Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili | Desislava Şenay Martinova's Representation Of Subaltern In The Still Alev Ateş Series

Sanatın her alanında toplumsal cinsiyet, sınıf, etnik ve dinsel kimlik üzerinden farklı kimliklerin yeniden üretildiği ve temsil edildiği görülmektedir. 2000 sonrası belgesel fotoğraf alanında yer alan temsillerden biri hem dünyada hem de Türkiye’de madunun temsilidir. Bu çalışma madunların gündelik yaşamlarına bu bağlamda toplumsal sıkıntılarına ve ötekileştirilmelerine odaklanmaktadır. Çalışmaya tekil bir örneklem olarak Desislava Şenay Martinova’nın fotoğrafları seçilmiş, daha özelde Martinova’nın Alev Ateş adlı serisi makale içerisinde analiz edilmiştir. Bir öteki olarak madun kavramını Spivak’ın çalışmalarını merkeze alarak okuyacak çalışma, sırtını öteki kavramına yaslamakta iken aynı zamanda belgesel fotoğrafta fotoğrafçının, fotoğrafını çekeceği kişi/lere yaklaşımını ve toplumsal belgeci fotoğraf anlayışı ile günümüzde fotoğrafçının ele aldığı sorunlara dair bir değişim veya sorunların giderilmesi yolunda etkisini de tartışmaya açmaktadır. Sonuç olarak bu çalışmada madunun ötekiliğinin toplumsal cinsiyet üzerinden iki kat olarak arttırıldığı, kadın olmanın bedelinin egemenlerin kurduğu iktidar ilişkisi noktasında daha ağır olduğu saptanmıştır. Ayrıca fotoğrafçının temsil sırasındaki konumunun da önemi ortaya çıkarılmıştır.

Desislava Şenay Martinova's Representation Of Subaltern In The Still Alev Ateş Series | Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili

It is seen that different identities are reproduced and represented through gender, class, ethic and religious identity in every field of art. One of the presentations in the field of documentary photography after 2000, is the presentation of the subaltern both in the world and in Turkey. This study focuses on the social distress and marginalization of the subalterns in their daily lives. Desislava Şenay Martinova's photographs were selected as a singular sample for the study, and more specifically, Martinova's series called Alev Ateş was analyzed in the article.The study, which will read the concept of subaltern as the other by focusing on Spivak's work, while leaning back against the concept of the other. At the same time, how the approach of the photographer in documentary photography to the person/ people she will photograph with the understanding of social documentary photography, makes a change regarding the problems that the photographer deals with or its effect on solving the problems is opened to discussion. As a result, in this study, it was found that being the other of the subaltern was doubled over gender, and the cost of being a woman was higher at the point of the power relationship established by the power. Besides, the importance of the photographer's position during the representation was also revealed.

___

  • Bresson, H. (2006). Karar anı, İstanbul: YGS Yayınları
  • Martinova, Ş. https://senaymartinova.com/candy-club adresinden edinilmiştir. (Erişim tarihi: 28.04.2021)
  • Medyascope. (2016). Zamanın Tanığı, Sıradışı Yaşamlar, Desislava Şenay Martinova, https://www.youtube.com/watch?v=h9EuTkMkMIs&t=1670s, adresinden edinilmiştir. (Erişim Tarihi: 20 Nisan 2021)
  • Oral, Merter (2011). Toplumsal belgeci fotoğraf ve Fikret Otyam örneği, İstanbul: Espas Kuram Sanat Yayınları
  • Öztürk, Ş. Bir ‘Alev’ Gibi Yandım Söndüm; Fotoğrafya Dergisi, http://www.fotografya.gen.tr/TR,334/senay-ozturk.html adresinden edinilmiştir. (Erişim tarihi: 28.04.2021)
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf üzerine, İstanbul: Agora Yayınları
  • Spivak, G. (2020) Madun Konuşabilir mi?, Ankara: Dipnot Yayınları
  • Ed. Yılmaz Varol (2017), Gayatri Chakravorty Spivak: Yapısöküm, Postkolonyalizm ve Madunluk içinde Söyleşi: Steve Paulson, Eleştirel Yakınlık, Çev.: Soner Torlak, İstanbul: Zoom kitap: 11-29
  • Ed. Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner (2011), Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Yıldız Ecevit (Ünite 1), Anadolu Üniversitesi Web Ofset.
  • Yayıma Hazırlayan: Erkan Uzun, Serkan Uzun (2003), Felsefe Sözlüğü, 2. Basım, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • Youtube. (2021). Desislava Şenay Martinova, https://www.youtube.com/watch?v=0DYj-EIuEbg, adresinden edinilmiştir. (Erişim Tarihi: 1 Mayıs 2021)
  • 140journos. (2015). Şenay bu senin değil, bizim hikayemiz, https://140journos.medium.com/%C5%9Fenay-bu-senin-hik%C3%A2yen-de%C4%9Fil-bu-bizim-hik%C3%A2yemiz-ef23f6fbfdb0#.um98w5aj1, adresinden edinilmiştir. (Erişim Tarihi: 23 Nisan 2021)
Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi -Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2018
  • Yayıncı: Nurşen Adak
Sayıdaki Diğer Makaleler

Kate Chopin’in Uyanış ile Halit Ziya Uşaklıgil’in Aşk-ı Memnu Romanlarında “YeniKadın” Temsiliyeti

Yasin ACAR, Ardeniz ÖZENÇ

COVID-19 Pandemi Sürecinin Toplumsal Cinsiyet Eşit(siz)liğine Etkileri | The Effects of COVID-19 Pandemic on Gender (In)Equality

Zuhal YENİÇERİ, Esin KOÇ

Feminist Edebiyat Eleştirisi Bağlamında Yeniden Yazım: Lavinia Örneği

Aslıhan ULU

Feminist Edebiyat Eleştirisi Bağlamında Yeniden Yazım: Lavinia Örneği | Rewriting in the Context of Feminist Literary Criticism: The Case of Lavinia

Aslıhan ULU

COVID-19 Pandemi Sürecinin Toplumsal Cinsiyet Eşit(siz)liğine Etkileri

Zuhal YENİÇERİ, Esin KOÇ

Kate Chopin’in Uyanış ile Halit Ziya Uşaklıgil’in Aşk-ı Memnu Romanlarında “Yeni Kadın” Temsiliyeti | The Representation of ‘the New Woman’ in Kate Chopin’s the Awakening and in Halit Ziya Uşaklıgil’s Aşk-ı Memnu

Yasin ACAR, Ardeniz ÖZENÇ

Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili | Desislava Şenay Martinova's Representation Of Subaltern In The Still Alev Ateş Series

Uğur GÜNAY YAVUZ

Körfez Ülkelerinde Kadınların Toplumsal Rollerindeki Değişim: Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri Örnekleri Üzerinden Bir Karşılaştırma | Changing Roles of Arab Women in the Gulf Society: Comparison of Two Cases through Qatar and the United Arab Emirates

Başak ÖZORAL

Ataerkil Güç İlişkileri Bağlamında Baba-Oğul Etkileşimi | Father-Son Interactıon In The Context Of Patrıarchal Power Relatıons

İlayda YÜZER, Gönül DEMEZ

Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili

Uğur Günay YAVUZ