Solfej Derslerinde Ritim ve Ses Öğeleri Ayrıştırılmış Aralık Odaklı Çalışmaların Performansa Etkileri

Bu araştırmanın amacı, solfej okumada ritim ve ses öğelerini ayırarak ve aralık bağlantılarını kullanarak çalışmanın solfej okuma performansına etkilerini belirlemektir. Nicel yöntemlerden deneysel desen ile yürütülmüş çalışmada ön test- son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırma, Batı Karadeniz bölgesinde bir üniversitede müzik eğitimi almakta olan 16 kişilik lisans 2. Sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiş ve öğrenciler gruplara yansız atama yolu ile atanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Özdemir (2012)’in solfej okuma performans testi kullanılmıştır. 10 hafta süren deneysel süreç sonunda elde edilen veriler parametrik olmayan testler ile analiz edilmiştir. Gruplar içi ve gruplar arası beceri düzeyleri Mann Whitney-U (U= 5.000; z=-2.848; p= .004; r= 0.71) ve Wilcoxon işaretli sıralar testi (z=-2.670; p .05) ile belirlenmiş ve araştırma sonucunda yapılan deneysel işlemin deney grubu lehine anlamlı farklılık yarattığı sonucuna ulaşılmıştır (p<.05).

The Effects of Rhythm and Sound Elements Separated Interval Focused Studies on Performance in Solfege Lessons

The aim of this research is to determine the effects of the study on solfege reading performance by separating the rhythm and sound elements and using interval connections in solfege reading. This study was carried out with an experimental design, one of the quantitative methods, and the pretest-posttest control group model was used in the study. The research was carried out with 16 undergraduate 2nd year students studying music at a university in the Western Black Sea region, and the students were assigned to the groups by neutral assignment. Özdemir’s (2012) musical reading performance test was used as a data collection tool in the research. The data obtained at the end of the experimental process lasting 10 weeks were analyzed with non-parametric tests. As a result of the research, in-group and intergroup skill levels were determined by Mann Whitney-U (U= 5,000; z=-2.848; p= .004; r= 0.71) and Wilcoxon signed-rank test (z=-2.670; p .05) and it was determined that the experimental procedure made a significant difference in favor of the experimental group (p<.05).

___

  • Adrianapoulou, M. (2018). Aural Education and its pedagogical conceptualisation in higher music Education. [Doctoral Thesis], University of London.
  • Baş, E. (2015). Ezgi kalıpları kullanılarak başlangıç solfej ve dikte eğitimine yönelik bir model üzerine araştırma. [Doktora Tezi], İnönü Üniversitesi.
  • Byo, İ. L. (1992). Affects of birlines, pitch and meter on musicians’ rhytm reading performance. Journal of Band Research, 27(2), 34-44.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi. 10. Baskı, Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (Çev. A. Aypay, 2. Baskı). Anı. (Orijinal çalışma 2014 yılında yayımlandı.)
  • Eroğlu, Ö. (2015). Interprating movable numbers into fixed-do system in solfege class: an action research study. Music Education Research. 24(1), 70-82. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.2015311
  • Gudmundsdottir, H. R. (2010). Advances in music-reading research. Music Education Research, 12(4), 331-338. https://doi.org/10.1080/14613808.2010.504809
  • IBM Corp. (2015). IBM SPSS Statistics for Windows (versiyon 23.0) [Yazılım]. IBM Corp.
  • Kopiez, R., Weihs, C., Ligges, U., & Lee, J. I. (2006). Classification of high and low achievers in a music sight-reading task. Psychology of Music, 34(1), 5-26. https://doi.org/10.1177/0305735606059102
  • Lemoine, H. (2012). Lavignac solfej piyano eşlikli şan çalışmaları. (Çiftdal V. &Yaman, Ö.) (Ed.). (136). Porte Müzik Eğitimi Yayıncılık.
  • Mishra, J. (2015). Rhythmic and melodic sight reading interventions; two meta-analyses. Psychology of Music. 44(5), 1082-1094. https://doi.org/10.1177/0305735615610925
  • Özdemir, G. (2012). Müziksel okuma performans testi tasarımı. [Doktora Tezi], Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Özdemir, O. (2017). Müziksel İşitme Okuma ve Yazma Dersi Eğitimcilerinin Teknoloji Odaklı Öğretim Materyallerini Kullanım Durumu ve Yeterlilikleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 33-49. https://doi.org/10.5578/amrj.57292
  • Sağer, T. & Ayhan, A. (2012). Müzik eğitiminde imgelerin kullanımı. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 2(6), 305-321.
  • Sağer, T., Gürpınar, E. & Zahal, O. (2018). İşbirlikli öğrenme yöntemine dayalı uygulamaların çoksesli solfej alan başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(1), 195-212.
  • Yıldırım, F. (2012). Solfej Öğretiminde Makamsal Materyallerin Kullanımına İlişkin Uzman Görüşleri Üzerine Bir Betimsel Analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 1(3), 19-33.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1303-0493
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi