Nitelikli bir çocuk kitabı, çocuklara üç yönden yararlı olur: Bakış açısı kazandırma, bilgi verme ve estetik duygular yaşatma. Bu seçeneklerden ikisi bir yana bırakılarak, bu yazının konusu olması nedeniyle Bakış açısı üzerinde durulmuştur. Bakış açısı; “Bir olay, konu veya düşünce incelenirken izlenen belirli yön, görüş açısı, açılım.” diye tanımlanabilir. Bu tanımdan da anlaşıldığı gibi, henüz gelişimini tamamlamamış bir çocuğa, çevresinde karşılaştığı olay ve problemlere karsı; iyiden, doğrudan ve güzelden yana bir tutum takınması için olumlu bir bakış açısı kazandırılabilir mi? Bu konuda ne tür yaşantı örneklerinden yararlanılır? Bu soruların yanıtları yazınsal nitelikli çocuk kitaplarıyla tanınan Ayla Çınaroğlu’nun öykü ve romanlarından oluşturulan bir kesitten yararlanılarak verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca; “Çınaroğlu’nun bu yönde bir çabası var mı? Bunu hangi yaşantı örnekleriyle yapmaya çalışmıştır?” sorularına da yanıt verilmeye çalışılmıstır. Böylece, çocuk kitabı yazmak isteyen yazarlara da, yapıtlarında aktarmaya çalısacakları bakış açısı kazandırmaya yönelik tutumların nasıl olması gerektiği konusunda bir fikir vermesi amaçlanmıştır.
A high quality children’s book is beneficial to children in three ways: giving them a view point, to give advise and to teach aesthetical values. This paper excludes two of them and focuses on ‘giving a viewpoint’. A viewpoint can be defined as a perspective adopted while examining an event, an issue or an idea. Depending on this definition is it possible to gain a positive viewpoint for problems around to a child who has not completed his/her growing process? What kind of experiences could be beneficial about this subject? In this paper, the answers of these questions will be provided through literary products of Ayla Çınaroglu, who is a well known author of children’s books. Besides, other questions like if Çınaroglu has this kind of an aim will be answered through different examples. Thus at the end, clues about writing children’s books aiming to gain children positive viewpoints towards life will be provided as well "> [PDF] Okuyucularına bakışaçısı kazandırma yönüyle Ayla Çınaroğlu'nun çocuk öykü ve romanları | [PDF] Nitelikli bir çocuk kitabı, çocuklara üç yönden yararlı olur: Bakış açısı kazandırma, bilgi verme ve estetik duygular yaşatma. Bu seçeneklerden ikisi bir yana bırakılarak, bu yazının konusu olması nedeniyle Bakış açısı üzerinde durulmuştur. Bakış açısı; “Bir olay, konu veya düşünce incelenirken izlenen belirli yön, görüş açısı, açılım.” diye tanımlanabilir. Bu tanımdan da anlaşıldığı gibi, henüz gelişimini tamamlamamış bir çocuğa, çevresinde karşılaştığı olay ve problemlere karsı; iyiden, doğrudan ve güzelden yana bir tutum takınması için olumlu bir bakış açısı kazandırılabilir mi? Bu konuda ne tür yaşantı örneklerinden yararlanılır? Bu soruların yanıtları yazınsal nitelikli çocuk kitaplarıyla tanınan Ayla Çınaroğlu’nun öykü ve romanlarından oluşturulan bir kesitten yararlanılarak verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca; “Çınaroğlu’nun bu yönde bir çabası var mı? Bunu hangi yaşantı örnekleriyle yapmaya çalışmıştır?” sorularına da yanıt verilmeye çalışılmıstır. Böylece, çocuk kitabı yazmak isteyen yazarlara da, yapıtlarında aktarmaya çalısacakları bakış açısı kazandırmaya yönelik tutumların nasıl olması gerektiği konusunda bir fikir vermesi amaçlanmıştır. "> Nitelikli bir çocuk kitabı, çocuklara üç yönden yararlı olur: Bakış açısı kazandırma, bilgi verme ve estetik duygular yaşatma. Bu seçeneklerden ikisi bir yana bırakılarak, bu yazının konusu olması nedeniyle Bakış açısı üzerinde durulmuştur. Bakış açısı; “Bir olay, konu veya düşünce incelenirken izlenen belirli yön, görüş açısı, açılım.” diye tanımlanabilir. Bu tanımdan da anlaşıldığı gibi, henüz gelişimini tamamlamamış bir çocuğa, çevresinde karşılaştığı olay ve problemlere karsı; iyiden, doğrudan ve güzelden yana bir tutum takınması için olumlu bir bakış açısı kazandırılabilir mi? Bu konuda ne tür yaşantı örneklerinden yararlanılır? Bu soruların yanıtları yazınsal nitelikli çocuk kitaplarıyla tanınan Ayla Çınaroğlu’nun öykü ve romanlarından oluşturulan bir kesitten yararlanılarak verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca; “Çınaroğlu’nun bu yönde bir çabası var mı? Bunu hangi yaşantı örnekleriyle yapmaya çalışmıştır?” sorularına da yanıt verilmeye çalışılmıstır. Böylece, çocuk kitabı yazmak isteyen yazarlara da, yapıtlarında aktarmaya çalısacakları bakış açısı kazandırmaya yönelik tutumların nasıl olması gerektiği konusunda bir fikir vermesi amaçlanmıştır.
A high quality children’s book is beneficial to children in three ways: giving them a view point, to give advise and to teach aesthetical values. This paper excludes two of them and focuses on ‘giving a viewpoint’. A viewpoint can be defined as a perspective adopted while examining an event, an issue or an idea. Depending on this definition is it possible to gain a positive viewpoint for problems around to a child who has not completed his/her growing process? What kind of experiences could be beneficial about this subject? In this paper, the answers of these questions will be provided through literary products of Ayla Çınaroglu, who is a well known author of children’s books. Besides, other questions like if Çınaroglu has this kind of an aim will be answered through different examples. Thus at the end, clues about writing children’s books aiming to gain children positive viewpoints towards life will be provided as well ">

Okuyucularına bakışaçısı kazandırma yönüyle Ayla Çınaroğlu'nun çocuk öykü ve romanları

Nitelikli bir çocuk kitabı, çocuklara üç yönden yararlı olur: Bakış açısı kazandırma, bilgi verme ve estetik duygular yaşatma. Bu seçeneklerden ikisi bir yana bırakılarak, bu yazının konusu olması nedeniyle Bakış açısı üzerinde durulmuştur. Bakış açısı; “Bir olay, konu veya düşünce incelenirken izlenen belirli yön, görüş açısı, açılım.” diye tanımlanabilir. Bu tanımdan da anlaşıldığı gibi, henüz gelişimini tamamlamamış bir çocuğa, çevresinde karşılaştığı olay ve problemlere karsı; iyiden, doğrudan ve güzelden yana bir tutum takınması için olumlu bir bakış açısı kazandırılabilir mi? Bu konuda ne tür yaşantı örneklerinden yararlanılır? Bu soruların yanıtları yazınsal nitelikli çocuk kitaplarıyla tanınan Ayla Çınaroğlu’nun öykü ve romanlarından oluşturulan bir kesitten yararlanılarak verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca; “Çınaroğlu’nun bu yönde bir çabası var mı? Bunu hangi yaşantı örnekleriyle yapmaya çalışmıştır?” sorularına da yanıt verilmeye çalışılmıstır. Böylece, çocuk kitabı yazmak isteyen yazarlara da, yapıtlarında aktarmaya çalısacakları bakış açısı kazandırmaya yönelik tutumların nasıl olması gerektiği konusunda bir fikir vermesi amaçlanmıştır.

A high quality children’s book is beneficial to children in three ways: giving them a view point, to give advise and to teach aesthetical values. This paper excludes two of them and focuses on ‘giving a viewpoint’. A viewpoint can be defined as a perspective adopted while examining an event, an issue or an idea. Depending on this definition is it possible to gain a positive viewpoint for problems around to a child who has not completed his/her growing process? What kind of experiences could be beneficial about this subject? In this paper, the answers of these questions will be provided through literary products of Ayla Çınaroglu, who is a well known author of children’s books. Besides, other questions like if Çınaroglu has this kind of an aim will be answered through different examples. Thus at the end, clues about writing children’s books aiming to gain children positive viewpoints towards life will be provided as well

___

  • Alessi, S. M, & Trollip, S. R. (1985). Computer-Based Instruction: Methods and Development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Alessi, S. M., & Trollip, S. R. (2001). Multimedia For Learning: Methods And Development.(2nd Ed.) Boston: Allyn and Bacon.
  • Berry, L. H., & Dwyer, F. M. (1982). Interactive effects of color realism and learners' IQ on effectiveness of visual instruction. Perceptual and Motor Skills. 54, 1087-1091.
  • Dwyer, F. M. (1967). Adapting Visual Illustrations for Effective Learning. Harvard Educational Review, 37, 250-263.
  • Dwyer, R. M. (1978). Strategies for Improving Visual Learning. State College, PA. Learning Services.
  • Faiola, T. &. DeBloois, M. L. (1988, August). Designing a visual factors-based screen display interface: The new role of Graphic Technologist. Educational Technology, 12-21.
  • Fleming, M. & Levie, H. (1984). Instructional Message Design. Englewood Cliffs, NJ:Educational Technology Publications, Inc.
  • Gillingham, M. G. (1988, Winter). Text in computer-based instruction: What the research says.Journal of Computer-Based Instruction, 15(1), 1-6.
  • Glaser, R. (1976). Components of psychology of instruction: Toward a science of design. Review of Educational Research. 46. 1-24.
  • Grabinger, R. S. (1983). CRT text design: Psychological Attributes Underlying the Evaluation of Models of CRT Text Displays. (Dissertation. Indiana University Bloomington) (University Microfilms International. Ann Arbor. MI: 1988)
  • Grabinger, R. S. (1989). Screen Lavoul Design: Research in the Overall Appearance of the Screen. (Report no IR-013-872) Dallas, TX: Annual Meeting of the Association for Educational Communications and Technology (ERIC Documentation Reproduction Service No. ED 308 812)
  • Gropper, G. L. (1988, April). How text displays add value to text content. Educational Technology. 29(4), 15-21.
  • Hannafin, M.J. & Hooper, S. (1989). An integrated framework for CBI screen design and layout. Computers in Human Behavior. 5, 155-165.
  • Hannafin, M. J. & Rieber, L. P. (1989a). Psychological foundations of instructional design for emerging Computer-Based Instructional technologies: Part I. Educational Technology Research and Development. 37(2), 91-101.
  • Hannafin, M. J. & Rieber, L. P. (1989b). Psychological foundations of instructional design for emerging Computer-Based instructional technologies: Part II. Educational Technology Research and Development. 37(2), 102-114.
  • Hannafin, M. J. & Peck. K. (1988). The Design, Development, and Evaluation of Instructional Software. New York: Macmillan.
  • Hannafin, M. J. & Phillips.T. L. (1987, Fall). Perspectives in the design of interactive Video: Beyond tape versus disc. Journal of Research and Development in Education. 21(1), 44-60.
  • Hathaway, M. D. (1984, January). Variables of Computer Screen Display and How they affect Learning. Educational Technology, 7-11.
  • Heines, J. M. (1984). Screen Design strategies for Computer-Assisted Instruction. Bedford. MA: Digital Press.
  • Hooper, S. & Hannafin, M.J. (1991). Psychological perspectives on emerging instructional technologies: A critical analysis. Educational Psychologist. 26(1). 69-95.
  • Hooper, S. & Hannafin, M. J. (1988, July). Learning the ROPES of instructional design: Guidelines for emerging interactive technologies. Educational Technology. 14-18.
  • Hooper, S., & Hannafin, M. J. (1986). Variables affecting the legibility of computer generated text. Journal of Instructional Development. 9, 22-29.
  • Ipek, I. (2001). Bilgisayarla öğretim: Tasarım, geliştirme ve yöntemler (Computer-Based Instruction: Design, development and methods). (Pelikan) Tıp-Teknik Kitapcılık Ltd. Sti. Ankara, Turkey.
  • Isaacs, G. (1987. January)- Text Screen Design for Computer-Assisted Learning. British Journal of Educational. Technology. 18(1). 41-51.
  • Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1986, January). Computer-assisted cooperative learning. Educational Technology. 26(1), 12-18.
  • Jonassen, D. H. (1988). Instructional Design for Microcomputer Courseware. Hillsdale. KJ: Lawrence Erlbaum, Associates. Inc.
  • Jonassen, D. H. (1989). Functions. Applications, and Design guidelines for multiple window environments. Computers in Human Behavior. 5, 185-194.
  • Keller, J. M., & Suzuki, K. (1988). Use of the ARCS motivation model in course design. In D. H. Jonassen (Ed.), Instructional Design for Microcomputer Courseware, (pp. 401-434).Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Inc.
  • Kerr, S. T. (1989). Discussion: Influences of research on screen design. Computers in Human Behavior. 5, 195-197.
  • Morrison, G.R., Ross, S. M. O'Dell, J. K., Schultz, C. W. & Wheat, N. H. (1989). Implications for the design of computer-based instruction screens. Computers in Human Behavior. 5, 167- 173.
  • Morrison, G. R., Ross, S. M. & O'Dell. J. K. (1988, Summer). Text density level as a design variable in instructional displays. Educational Communications Technology Journal. 36(11), 103-115.
  • Paivio, A. (1979). Imagery and Verbal Processes. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Price, R. V. (1991). Computer-Aided Instruction: A Guide for Authors. Belmont, CA: Wads worth, Inc.
  • Rambally, G. K. & Rambally, R. S. (1987). Human factors in CAI design. Computer Education. 11(2), 149-153.
  • Rieber, L. & Hannafin, M. J. (1988). Effects of textual and animated orienting activities and practice on learning from computer-based instruction. Computers in the Schools. 5(1/2), 77-89.
  • Ross, S. M., Morrison, G. R. & O'Dell, J. K. (1988, Fall). Obtaining more out of less text in CBI: Effects of varied text density levels as a function of learner characteristics and control strategy. Educational Communications Technology Journal. 36(3), 131-142,
  • Salomon, G. (1979). Interaction of Media, Cognition, and learning. San Francisco. CA: Jossey- Bass.
  • Taylor, I. A. (1960). Perception and Visual Communication. In J. Ball, & F. Bynes (Eds.), Research Principles and Practices in Visual Communications. DAVI.
Academic Researches Index - FooterLogo