destan ve mitlerin feminist edebiyat eleştirisi bağlamında yeniden yazımına odaklanır. Bu makalede, tarihsel olarak feminist edebiyat eleştirisinin gelişimi, mit eleştirisi ve sonucunda ortaya çıkan feminist mit yaratımı/yeniden yazımı düşünceleri irdelenmiştir. Tüm bu teorik yaklaşımlar çerçevesinde Ursula Le Guin’in Lavinia karakteri orijinal metin olan Vergilius’un Aeneis destanındaki aynı adlı karakteri ile karşılaştırmalı olarak incelenerek karakter analizi yapılmıştır.

Rewriting in the Context of Feminist Literary Criticism: The Case of Lavinia

Storytelling plays an important role for humanity not only in transferring knowledge and experience but also developing the ways of imagination and thinking. Ancient narratives and fictions dating back to old ages continue to take hold of today’s literature, and therefore, society. This research states that patriarchal ideology has harbored sexual identities in legends and myths throughout history, especially the Western history of thought, and these identities still extend to today’s societies. Consequently, this research focuses on the rewriting of these ancient narratives, legends, and myths, that give societies a sense of common belonging and identity in the context of feminist literary criticism. Within this context, the development of feminist literary criticism through history, myth criticism, and the resulting feminist mythmaking/rewriting thoughts have been studied. In the frame of all these theoretical approaches, Ursula Le Guin’s Lavinia character has been comparatively examined with the character in Verigilius’ Aeneis legend, which is the original text, and the character analysis has been made accordingly.

___

  • Assmann, A. (2008). Canon and Archive. A. E. Nünning içinde, Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook, 97-107.
  • Bal, M. (1999). Acts of Memory: Cultural Recall in the Present. (M. Bal, Dü.) Hanover: University Press of New England.
  • Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press.
  • Beauvoir, S. D. (1993). İkinci Cins. (B. Onaran, Çev.) İstanbul: Payel Yayınları.
  • Brooks, V. W. (1918). On Creating a Usable Past. The Dial: A Semi-monthly Journal of Literary Criticism, 64, 41-337.
  • Çifter, S. (2017). Lavinia: Şairim Bana Hiç Söz Hakkı Tanımadı. Çatlakzemin: Erişim Linki: https://www.catlakzemin.com/lavinia-sairim-bana-hic-soz-hakki-tanimadi/, Erişim Tarihi: 27.05.2017
  • Dörschel, F. B. (2012). Ancient Texts, Contemporary Voices: Rewritings Of Greek And Biblical Myths By Women Writers. Lambert Academic Publishing.
  • Daly, M. (1978). Gyn/ Ecology . Boston: Beacon Press.
  • Donovan, J. (1975). Feminist Litarary Criticism. Kentucky: University Press of Kentucky.
  • DuPlesis, R. B. (1985). Writing Beyond the Ending: Narrative Strategies of Twentieth Century Women Writiers. Bloomington: Indiana University Press.
  • Eagleton, T. (2017). Edebiyat Kuramı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hite, M. (1992). The Other Side of the Story: Structures and Strategies of Contemporary Feminist Narratives. New York: Cornell University Press.
  • Humm, M. (2002). Feminist Edebiyat Eleştirisi. (G. Bakay, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Irigaray, L. (1977). Woman's Exile, Ideology and Consciousness. Ithaca: Cornell University Press.
  • Irigaray, L. (1993). Toward a Culture of Difference. (A. Martin, Çev.) London: Routledge.
  • Larrington, C. (1992). The Feminist Companion to Mythology. London: Pandora.
  • Lauter, E. (1984). Women as Mythmakers: Poetry and Visual Art by Twentieth Century. Bloomington: University of Indiana Press.
  • Lauter, E. ve Rupprecht, C. S. (Ed) (1985). Feminist archetypal theory: Interdisciplinary revisions of Jungian thought. University of Tennessee Press.
  • Le Guin, U. K. (2014). Lavinia. (G. Koca, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Lyotard, J. F. (1991). Rewriting Modernity içinde,. The Inhuman: Reflections of Time, s. 24-35.
  • Millet, K. (1987). Cİnsel Politika. İstanbul: Payel Yayınları.
  • Moraru, C. (2001). Rewriting: Postmodern Narrative and Cultural Critique in the Age of Cloning. Albany: SUNY Press.
  • Nugent, S. G. (1992). Vergil’s “Voice of the Women” in Aeneid V. Arethusa, 25(2), 255-292.
  • Ostriker, A. (1985). The Thieves of Language: Women Poets and Revisionist Mythmaking. E. Showalter içinde, The New Feminist Criticism (s. 314-339). New York: Pantheon.
  • Plate, L. (2011). Transforming Memoriesin in Contemporary Women’s Rewriting. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Pratt, A. (1978). Aunt Jennifer’s Tigers: Notes Toward a Preliterary History of Women’s Archetypes. Feminist Studies, 4, 163-194.
  • Pratt, A. (1982). Archetypal Patterns in Women’s Fiction. Hemmel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.
  • Pratt, A. (1994). Dancing with the Goddess: Archetypes, Poetry, and Empowerment. Bloomington: Indiana University Press.
  • Purkiss, D. (1992). Women's Rewriting of Myth. C. Larrington içinde, The Woman's Companion to Mythology (s. 441-459). London: Pandora.
  • Rich, A. (1984). Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution. London: Vİrago.
  • Russ, J. (1973). What can a heroin do? Or why women can't write. (S. K. Cornillon, Dü.) Ohio: Bowling Green University Popular Press.
  • Sandra Gilbert, S. G. (1979). The Mad Woman in the Attic . New Haven, Connecticut: Yale University Press.
  • Showalter, E. (1977). A Literature of Their Own: British Women Novelists fro Bronte to Lessing. Princeton: Princeton University Press.
  • Showalter, E. (1985). The New Feminist Criticism: Essays on Women, Literature, and Theory. New York: Pantheon.
  • Vergilius. (2015). Aeneas. (İ. Z. Eyuboğlu, Çev.) İstanbul: Payel Yayınları.
  • Woolf, V. (2015). Kendine Ait Bir Oda. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Yuva, Ö. (2015). Mitos'tan Logos'a Yargının Cinsiyetlendirilmesi ve Yargının Eril İnşası. Ankara Barosu Dergisi, 29-43.
  • Zarker, J. W. (1969). Vergil's Other Tragic Queen. Vergilius, 66(15), 2-24.
Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi -Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2018
  • Yayıncı: Nurşen Adak
Sayıdaki Diğer Makaleler

Ataerkil Güç İlişkileri Bağlamında Baba-Oğul Etkileşimi

Gönül DEMEZ, İlayda YÜZER

Kate Chopin’in Uyanış ile Halit Ziya Uşaklıgil’in Aşk-ı Memnu Romanlarında “Yeni Kadın” Temsiliyeti | The Representation of ‘the New Woman’ in Kate Chopin’s the Awakening and in Halit Ziya Uşaklıgil’s Aşk-ı Memnu

Yasin ACAR, Ardeniz ÖZENÇ

Körfez Ülkelerinde Kadınların Toplumsal Rollerindeki Değişim: Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri Örnekleri Üzerinden Bir Karşılaştırma

Başak ÖZORAL

COVID-19 Pandemi Sürecinin Toplumsal Cinsiyet Eşit(siz)liğine Etkileri

Zuhal YENİÇERİ, Esin KOÇ

Feminist Edebiyat Eleştirisi Bağlamında Yeniden Yazım: Lavinia Örneği

Aslıhan ULU

Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili

Uğur Günay YAVUZ

Ataerkil Güç İlişkileri Bağlamında Baba-Oğul Etkileşimi | Father-Son Interactıon In The Context Of Patrıarchal Power Relatıons

İlayda YÜZER, Gönül DEMEZ

Körfez Ülkelerinde Kadınların Toplumsal Rollerindeki Değişim: Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri Örnekleri Üzerinden Bir Karşılaştırma | Changing Roles of Arab Women in the Gulf Society: Comparison of Two Cases through Qatar and the United Arab Emirates

Başak ÖZORAL

Kate Chopin’in Uyanış ile Halit Ziya Uşaklıgil’in Aşk-ı Memnu Romanlarında “YeniKadın” Temsiliyeti

Yasin ACAR, Ardeniz ÖZENÇ

COVID-19 Pandemi Sürecinin Toplumsal Cinsiyet Eşit(siz)liğine Etkileri | The Effects of COVID-19 Pandemic on Gender (In)Equality

Zuhal YENİÇERİ, Esin KOÇ