Düşünmenin Bir İmkânı Olarak “Felsefe Yapma”

Felsefe etkinliği bir düşünme – bilme disiplinidir. Bu disiplin ile ortaya çıkan felsefi bilgi edimi belirli bir refleksiyon ve metodolojik süreçten geçerek ortaya çıkar. Felsefi bilginin ister epistemolojik, ontolojik, ister etik, siyaset, dil vb. konularda ortaya koyduğu belirli düşünme tekniği “felsefe yapma” denilen tarzı ortaya çıkarır. Belirli bir teknikle ortaya çıkan “felsefe yapma” etkinliği teorik ve pratik olarak “olanı” inceler. Olanı boyutlarıyla birlikte serimleyen düşünürün izlediği metoda yön veren sadece sorusu mudur? Yoksa düşünmesini besleyip etkileyen ve arka planda içinden geçip geliştiği dil – kültür bağlantısı mıdır? Bu sorulara benzer şekilde düşünmemizi besleyip etkileyen pek çok başka çevresel etkilerden de söz etmek mümkün mü? vb. sorular bu incelemenin konusunu ve sorun alanını oluşturmaktadır. Felsefe yapmanın gerisinde yatan motivasyonun tarihsel olarak diğer bilme biçimlerine göre farklılığı veya varsa önceliği nereden ileri gelmektedir? Biliyoruz ki filozof sistem inşaa eder ve kurduğu sistemiyle olanı daha açık bir şekilde görünür kılma amacındadır. Belirli düşünme sistemleriyle gerçekleşen bir bilme disiplini olarak felsefe, düşünürün aynası olarak karşımıza çıkmaktadır. Böylesi bir aynada gösterilen ile olan, başka deyişle temsil ile nesnesi arasındaki bağlantıda “düşünme, felsefe yapma, bilme” ne gibi süreçlerden geçerek gelişir? Bu soru incelemenin amacını oluşturmaktadır.

"Philosophizing" as a Means of Thinking

The activity of philosophy is a discipline of thinking – knowing. The philosophical act of knowledge that emerges with this discipline emerges through a specific reflection and methodological process. The specific technique of thinking that the philosophical knowledge puts forward on issues such as epistemological, ontological, ethics, politics, language, etc., gives birth to the style called "philosophizing." The activity of "philosophizing" that arises from a certain technique, examines "the resultant" theoretically and practically. Is it only the question that guides the method followed by the thinker, who reveals the resultant with its dimensions? Or is it the language – culture connection that nourishes and influences his thinking and through which he develops in the background? Likewise to the aforementioned questions, is it also possible to speak of many other environmental influences that nourish and affect our thinking? and questions alike constitute the topic and problem area of this study. Where does the historical disparity or priority, if any, of the motivation behind philosophizing compared to the other paradigms of knowing come from? We are aware that the purpose of the philosopher is to build systems by which he can reveal the resultant in a clearer manner. Philosophy, as a discipline of knowing that occurs with certain thinking systems, rises before us as the mirror of the thinker. Within the connection between the shown and the resultant, in other words, the representation and its object in such a mirror, what are the processes that "thinking, philosophizing, knowing" develop through. This question constitutes the purpose of this study.

___

  • Aristoteles, 1996, Metafizik. Çev.: A. Arslan; Sosyal Yayınları. İstanbul.
  • Bochenski J. M. 1994, Felsefece Düşünmenin Yolları. Çev.: K. Dinçer. ARK Yayınevi. Ankara.
  • Deleuze G. / Guattari F. 1993, Felsefe Nedir?. Çev. T. Ilgaz. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul.
  • Heidegger, M. 2018, Varlık ve Zaman. Çev. K. Ökten. Alfa Yayıncılık. İstanbul.
  • Heidegger, M. 2019, Düşünmek Ne Demektir. Çev. İ. Turan. Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Husserl E. 1997, Kesin Bilim Olarak Felsefe. Çev. A. Kaygı. Türkiye Felsefe Kurumu. Ankara.
  • Kuçuradi İ. 2020, İnsan ve Değerleri – Değer Problemi-. Türkiye Felsefe Kurumu. Ankara.
  • Russell B. 2020, Felsefe Yapma Sanatı. Çev. H. Kayıkcı. Profil Kitap. İstanbul.
  • Wittgenstein L. 1985, Tractatus –Logico Philosophicus-. Çev. O. Aruoba. Bilim Felsefe Sanat Yayınları. İstanbul.