İSLAM EKONOMİSİ ÇERÇEVESİNDE NECMETTİN ERBAKAN'IN ADİL DÜZEN SÖYLEMİ

Çeşitli hükümetlerde görev olan hatta başbakanlık yapmış olan Necmettin Erbakan Türkiye'de yakın siyasi tarihe damga vuran siyasetçilerden bir tanesidir. Erbakan'ın iktisadi görüşlerinin öncesi de olmakla beraber Adil Ekonomik Düzen (AED) söylemi Erbakan'ın 1980 sonrası Refah Partisiyle seçim propagandası haline gelmiştir. Bu çalışmada önce Adil Düzen'in teorisi ele alınmıştır. Erbakan'ın kapitalizm ve sosyalizme alternatif bir iktisadi örgütlenme biçimi olduğunu iddia ettiği AED, genel olarak; devlete biçilen rol, para, vergilendirme sistemi, kredi esasları ve ortaklık, üretim ve ihracat, enflasyon, işsizlik ve sosyal güvenlik esasları gibi konular üzerinde durmaktadır. Daha sonra AED'in İslam ekonomisi ile ne kadar örtüştüğü değerlendirilmiştir. Bu karşılaştırmayı zorlaştıran unsur, İslam ekonomisi hakkında birbirinden farklı görüşlerin olmasıdır. Çalışmada AED'in genel olarak İslam'ın ekonomik anlayışıyla örtüştüğü sonucuna varılmıştır

NECMETTIN ERBAKAN'S JUST ORDER DISCOURSE IN THE CONTEXT OF ISLAMIC ECONOMY

Necmettin Erbakan is one of the politicians marked the recent political history of Turkey. He served as minister, deputy prime minister and prime minister in the different cabinets. Although his economic opinions has back round before1980, the Just Economic Order (JEO) became election propaganda of the Welfare Party after 1980s. First of all this study focuses on the theory of the JEO. Erbakan claimed the JEO was an alternative of both capitalism and socialism. The JEO is generally based on the subjects such as role of state, money, taxation system, essentials of credit, cooperation, production, export, inflation, unemployment and essentials of social security. Thereafter, we want to clear that the JEO coincides with Islamic economic order or not. It makes difficult this comparison that there are different Islamic visions. According to the study, the JEO generally overlaps Islamic economy

___

  • Azid, Toseef; Mehmet Asutay ve Muhammed J. Khawaja (2008) "Price Behaviour, Vintage Capital and Islamic Economy", International Journal of Islamic Middle Eastern Finance and Management, Cilt: 1, Sayı: 1, ss. 52-68.
  • Çapra, Ömer (1977). İslam'da İktisadi Nizam. çev. H. Yavuz. İstanbul: Sebil Yayınevi.
  • El-Benna, Hasan (2014). Risaleler. Çev. M.Akbaş, R.Songül, M.Eren, A.Akbaş. İstanbul: Nida Yayıncılık.
  • Erbakan, Necmettin (1991). Adil Ekonomik Düzen. Ankara: Dergah Yayınları.
  • Erbakan, Necmettin (2010). Yeni Bir Dünya ve Adil Düzen. Ankara: Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi Yayını.
  • Ersin, İrfan (2015) Necmettin Erbakan'ın Ekonomik Söylem ve Uygulamaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ersoy, Arif (2011). "Heykeli Bırak Yoksulluğa Bak; Asıl Ucubelik Ekonomide!". (http://www.saadet.org.tr/haber/heykeli-birakyoksulluga-bak-asil-ucubelik-ekonomide, 15 Aralık 2014'te erişildi).
  • Eskicioğlu, Osman (1999). İslam ve Ekonomi. İstanbul: Çağlayan Matbaası
  • Eskicioğlu, Osman (2009). "Kitap ve Sünnette Temel İktisadi Kavramlar Adlı Tebliğin Müzakeresi". (http://www.enfal.de/oe83.htm 30 Aralık 2014'te erişildi).
  • Eskicioğlu, Osman, "İslam Toplumunda Vergi ve Bazı Problemlerin Çözümü". (http://www.enfal.de/oe20.htm 26 Mart 2015'te erişildi).
  • Hamidullah, Muhammed (1963). Modern İktisat ve İslam. Çev. S. Tuğ. İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • Karagülle, Hira (1987). "Senetlerin Tedavülü ve Fiyatlandırılması". Faizsiz Yeni Bir Banka Modeli-Faizsiz Kredileşme Sistemi-. Haz. Ahmet Tabakoğlu, İsmail Kurt. İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı Yayınları. No 12.
  • Karagülle, Süleyman (1993). Alternatif Faizsiz Banka Selem ve Kredileşme. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Karaman, Hayrettin, "Adil Düzen Eleştirileri ve Değerlendirmeler". (http:// www.akevler.org #Kitaplar/74 , 30 Mart 2015'te erişildi).
  • Mannan, M.A (1980). İslam Ekonomisi. çev. B. Zengin, Tevfik Ömeroğlu. İstanbul: Fikir Yayınları.
  • Mevdudi, Ebu'l A'la (1968). İslama ve Muasır Nizamlara Göre İktisat Prensipleri. çev. İ. Toksarı. İstanbul: Nida Yayınevi.
  • Muhammed, İbrahim K. (1995). Allah Rasulünün Mali Siyaseti. İstanbul: Süleymaniye Vakfı.
  • Nakvi, N. Haydar (1985). Ekonomi ve Ahlak. çev. İ. Kutluer. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Özel, Mustafa (1997). "İktisat, Fiyat ve Adalet Üzerine". İktisat Risaleleri. Ed. Mustafa Özel. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Özsoy, İsmail (2012). "Fıkıh Doktrininde Para ve Faiz". Fıkhî Açıdan Finans ve Altın İşlemleri. İstanbul: Ensar Neşriyat. 75-132.
  • Sadr, Muhammed Bakır Es (1979). İslam Ekonomi Doktrini. çev. M. Keskin, S. Ergün. İstanbul: Hicret Yayınları. 2. Baskı.
  • Sağlam, Hadi. "İslâm Hukuk Tarihinde Sosyal Güvenlik Kurumları ve Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Teknikleri" (http://www.eakademi.org/makaleler/ hsaglam-2.htm, 28 Mart 2015'te erişildi).
  • Sıddıki, Muhammed N. (1984). İslam Ekonomi Düşüncesi. çev. Yaşar Kaplan. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • Tabakoğlu, Ahmet (1987). İslam ve Ekonomik Hayat. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Tekir, Sabri (1987). "Faizsiz Sistemde Kredileşme ve Kredi Müessesi". Faizsiz Yeni Bir Banka Modeli-Faizsiz Kredileşme Sistemi-. Haz. Ahmet Tabakoğlu, İsmail Kurt. İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı Yayınları. No 12.
  • Yeniçeri, Celal (1980). İslam İktisadının Esasları. İstanbul: Şamil Yayınevi.
  • Yılmaz, Faruk (1991). "İslam'da Sosyal Güvenlik Sistemi". İslam Ekonomisi ve Sosyal Güvenlik Sistemi. Haz. Faruk Yılmaz. İstanbul: Marifet Yayınları
  • Zaim, Sabahattin (1969). Modern İktisat ve İslam. İstanbul: M.T.T.B., Basın Yay. Müd. Nesriyat Bürosu. 3. Baskı
  • Zaim, Sabahattin (1979). İslam ve İktisadi Nizam. Karabük: Teknik Elemanlar Birliği Karabük Şubesi. Yayın No: 1.
  • Zaim, Sabahattin (1992). İslam-İnsan-Ekonomi, İstanbul: Yeni Asya Yayınları. 2. Baskı.
  • Zaim, Sabahattin, "Adil Düzen Eleştirileri ve Değerlendirmeler". (http:// www.akevler.org/ #Kitaplar/74, 30 Mart 2015'te erişildi.