GÖÇEBE MEDENİYETİNDE VAROLUŞÇULUK DÜNYA GÖRÜŞÜ

Yaşamın anlamı sorunu, salgın çağında modern dünyada yaşayan herkesi ilgilendiriyor. Bu açıdan bakıldığında bu makale, gençler de dahil olmak üzere hayatın kaygılarını yaşayan birçok kişiye yardımcı olabilir. Küresel bir koronavirüs salgını korku, dehşet ve hatta paniğin nedenidir. Bununla birlikte, varoluşsal krizlere karşı koyabilecek iyimser görüşler var. COVID-19 virüsünün yayılmasının neden olduğu pandeminin sonuçları varoluşsal endişelere yol açtı. Sonuç olarak hayatın darlığını fark eden insan, varoluşsal konulara dikkat etmeye başladı. Bununla birlikte, varoluşsal krizleri etkisiz hale getirebilecek iyimser görüşler var. Göçebelerin dünya görüşünde, zihninde şekillenen hayatın anlamını anlaması, kısa yaşamı insanoğluna uygun geçirmeye yönlendiren pozitif karakterli varoluşçuluk, yaşamsal ilkelerin manevi bir gereklilik haline gelmesi, modern toplum için çok önemlidir. Yaşamın anlamı sorununa yüksek bir bilinç düzeyinde hakim olmak, ahlaki olgunluk için gerekli koşullardan biridir. İnsan yaşamının anlamı, yurduna hizmet ederek, onu düşmanlardan korumak için canını feda edebilmektir. Bu amaçları insanın özel çıkarından üstün tutarak, sadece dikbaşlı namus ve kahramanlığa değil, temiz ahlaka çabalanabilme, ölüm karşısında insana eziyet verici hareketlerden uzak olma gibi görüşler, göçebeler dünya görüşünün ana ülküsüdür. Makalenin ana hedefi-göçebe dünya görüşündeki yaşamın anlamı sorununu, insan varlığını oluşturan insan değerini incelemektir. Bu hedefe ulaşmak için: göçebe dünya görüşünün temeli olan İnsan ve ahlak, yaşam ve dirlik, yaşamın anlamı, insanlık ve kişilik, özellik ve dürüstlük meseleleri dikkate alındı.

Existential Worldview in a Nomadic Civilization

The question of the meaning of life is concerning to everyone living in the modern world in the age of pandemics. From this point of view, this article can help many people, including young people, who are experiencing life's anxieties. A global coronavirus pandemic is a cause of fear and even panic. The consequences of the pandemic caused by the spread of the COVID-19 virus have led to existential concerns. As a result, human beings, realizing the shortness of life, began to pay attention to existential issues. However, there are optimistic views that can counteract existential crises. It is very important for modern society to understand the meaning of life, which is formed in the minds of nomads, to become a spiritual necessity of existential, vital principles, which have a positive character, aimed at a short life in accordance with human nature. Mastering the problem of the meaning of life at a high level of consciousness is one of the necessary conditions for moral maturity. The essence of human life is to be able to serve one's country and sacrifice one's life to protect it from the enemy. The main purpose of the article is to analyze the problem of the meaning of life in the nomadic worldview, the human being (property) that forms the human being. In order to achieve this goal: the issues that are the core of the nomadic worldview – Man and morality, life and life, the essence of the world, humanity and personality, individuality and morality were taken into account.

___

  • 1. Novosti OON [Elektronnyj resurs]. URL: https://news.un.org/ru/story
  • 2. Nugman B.G., Shaimuqanova S.D. Uly dala orkenietі: Oqu quraly. – Qaragandy: QarMTU baspasy, 2009. – 91 b. [in Kazakh]
  • 3. Nugman B.G., Abdrahmanova A.A., Zhetpisbaev A.O. Kazahstan v istorii kochevoj civilizacii: ucheb. posobie. – Karaganda: Izdatel'stvo KarGTU, 2008. – 93 s. [in Russian]
  • 4. Qalieva Je.І., Egenisova A.Қ. Zhastardy jetnostyq qundylyqtar arqyly otbasylyq omіrge dajyndau // Pedagogika zhane psihologija. – Almaty, 2014. – 213 b. [in Kazakh]
  • 5. Yasemin Ş.A. Varoluş Felsefesi İle Suç Kavramına Bir Bakış // Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. – 2017. Cilt/Volume: 2. – B. 430–435. [in Turkish]
  • 6. Orynbekov M.S. Ezhelgі qazaqtyn dunietanymy. – Almaty: Gylym, 1996. – 168 b. [in Kazakh]
  • 7. Kamalova F.B., Bajtenova N.Zh., Kantarbaeva Zh.O., Abdurazakova G.A. Qazaqstandagy kielі jerlerdіn ozara sabaqtastygy // QazUU habarshysy. Filosofija, madeniettanu, saiasattanu seriiasy. Vol. 1. 2020. [Elektrondy resurs]. URL: https://bulletin-philospolit.kaznu.kz [in Kazakh]
  • 8. Kelіmbetov N. Ejelgі dauіr adebietі (Qazaq adebietі bastaulary). – Almaty: Atamura, 2005. – 336 b. [in Kazakh]
  • 9. Bizhanova M.A. Al-Farabi shygarmalaryndagy іzgіlіktі qogam ideiasy. // Shygystyn uly oishyly, «Alemnіn ekіnshі ustazy» Abu Nasyr al-Farabidin 1150 jyldygyna arnalgan respublikalyq konferenciia materialdary. – Taldyqorgan, 2020. – B. 28–32. [in Kazakh]
  • 10. Ysqaquly D. Gulama filosofijasyndagy baqytty adam koncepciiasy. // Bilimdi el – Obrazovannaja strana. 26.08.2020. [in Kazakh]
  • 11. Cüneyt A., Özkan Ö. Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig // Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. – 2017. – S. 123–145.
  • 12. Kalın İ. Hoca Ahmed Yesevî, Hüküm ve Hikmet // Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. 2017. – S. 1–14. [in Turkish]
  • 13. Nysanbaev A. Diuani Hikmet danalyq qazynasy // Aqiqat. – 1998. – №7. – B. 24–32.
  • 14. Toprak F. “İnsan-ı Kâmil’e Bakışlarıyla Yusuf Has Hacip ve Hoca Ahmed Yesevî // Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. – 2017. – S. 95–122. [in Turkish]
  • 15. Sartr Zhan-Pol Ekzistencializm – eto gumanizm. – Parizh, 1946. – 37 c. [in Russian]