19. ve 20. Yüzyıllarda Kuzey Kamerun Müslüman Topluluğu, Eğitim ve Sosyal Bölünme: Tarihsel Yaklaşım

Bu bilimsel katkı, Kuzey Kamerun'da yaşayan Müslümanların zorluklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Fikrimiz, idari hizmetlerin mevcut durumunda ve siyasi hayatın yönetiminde, Kuzey Kamerun'daki Müslüman vatandaşların temsil gücünün çok düşük olduğu gözleminden esinlenmiştir. Birkaç yıl boyunca tarih ve sosyolojik ve katılımcı gözlem yoluyla, Kamerun'un bu bölgesindeki Müslüman toplumun gelişimini etkileyen sömürgeci geçmişin ve toplumdaki aşırı muhafazakâr fikirlerin etkisinin olduğunu anlıyoruz. Göreceli olarak ülkenin kuzeyi Müslümanlar, güneyi ise Hıristiyanlar tarafından gözlemlenebilen karışıma rağmen yaşamaktadır. Esas olarak Avrupa kökenli modern okulun ortaya çıkışının, hem sosyo-dini düzeyde hem de Kuzey Kamerun Müslüman topluluğu içindeki liderliğin konfigürasyonu düzeyinde bir etkisi olduğu ortaya çıkıyor. Bu çalışmanın yeniliği ve özgünlüğü, Kuzey Kamerun ve Türkiye'deki Afrika araştırmalarında İslâm tarihine tarihsel katkısını açıklamaktadır. Bu çalışma aynı zamanda Müslüman liderler ile Devletin, Kamerun'da mevcut Hristiyanlık karşısında Müslümanların durumunun bir azınlık bağlamında daha iyi diyaloğa girmesine olanak sağlayacak sosyo-politik bir katkıya da sahiptir.

Muslim Community of North Cameroon, Education and Social Divide: Historical Perspective, 19th-20th Centuries

This modest contribution aims to study some of the challenges facing Muslims living in North Cameroon. We started from the simple observation that in the current configuration of administrative services and the management of public affairs, there is a low representativeness of Muslim citizens of North Cameroon. Through the history and the sociological and participatory observation for several years, we understand that the colonial impact and ultra-conservatist ideas within the community itself associated with socio-political factors have accentuated the gap in socio-political integration between the Muslim North and the Christian South of Cameroon. It emerges that mainly the advent of the Western (European) school had an impact both on the socio-religious level and on the level of the configuration of the leadership within the Muslim community of North Cameroon. The novelty and originality of this study explains its historiographical contribution to Islamic history in North Cameroon and African studies in Turkey on the one hand, its socio-political contribution which will allow Muslim leaders and the State to better dialogue for the development of the situation of Muslims in a minority context vis-à-vis the Christianity present in Cameroon on the other hand.

___

  • Abbatcha, Garga. Situation actuelle de l’Islam au Cameroun. Marsilya: Provence Üniversitesi (Aix-Marseille I), Arap-Müslüman Dünyası Tarih ve Medeniyet Bölümü, İleri Araştırmalar Diploması Tezi (D.E.A), 1987.
  • Abdoul Aziz, Ahmadou. "Imam Et Vie Politique Locale Au Nord-Cameroun: Liman Djidji Issa (1905-1982), Lamido Et Guerre De Leadership Au Lamidat De Ngaoundéré". Vakanüvis-Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 6/ Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı (2021), 1-29.
  • Abdoul Aziz, Ahmadou. "Leadership Religieux Et Perception Islamique De L’exercice Du Pouvoir Temporel: L’exemple De Modibbo Hammaoundé (1907-2003) Dans La Vina (Cameroun)". Dialogue Interreligieux, Médiation Et Laïcité Au Cameroun. Ed. Taubic Falna ve Jean Koulagna, Yaoundé: Editions Monange, 2020.
  • Abdoul Aziz, Ahmadou. Modibbo Hammaoundé: Autorité Traditionnelle, Enseignant Et Imam (1907-2015). Ngaoundéré: Ngaoundéré Üniversitesi, Tarih Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Aboubakar, Adamou – Aïssatou, Ibrahim. "Etude Du Rapport De Forces Entre Deux Mouvances Confessionnelles Dans La Reconfiguration De L’élite Musulmane Au Cameroun. La Wahhabiyya Et La Tidjaniyya A Ngaoundéré". Géopolitique du fait religieux au Cameroun. Revue internationale des Sciences Humaines et Sociales, 8 (2019), 62-83.
  • Abwa, Daniel. Le Lamidat de Ngaoundéré de 1915 à 1945. Yaoundé: Yaoundé Üniversitesi, Tarih Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 1980.
  • Alihou. L’école Occidentale A Meiganga: 1934-1960. Ngaoundéré: Ngaoundéré Üniversitesi, Tarih Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 2012.
  • Bah, Thierno Mouctar – Taguem, Fah G. L. "Les Elites Musulmanes Et La Politique Au Cameroun Sous Administration Française: 1945-1960". Peuples Et Cultures De l’Adamaoua (Cameroun). Ed. Jean Boutrais, 103- 133, Paris: Orstom, 1993.
  • Bukar. Goni Et Marabouts Kanuri Dans Le Mayo-Sava Au Xxe Siècle. Ngaoundéré: Ngaoundéré Üniversitesi, Tarih Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 2007.
  • Coulon, Christian. Les Musulmans Et Le Pouvoir En Afrique Noire - Religion Et Contre-Culture. Paris: Khartala, 1983.
  • Deltombe, Thomas – Domergue, Manuel - Tatsitsa, Jacob.Kamerun ! Une Guerre Cachée Aux Origines De La Françafrique, 1948-1971. Paris: La Découverte, 2011. Digest Innocenti. Le Mariage Précoce. Florence: UNICEF, 2001.
  • Djibrilla, Nouroudine. Des Lamibé Et Imams A Maroua (1794-2013). Ngaoundéré: Ngaoundéré Üniversitesi, Tarih Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Djingui, Mahmoudou. "Mariage Et Images Du Mariage Chez Les Peul". Peuples Et Cultures De l’Adamaoua (Cameroun). Ed. Jean Boutrais, Paris: Orstom, 1993.
  • Elem, Eyrice Tepeciklioğlu. "African Studies In Turkey". Uluslararası İlişkiler, 13/50 (2016), 3- 19.
  • Fabilou. "Muslim Women and Politics in Cameroon". Asian Journal of Humanities and Social Studies, 8/6 (2020), 248-256.
  • Fabilou. La femme et la politique dans la vina: une analyse sociopolitique de la participation à la vie publique de 1992 à 2011. Douala: Douala Üniversitesi, Siyaset Bilimi Bölümü, Yüksek Lisans tezi, 2011.
  • Fouapon, Alassa. "Militantisme Islamique Des Femmes Et Développement Genré Au Cameroun". International Journal of Humanities and Social Science, 11/2 (2021), 44-54.
  • Frœlich, Jean-Claude. "Le Commandement Et L’organisation Sociale Chez Les Foulbés De l’Adamaoua (Cameroun)". Etudes Camerounaises, 45-46 (1954), 1-90. Gassim, Ibrahim. Türk Dış Politikasında Afrika: Türkiye-Kamerun İlişkileri Örneği. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Guibaï, Gatama. "L’école A L’épreuve De l’Islam". L’Œil du Sahel, 39 (2000).
  • Gumi, Sheikh Abubakar – Tsiga, Ismaila Abubakar, Where I Stand. Ibadan: Spectrum Books Limited, 1992.
  • Hamadou, Adama – Amadou, Aboubakary Moodibo. "Itinéraire D’acquisition Du Savoir Arabo-Islamique Dans Le Nord-Cameroun". Annales de la FALSH de l’Université de Ngaoundéré, III (1998), 5-38.
  • Hamadou, Adama. "Islam Et Christianisme Dans Le Bassin Du Lac Tchad: Dialogue Des Religions Ou Dialogue Des Religieux ?". Annales de la Faculté des Lettres, Langues, Arts et Sciences de l’Université de Bamako, 4 (2005).
  • Hamadou, Adama. "Islamic Associations in Cameroon: Between the Umma and the State". Islam and Muslim Politics in Africa. Ed. Benjamin F. Soares ve René Otayek, New York: Palgrave Macmillan TM, 2007.
  • Hamadou, Adama. "La Faada Et L’apprentissage Démocratique Dans Les Lamidats Du Nord-Cameroun". L’Afrique Politque (2002), 173-190.
  • Hamadou, Adama. L’Islam Au Cameroun: Entre Tradition Et Modernité. Paris: L’Harmattan, 2004.
  • Holtedahl, Lisbet. – Djingui, Mahmoudou. "Le pouvoir du savoir: la vie de Alaji Ibrahim Goni, juge traditionnel de Ngaoundéré". Le pouvoir du savoir de l’Arctiques aux Tropiques. Ed. Lisbet Holtedahl, Paris: Karthala, 1999.
  • Holtedahl, Lisbet. "Education, Economie Et « Idéale De Vie » : Les Femmes De Ngaoundéré". Peuples Et Cultures De l’Adamaoua (Cameroun). Ed. Jean Boutrais, Paris: Orstom, 1993.
  • Jersad, Jon - Holtedahl, Lisbet. "Le Dernier des Sultans". Belgesel film, Denis Whyte Films ve Northern Lights Film Productions ortak yapımı NORAD, NRK, DR ve BBC, 1997.
  • Kameche, Mohammed. The Shehu ‘Uthman Dan Fodio: the Reformer, the Renovator and the Founder of the Sokoto Caliphate, 1774-1817. Oran: Oran Üniversitesi, Afrika Uygarlığı Sanat Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 2009.
  • Kane, Cheikh Hamidou. Aventure Ambigüe. Paris: Julliard, 1961.
  • Kavas, Ahmet. "Osman b. Fûdî", Türkiye Diyanet Vakfı (TDV) İslâm Ansiklopedisi. 33. Cilt, 466-467, İstanbul: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 2007.
  • Mohammadou, Eldridge. "Le Soulèvement Mahdiste De Goni Waday Dans La Haute- Bénoué (Juillet 1907)". Africa 4, Osaka: Ethnological Studies 31, 1994.
  • Nawal, Farouk. Droit Musulman Et Société A Maroua De 1916 A 2015. Ngaoundéré: Ngaoundéré Üniversitesi, Tarih Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Njeuma, Martin Zachary. "The Foundation Of Radical Islam In Ngaoundere: 1835-1907". Peuples Et Cultures De l’Adamaoua (Cameroun). Ed. Jean Boutrais, 87-101, Paris: Orstom, 1993.
  • Ouba, Abdoul-Bâgui. "Les Ouléma Et L’instrumentalisation De l’Islam Au Nord Nigeria: Les Soufi, Les Sunnites Et La Politique Musulmane Du Pouvoir". Les Musulmans, l’Ecole Et l’Etat Dans Le Bassin Du Lac Tchad. Ed. Saibou Issa, Paris: L’Harmattan, 2016.
  • Ousmanou, Adama. Islam, Ethnicité Et Pouvoir Dans Le Bassin Du Lac Tchad De 1960 A 2000: Etude Comparative Du Cameroun, Du Tchad Et Du Nigeria. Chisinau: PAF, 2016.
  • Owona, Adalbert. La Naissance du Cameroun: 1884-1914. Paris: L'Harmattan, 1996.
  • Saibou, Issa. Les Musulmans, L’école Et l’Etat Dans Le Bassin Du Lac Tchad. Paris: L’Harmattan 2016.
  • Said, Eward W. L’Orientalisme. L’Orient créé par l’Occident. Paris: Le Seuil, 1980.
  • Santerre, Renaud. "Aspects Conflictuels De Deux Systèmes D’enseignement Au Nord-Cameroun)". La Quête Du Savoir: Essais Pour Une Anthropologie De L’éducatione Camerounaise. Ed. Renaud Santerre ve Céline Mercier-Tremblay, 396-413, Montréal: Université de Montréal, 1982a.
  • Santerre, Renaud. "La Pédagogie Coranique". La Quête Du Savoir: Essais Pour Une Anthropologie De L’éducatione Camerounaise. Ed. Renaud Santerre ve Céline Mercier-Tremblay, 337-349, Montréal: Université de Montréal, 1982b.
  • Santerre, Renaud. "Maîtres Coraniques A Maroua". La Quête Du Savoir: Essais Pour Une Anthropologie De L’éducatione Camerounaise. Ed. Renaud Santerre ve Céline Mercier-Tremblay, 350-371, Montréal: Université de Montréal, 1982c.
  • Sinderud, Marte Bogen. Administrateurs Coloniaux, Missionnaires Norvégiens Et Lamibé Dans La Subdivision De Ngaoundéré (Cameroun) Entre 1945 Et 1960. Oslo: Oslo Üniversitesi, Tarih Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, 1993.
  • Souley Mane. Les Associations Islamiques Au Cameroun. Entre Prosélytisme et Développement (1963-2016). Paris: L’Harmattan, 2017.
  • Taguem, Fah G. L. Les Elites Musulmanes Et La Politique Au Cameroun De La Période Française A Nos Jours. Yaoundé: Yaoundé I Üniversitesi, Tarih Bölümü, Doktora Tezi, 1996.
  • Taguem, Fah, G. L. "Crise D’autorité, Regain D’influence Et Pérennité Des Lamidats Peuls Du Nord-Cameroun". Le Retour Des Rois: Les Autorités Traditionnelles Et l'État En Afrique Contemporaine. Ed. Claude-Hélène Perrot ve François-Xavier Fauvelle, pp ??,Paris : L’Harmattan, 2003.
  • Tourneux, Henry. "L’enseignement Coranique Dans Une Petite Ville Du Nordcameroun (Maroua)". Le Griot, VIII (2000), 1-9.