Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili

Sanatın her alanında toplumsal cinsiyet, sınıf, etnik ve dinsel kimlik üzerinden farklı kimliklerin yeniden üretildiği ve temsil edildiği görülmektedir. 2000 sonrası belgesel fotoğraf alanında yer alan temsillerden biri hem dünyada hem de Türkiye’de madunun temsilidir. Bu çalışma madunların gündelik yaşamlarına bu bağlamda toplumsal sıkıntılarına ve ötekileştirilmelerine odaklanmaktadır. Çalışmaya tekil bir örneklem olarak Desislava Şenay Martinova’nın fotoğrafları seçilmiş, daha özelde Martinova’nın Alev Ateş adlı serisi makale içerisinde analiz edilmiştir. Bir öteki olarak madun kavramını Spivak’ın çalışmalarını merkeze alarak okuyacak çalışma, sırtını öteki kavramına yaslamakta iken aynı zamanda belgesel fotoğrafta fotoğrafçının, fotoğrafını çekeceği kişi/lere yaklaşımını ve toplumsal belgeci fotoğraf anlayışı ile günümüzde fotoğrafçının ele aldığı sorunlara dair bir değişim veya sorunların giderilmesi yolunda etkisini de tartışmaya açmaktadır. Sonuç olarak bu çalışmada madunun ötekiliğinin toplumsal cinsiyet üzerinden iki kat olarak arttırıldığı, kadın olmanın bedelinin egemenlerin kurduğu iktidar ilişkisi noktasında daha ağır olduğu saptanmıştır. Ayrıca fotoğrafçının temsil sırasındaki konumunun da önemi ortaya çıkarılmıştır.

Desislava Şenay Martinova's Representation Of Subaltern In The Alev Ateş Series

It is seen that different identities are reproduced and represented through gender, class, ethic and religious identity in every field of art. One of the presentations in the field of documentary photography after 2000, is the presentation of the subaltern both in the world and in Turkey. This study focuses on the social distress and marginalization of the subalterns in their daily lives. Desislava Şenay Martinova's photographs were selected as a singular sample for the study, and more specifically, Martinova's series called Alev Ateş was analyzed in the article.The study, which will read the concept of subaltern as the other by focusing on Spivak's work, while leaning back against the concept of the other. At the same time, how the approach of the photographer in documentary photography to the person/ people she will photograph with the understanding of social documentary photography, makes a change regarding the problems that the photographer deals with or its effect on solving the problems is opened to discussion. As a result, in this study, it was found that being the other of the subaltern was doubled overgender, and the cost of being awoman was higher at the point of the power relationship established by the power. Besides, the importance of the photographer's position during the representation was also revealed.

___

  • Bresson, H. (2006). Karar Anı (Çev. İlker Maga). İstanbul: YGS Yayınları.
  • Martinova, Ş. (b.t.). Candy Club. Erişim Linki: https://senaymartinova.com/candy-club. Erişim tarihi: 28.04.2021.
  • Medyascope (2016). Zamanın Tanığı, Sıradışı Yaşamlar, Desislava Şenay Martinova. Erişim Linki: https://www.youtube.com/watch?v=h9EuTkMkMIs&t=1670s, Erişim Tarihi: 20 Nisan 2021.
  • Oral, M. (2011). Toplumsal Belgeci Fotoğraf ve Fikret Otyam Örneği. İstanbul: Espas Kuram Sanat Yayınları.
  • Öztürk, Ş. (2012). Bir ‘Alev’ Gibi Yandım Söndüm. Erişim Linki: http://www.fotografya.gen.tr/TR,334/senay-ozturk.html, Erişim tarihi: 28.04.2021.
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora.
  • Spivak, G. (2020). Madun Konuşabilir mi? (Çev. Emre Koyuncu). Ankara: Dipnot.
  • TDK (b.t.). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. Erişim Linki: https://www.tdk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 5.05.2021.
  • Paulson, S. (2017). Eleştirel Yakınlık: Gayatri Chakravorty Spivak ile Söyleşi. içinde Spivak, G.C. (2017), Yapısöküm, Postkolonyalizm ve Madunluk (Çev. Soner Torlak). İstanbul: Zoom kitap.
  • Yıldız, E. ve Karınker, N. (2011). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi. Anadolu Üniversitesi Web Ofset.
  • Uzun, E. ve Uzun, S. (2003). Felsefe Sözlüğü (2. Basım). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Youtube (2021). Desislava Şenay Martinova. Erişim Linki: https://www.youtube.com/watch?v=0DYj-EIuEbg, Erişim Tarihi: 1 Mayıs 2021.
  • 140journos (2015). Şenay, bu senin değil, bizim hikayemiz. Erişim Linki: https://140journos.medium.com/%C5%9Fenay-bu-senin-hik%C3%A2yen-de%C4%9Fil-bubizim-hik%C3%A2yemiz-ef23f6fbfdb0#.um98w5aj1, Erişim Tarihi: 23 Nisan 2021.
Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi -Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2018
  • Yayıncı: Nurşen Adak