Mutant Ninja Kaplumbağalar’ın Göstergebilimsel Analizi

Her şey bir göstergedir. Kullandığımız sözcükler, yazdığımız metinler, izlediğimiz film ya da diziler, fotoğraflar veya sosyal medyada kullanılan her bir içeriği ‘gösterge’ olarak değerlendirebiliriz. Bu göstergeler bir temsil olarak bize sürekli bir şeyler söylemektedirler. Bu açıdan düşünüldüğünde çocuklar için hazırlanan çizgi filmlerin de bir gösterge olması kaçınılmazdır. Bundan yola çıkarak, otuz yılı aşkın süredir tüm dünyada gerek televizyonda gerekse sinemalarda güncelliğini kaybetmeden yayınlanan ‘Mutant Ninja Kaplumbağalar’ (Teenage Mutant Ninja Turtles) adlı çizgi filmin de göstergeleri olabileceği düşünülmüştür. Bu nedenle çalışmanın amacı, ‘Mutant Ninja Kaplumbağalar’ adlı çizgi film ve animasyonların nasıl bir anlatısı olduğunu, bu anlatıdaki temsillerin, çizgi film ve animasyonlarda yer alan karakterler ve adları, karakterlerin kullandığı silahlar, yedikleri yiyecekler, giysileri, kullandıkları renkler ve mekanlar aracılığıyla çözümlemektir. Ayrıca, genel olarak Mutant Ninja Kaplumbağalar’da ele alınan konunun neyi temsil ettiği ilgili karakterler aracılığıyla analiz edilmiştir. Çalışmada, göstergebilimsel olarak incelenen her bir göstergenin de belirli kültürel anlamla üretildiği görülmüştür. Rönesans’tan günümüze kadar gelen kültürel miras belirli bir topluma ait kültürü yansıtmaktadır. Dolayısıyla kitle iletişim araçları ile yayılan kültür, kendisinden farklı kültürleri etkisine alabilmektedir.

Semiotic Analysis of Teenage Mutant Ninja Turtles

Everything is a sign. We can consider the words we use, the texts we write, the movies or TV series we watch, photos or any content used in social media as a 'sign'. These signs are constantly telling us something as a representation. When considered from this point of view, it is inevitable that cartoons prepared for children will also be an sign. Based on this, it has been thought that the cartoon called 'Teenage Mutant Ninja Turtles', which has been broadcast all over the world for more than thirty years, both on television and in cinemas without losing its currency, may also be signs. For this reason, the aim of the study is to analyze the narrative of the cartoons and animations called 'Teenage Mutant Ninja Turtles' through the representations in this narrative, the characters and their names in the cartoons and animations, the weapons used by the characters, the food they eat, their clothes, the colors and places they use. In addition, what the subject discussed in Mutant Ninja Turtles in general represents was analyzed through the relevant characters. In the study, it has been seen that each sign examined semiotically is produced with a certain cultural meaning. The cultural heritage from the Renaissance to the present reflects the culture of a particular society. Therefore, the culture spread by mass media can influence different cultures from itself.

___

  • Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı.
  • Akerson, F. E. (1987). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Atkin, A. (2013). Peirce's Theory of Signs. Temmuz 2022 tarihinde The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2013 Edition): https://plato.stanford.edu/archives/sum2013/entries/peirce-semiotics/> adresinden alındı
  • Barthes, R. (1968). Elements of Semiology (1964). New York: Hill and Wang.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim Ilkeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (2012). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul : Yapı Kredi Yayınları.
  • Bebop ve Rocksteady. (2022, Temmuz 7). https://stringfixer.com/: https://stringfixer.com/tr/Bebop_and_Rocksteady#:~:text=Shredder'%C4%B1n%20hayvanat%20bah%C3%A7esinden%20ka%C3%A7%C4%B1rd%C4%B1%C4%9F%C4%B1,mutant%20siyah%20gergedana%20mutasyona%20u%C4%9Frad%C4%B1. adresinden alındı
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. İstanbul: Bilim ve Sanat yayınları.
  • Fromm, E. (1987). İtaatsizlik Üzerine Denemeler. Ankara: Yaprak Yayınları.
  • Gombrich, E. (1997). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İnalcık, H. (2002). HERMENÖTİK, ÜRYANTALİZM, TüRKOLOJİ. Doğu Batı, 13-40.
  • Kaplan, R. L. (2008). Yellow Journalism. The international encyclopedia of communication , 5369-5371.
  • Lunday, E. (2012). Büyük Sanatçıların Gizli Hayatları. (S. Okyay, Dü.) İstanbul: Bkz Yayıncılık.
  • Martel, C. D. (1998). Ben Enerjiyim. (A. Ünel, Dü.) İstanbul: Arion Yayınları.
  • Minor, V. H. (2013). Sanat Tarihinin Tarihi. (C. Soydemir, Dü.) İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Ninja kaplumbağalar (1987–1996). (2022, Temmuz 7). https://www.imdb.com: https://www.imdb.com/title/tt0131613/trivia/ adresinden alındı
  • Ninjutsu nedir. (2022, Temmuz 7). https://www.ankarasavunmasanatlari.com: https://www.ankarasavunmasanatlari.com/blog/ninjutsu-nedir-3669-1 adresinden alındı
  • Nunçaku. (2022, Temmuz 7). https://stringfixer.com: https://stringfixer.com/tr/Nunchuck adresinden alındı
  • Odabaşı, L. (2018). “Kapital’e Karşı Devrim”: Antonio Gramsci’nin Bolşevik Devrimi Analizi. The Turkish Yearbook of International Relations, 163-194.
  • Övür, A. (2017). Bilinçaltı Etkileme Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarındaki Uygulamalar. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(1), 25-35.
  • Özmakas, U. (2009). CHARLES SANDERS PEIRCE’ĐN GÖSTERGE KAVRAMI. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32-45.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC'si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: TR İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sözen, M. (2013). Bakhtin'in Romanda" Karnavalesk" Kavramı ve Sinema. Akdeniz Sanat, 65-86.
  • Schimmel, A. (1998). Sayıların Gizemi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • The Color Purple and The Color Violet. (2022, Temmuz 8). https://www.empower-yourself-with-color-psychology.com/: empower-yourself-with-color-psychology.com/color-purple.html adresinden alındı
  • Turani, A. (2010). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • U.S. Diplomacy and Yellow Journalism, 1895–1898. (2022). https://history.state.gov: https://history.state.gov/milestones/1866-1898/yellow-journalism adresinden alındı
  • Uygun, E., & Akbulut, D. (2018). Karnavalesk Kuramı Ve Instagram Ortamına Yansımaları. e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi, 73-89.
  • Vasari, G. (2013). Sanatçıların Hayat Hikayleri. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Wood, J. M. (2005). Young Raphael and the Practice of Painting in Renaissance Italy. M. B. Hall içinde, The Cambridge Companion to Raphael (s. 15-35). Cambridge: Cambridge University Press.
  • (2022, Temmuz 7). https://www.imdb.com: https://www.imdb.com/find?q=%09Ninja+Kaplumba%C4%9Falar+&ref_=nv_sr_sm adresinden alındı
  • (2022, Temmuz 5). https://www.tarihiolaylar.com: https://www.tarihiolaylar.com/tarihi-olaylar/katana-samuray-kilici-200 adresinden alındı