Cumhuriyetçi Özgürlük Anlayışı

Bu makalede, Philip Pettit’in çağdaş cumhuriyetçiliğe katkılarını siyasal özgürlük bağlamında incelemeye çalışacağım. Tahakkümsüzlük olarak özgürlük şeklinde adlandırdığı kendi özgürlük yaklaşımını, müdahalesizlik olarak özgürlüğü eleştirerek ortaya koyan Pettit, tahakkümün her zaman toplumsal dayanakları olan bir güç ilişkisi olduğunu belirtir. Ona göre her türlü müdahale bireylerin özgürlüğünü tehdit etmez; ama tahakküme yol açan keyfi müdahalelerin sadece gerçekleşme riskinin var olması bile insanların özgürlüklerini azaltır. İlkinde keyfi olmayan müdahaleler kişilerin eylem seçeneklerini yalnızca niceliksel olarak azaltırken, ikincisinde onların eylem olanakları niteliksel olarak sınırlanır. Pettit’e göre, bir ideal olarak tahakkümsüzlük, kişilerin eylem olanaklarını niteliksel olarak arttırma amacında olduğu ve keyfi temelde olmayan müdahaleleri meşrulaştırabildiği için müdahalesizlik olarak özgürlükten üstündür

Republican Conception of Freedom

In this paper, I try to examine the contributions of Philip Pettit to contemporary republicanism in the context of political liberty. While criticizing ‘freedom as non-interference’ and asserting his approach of liberty as ‘freedom as non-domination’, Pettit indicates that domination is always a power relationship based on social conditions. According to him, not all interferences threat individual liberty; but even the potential danger of an interference on an arbitrary basis diminishes human freedom. In the first case interferences on an non-arbitrary basis decrease the choices of action only quantatively, while in the second, these choices are limited qualitatively. Pettit claims that non-domination is superior from noninterference as an ideal because it aims to increase the choices of action qualitatively and it can justify the interferences on an non-arbitrary basis.

___

  • Baştürk E. 2013, “Çağdaş Siyaset Felsefesinde İki Tarz-ı Cumhuriyetçilik: Atina ve Roma Anlayışlarının Karşılaştırılması”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/1, 111–130.
  • Berlin I. 1958, “Two Concepts of Liberty”. Four Essays on Liberty (1969) 118-172. Oxford.
  • Carter I. 2008. “How are Power and Unfreedom Related?”. Eds. C. Laborde & J. Maynor. Republicanism and Political Theory, 58-82. Malden, MA.
  • Costa M. V. 2007, “Freedom as Non-Domination, Normativity, and Indeterminacy”. Journal of Value Inquiry 41, 291–307.
  • Ergüç V. 2016, “Cumhuriyetçilik Düşüncesinde Özgün Bir Yaklaşım: Philip Pettit ve Tahakkümsüzlük Olarak Özgürlük”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3, 37–63.
  • Gaus G. F. 2000, Political Concepts and Political Theories. Boulder.
  • Haakonssen K. 1993, “Republicanism”. Eds. R. E. Goodin & P. Pettit. A Companion to Contemporary Political Philosophy, 729-735. Oxford.
  • Hobbes T. 2008, Leviathan. İstanbul 2008.
  • Honohan I. 2002, Civic Republicanism. London.
  • Knowles D. 2001, Political Philosophy. London.
  • Lovett F. 2012, “What Counts as Arbitrary Power?”. Journal of Political Power 5, 137–152.
  • Lovett F. 2014, "Republicanism". The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2014 Edition). Kaynak: http://plato.stanford.edu/archives/win2014/entries/republicanism/.
  • Maynor J. W. 2003, Republicanism in the Modern World. Cambridge.
  • Mill J. S. 2014. Özgürlük Üstüne ve Seçme Yazılar. İstanbul.
  • Pettit P. 1989, “The Freedom of the City: A Republican Ideal”. Eds. A. Hamlin & P. Pettit. The Good Polity, 141-168. Oxford.
  • Pettit P. 1996, “Freedom as Antipower”. Ethics 106, 576–604.
  • Pettit P. 1997, Republicanism: A Theory of Freedom and Government. Oxford.
  • Pettit P. 1998, Cumhuriyetçilik: Bir Özgürlük ve Yönetim Teorisi. İstanbul.
  • Pettit P. 1999, “Republican Freedom and Contestatory Democratization”. Eds. I. Shapiro & C. HackerCordon. Democracy’s Value, 163-190. Cambridge.
  • Pettit P. 2003, “Agency-Freedom and Option-Freedom”. Journal of Theoretical Politics 15, 387–403.
  • Pettit P. 2004, ‘‘The Common Good”. Eds. K. Dowding, R. Goodin & C. Pateman. Justice and Democracy: Essays for Brian Barry, 150-169. Cambridge.
  • Pettit P. 2005, “The Domination Complaint”. Nomos 86, 87–117.
  • Pettit P. 2011, “The Instability of Freedom as Noninterference: The Case of Isaiah Berlin”. Ethics 121, 693-716.
  • Skinner Q. 1984, “The Idea of Negative Liberty”. Eds. R. Rorty, J. B. Schneewind & Q. Skinner. Philosophy of History: Essays on the Historiography of Philosophy, 186-212. Cambridge.
  • Skinner Q. 1986, “The Paradoxes of Political Liberty”. Ed. S. McMurrin. The Tanner Lectures on Human Values, Volume VII, 225-250. Cambridge.
  • Skinner Q. 1990, “The Republican Ideal Of Political Liberty”. Ed. G. Bock, Q. Skinner & M. Viroli. Machiavelli and Republicanism, 293-309. Cambridge.
  • Skinner Q. 1998, Liberty Before Liberalism. Cambridge.
  • Skinner Q. 2002, “A Third Concept of Liberty”. Proceedings of the British Academy 117, 237-268.
  • Skinner Q. 2008, “Freedom as the Absence of Arbitrary Power”. Eds. C. Laborde & J. Maynor. Republicanism and Political Theory, 83-101. Malden, MA.
  • Tunçel A. 2010, Bir Siyaset Felsefesi: Cumhuriyetçi Özgürlük. İstanbul.