Margaret Oliphant'ın Üretkenliği ve Sanatsal Üretim Kaygısı: Yazarın Otobiyografisi Üzerine Bir Çalışma

Viktorya döneminin İskoçyalı yazarlarından Margaret Oliphant döneminin en üretken yazarları arasında sayılır. Fakat, yaşadığı dönemde iyi tanınmasına rağmen günümüzde adı dönemin klasikleşmiş yazarları arasında anılmaz. Margaret Oliphant'ı ihmal edilmiş bir yazar olarak ele alan Viktorya dönemi uzmanları, yazarın aşırı üretkenliğine de değinirler, çünkü birçoğu yazarın zaman içinde unutulmasını buna bağlamaktadır. Margaret Oliphant'ın Otobiyografi'si bu üretkenliğinin aslında kendisini de endişelendirdiğini göz önüne sermesi açısından yazarın külliyatında önemli bir yer tutar. Çok hızlı ve çok fazla üretiyor olması, eserleri edebi açıdan kendisini de tatmin etmediğinden olsa gerek, Margaret Oliphant'ı kaygılandırıyordu. Bu nedenledir ki bu makalenin başlığı ilk bakışta çelişkili görünen iki ifadeyi bir araya getirmektedir: üretkenlik ve sanatsal üretim kaygısı. Oliphant, özyaşamöyküsünde, hem büyük bir aileyi geçindirmekle yükümlü tek kişi ve hem de bir kadın yazar olarak yaşadığı mutsuzluk, endişe ve zorlukları itiraf eder adeta. Dönemin önemli edebi kişiliklerinden biri olmasına rağmen hiçbir zaman gerçekten başarılı ve takdir edilen biri olarak görülmediğinden dem vurur. Bu bağlamda, bu makale Margaret Oliphant'ın Otobiyografi'sini son derece üretken bir yazarın yazarlık deneyimi süresince duyduyu endişe ve sıkıntıları göz önüne seren bir itiraf anlatısı olarak inceleyecektir.

Margaret Oliphant's Prolificacy and Anxiety of Artistic Creation: A Study of Her Autobiography

Margaret Oliphant was a Scottish Victorian, considered one of the most prolific writers of the Victorian period. She was very well known in her lifetime; yet, today she is considered a minor Victorian novelist. Specialists, who discuss Margaret Oliphant as an under-represented Victorian writer, cannot escape mentioning her overproduction as the main cause of her oblivion today. As a very important piece in Margaret Oliphant's oeuvre, her Autobiography records that her prolificacy also worried the author. Writing so fast and so much made her very anxious, perhaps because she was discontented about the literary qualities of her own work. That is why the title of this article brings together what appear to be paradoxical expressions: prolificacy and anxiety of artistic creation. In her Autobiography, she cordially confesses her unhappiness, uneasiness and tough experiences both as the sole provider for a large family and as a woman writer, who never felt genuinely accomplished even though she was a very notable literary figure of her day. This article will therefore examine Margaret Oliphant's Autobiography as a confessional narrative, which reveals an exceptionally prolific woman writer's agony in respect to her profession as a writer.

___

  • Altick R. D. (2008). Publishing. Ed. H. F. Tucker, A Companion to Victorian Literature & Culture, 289- 304. Malden, U.S. 2008.
  • Bloom, A. B. (2000). Introduction. Ed. A. B. Bloom, Nineteenth-Century British Women Writers A BioBibliographical Critical Sourcebook, 1-10. Westport U.S. 2000.
  • Clarke, J. S. (1995). The Paradoxes of Oliphant's Reputation. Ed. D. J. Trela, Margaret Oliphant: Critical Essays on a Gentle Subversive, 33-49. London, U.K. 1995.
  • McLean, J. A. K. (1996). Writing Women's Lives: A Study of Victorian Women's Autobiography. (Unpublished PhD. Dissertation). New York University. New York, U.S. 1996.
  • Melville, L. (1906). Victorian Novelists. London, U.K.1906.
  • Oliphant, M. (1990). Ed. E. Jay, The Autobiography of Margaret Oliphant. Oxford, U.K. 1990.
  • Peltason T. (2008). Life Writing. Ed. H. F. Tucker, A Companion to Victorian Literature & Culture, 356- 372. Malden, U.S. 2008.
  • Rinehart K. (1954). The Victorian Approach to Autobiography. Modern Philology, 51/3, 177-186 1954.
  • Saintsbury, G. (1913-1976). The English Novel. New York, U.S. 1913-1976.
  • Shattock, J. (1980). Oliphant, Margaret (Oliphant, née Wilson). Ed. J. Vinson, The Novel to 1900, 227- 231. London, U.K. 1980.
  • Showalter, E. (1977-1988). A Literature of Their Own: British Women Novelists from Bronte to Lessing. London 1988.
  • Stebbins, L. P. (1946-1966). A Victorian Album: Some Lady Novelists of the Period. New York U.S. 1946-1966.
  • Stevenson, L. (1973). The Rationale of Victorian Fiction. Nineteenth-Century Fiction, 27/4, 391-404 (1973). Doi: 10.2307/2933516.
  • Sutherland, J. (1989).The Stanford Companion to Victorian Fiction. Stanford, U.S. 1983.
  • Terry, R. C. (1983). Victorian Popular Fiction, 1860-80. Hong Kong 1983.
  • Thompson, N. D. (1999). Responding to the Woman Questions: Reading Noncanonical Victorian Women Novelists. Ed. N. D. Thompson, Victorian Women Writers and the Woman Question, 1-24. Cambridge, U.K. 1999.
  • Williams, M. (1986). Margaret Oliphant: A Critical Biography. New York, U.S. 1986.