Moda Tasarımcısı Olmak:Yeni Mezun Moda Tasarımcıları Üzerine Söylemsel Bir Araştırma'

Küreselleşmenin sonucunda kültür endüstrileri ülke ekonomilerinde hayati bir önem taşımayabaşlamıştır. Aynı zamanda, bu endüstriler yerel kalkınmanın önemli bir parçasını meydana getirmektedir- ler. Moda ve tekstil sektörü de bu bağlamda önem kazanan sektörlerden biridir. 1980lerde Türkiyenindış ticarete açılmasıyla ülkemizde de moda ve tekstil sektöründe marka yaratma çabaları önem kazanmış- tır. Moda tasarımı eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının sayısı giderek artmıştır. Buna karşın, modatasarımı eğitimine yönelik bir eğitim politikasının geliştirilmemiş olması dikkat çekmektedir. Bu çalışma- nın amacı yeni mezun moda tasarımcılarının moda tasarımcısı kimliğini inşa ederken ortaya çıkan temala- rın incelenmesidir. 2008 ve 2011 yılları arasında Anadolu Üniversitesi Moda Tasarımı Bölümünden me- zun olan 6 moda tasarımcısı çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Katılımcılarla yarı yapılandırılmışgörüşmeler yapılmış, bütün görüşmeler kaydedilmiş ve yazıya dökülmüştür. Yazıya dökülen görüşme me- tinleri söylem analizi aracılığıyla incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda üniversite , eğitim/öğretim ,iş deneyimleri olmak üzere üç ana tema belirlenmiştir.

Being a Fashion Designer:A Discursive Study of Newly Graduated Fashion Designers

Culture industries have a vital role in the economic development of countries as a consequenceof globalization. Likewise, these industries have a significant place in the social, economic and culturaldevelopment of cities. Within this context, the sector of fashion and textile design is one of the culturalindustries to come into prominence. In Turkey, creating authentic brands became an important issue in the1980 s when the country entered the international marketplace in textiles and clothing. In consequence,the number of higher education institutions teaching fashion design has increased. However, the lack ofeducation policies in fashion design education needs to be considered. The aim of this study was toexamine the themes that appeared during the construction of the fashion designer identity of newlygraduated fashion designers. The participants in this study were six fashion designers who graduated fromthe Fashion Design Department of Anadolu University between 2008 and 2011. Semi-structured interviewsmade with the participants, all the interviews were recorded and transcribed and the transcribed interviewtexts were analysed with discourse analysis. University , education , and work experiences identifythe three main themes of this analysis.

___

  • Aage, T., & Belussi, F. (2008). “From Fashion to Design: Creative Networks in Industrial Districts” . Industry and Innovation, 15/5, 475-491.
  • Aydoğdu, G. (2012). “Hazır Giyim ve Konfeksiyon Raporu”. Çukurova Kalkınma Ajansı. Kaynak: http://www.cka.org.tr/dosyalar/tekstil.pdf.
  • Arkonaç, S. (2009). “Türkçe Konuşmalarda İnşa Edilen Kendilikler”. 11-13 Mart 2009 Ankara, ODTÜ Psikoloj i Topluluğu Psikoloji Günleri’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Bauman, Z. (2013). Yaşam Sanatı. Çev.: A. Sarı. İstanbul: Versus Yayınları.
  • Baysal, Ü. (1999). Uluslararası Pazarlar için Üretim Yapan Türk Hazır Giyim İşletmelerinde Moda Tasarımı Çalışmalarının Sektörel olarak İncelenmesine ilişkin Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Ttezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Bill, A. E. (2008). Creative Girls: Fashion Design Education and Governmentality. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Auckland University, Department of Philosophy, Auckland, Yeni Zelanda.
  • Burr, V. (2012). Sosyal İnşacılık. Çev.: S. A. Arkonaç. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dicle Kalkınma Ajansı. (2011). Hazır Giyim Sanayi Sektör Analizi. Kaynak: http://www.dika.org.tr/hazir- giyim-raporu.
  • Erkan, B. (2013). “Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi” . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/1, 93-110.
  • Güneş, S. (2014). “Fazla Demleyelim İçilir”. 2-4 Mayıs 2014 Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Tasarım Kulübü Etkinlikleri’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Gürcan, K. (2001). Hazır Giyim Sanayi Yöneticilerinin Meslek Yüksekokulları Moda – Konf eksiyon Programı Mezunlarının Mesleki Yeterlilikleri Hakkındaki Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Giyim Endüstrisi ve Moda Eğitimi Programı, Ankara.
  • Kozaman Som, Z. (2010). “İstanbul’da Moda Tasarımı. İstanbul Kültür Mirası ve Kültür Ekonomisi En- vanteri”. Kaynak: http://www.istanbulkulturenvanteri.gov.tr/files/yayinlar/ISTANBULDA_MODA _TASARIM.pdf
  • Pak, S. (1996). Üniversitelerin Giyim, Hazır Giyim, Moda ve Konfeksiyon Bölümü Mezunlarının Hazır Giyim İşletmelerindeki Yeterliliğine ilişkin İşletme Yöneticilerinin Görüşleri üzerine bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Potter, J., & Wetherell, M. (1995). “Discourse Analysis” . Eds. J. Smith, R. Harre, & L. Van Langenhove, Rethinking Methods in Psychology. Londra: Sage.
  • Smid, S., & Taşkesen, F. (2002). Textile, Apparel and Leather Sector in Turkey. Amsterdam: PWC Consulting.
  • Taylor, S. (2001). “Debates in Discourse Research” . Eds. M. Wetherell, S. Taylor, & S. J. Yates, Discourse as Data: A Guide f or Analysis, 5-49. Londra: Sage.
  • Taylor, S. (2013). What is Discourse Analysis. Londra: Bloomsbury.
  • Varol, E. (2004). Türk Hazır Giyim İşletmelerinde Ürün Tasarımı ve bu Süreç İçerisinde Moda Tasarımcısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstriyel Sanatlar Ana Bilim Dalı, Eskişehir, Türkiye.
  • Wetherell, M. (2001). “Themes in Discourse Research: The Case of Diana” . Eds.: M. Wetherell, S.Taylor, & S. Yates. Discourse Theory and Practice: A Reader, 14-28. Londra: Sage.