Music Listening Situations and Musical Preference of the Students at the Faculty of Fine Arts in Everyday Life: A Case of Dokuz Eylul University

Bu çalışmanın amacı, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde okuyan öğrencilerin müzik dinleme ortamlarını, dinledikleri müzik türlerini ve bunlar arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Ayrıca müzik dinleme ortamlarının öğrencilerin müzik eğitimi alıp almamalarına ve cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığı da araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak beşli Likert tipi olarak geliştirilmiş müzik dinleme ortamları ölçeği ve müzik dinleme sıklığı ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin müziği en çok evde ve toplu taşıma araçlarında en az ise aileleri ve kitap/gazete/dergi okurken dinlediklerini göstermektedir. Öğrencilerin müzik türü tercih ortalamalarına bakıldığında en çok dinlenilen türün Rock ve Blues olduğu, onları Jazz ve Klasik Müzik türlerinin izlediği görülmektedir. En az tercih edilen türler ise Arabesk, Rap ve Türk Halk Müziğidir. Öğrencilerin müzik dinleme ortamlarının eğitim, cinsiyet ve dinledikleri müzik türüne göre anlamlı farklılıklar oluşturduğu saptanmıştır.

Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Gündelik Yaşamda Müzik Dinleme Ortamları ve Müzik Tercihleri: Dokuz Eylül Üniversitesi Örneği

Th e purpose of the study is to reveal the music listening situation of the students at the Faculty of Fine Arts of Dokuz Eylül University, the music genres that they listen to and the relationship between them. It is also investigated whether the music listening situation determines the music training of the students or also makes significant diff erence among students according to their genders. Th e music listening situation scale developed as five-point Likert type and the frequency of listening to music scales were used as for data collection tools. Th e findings revealed that the majority of the students prefer listening to music at home and public transport. Th e least preferred situations for listening to music are when they are with their families and whilst reading book/newspaper/magazines. Th e results suggested that the most preferred genres are Rock and Blues which are closely followed by Jazz and Western Classical Music. Th e least preferred genres are Turkish Arabesque Music, Rap and Turkish Folk Music. It is determined that the students' music listening situation has shown significant diff erences according to the musical training, gender and musical genres.

Kaynakça

Berg, H. C., Fierros, M. D., & Pérez, P.C. (2015). Cultural habits in teenagers and young adults in Galicia. Observatorio Da Cultura Galega. Retrieved from h p://www.stat.gouv.qc.ca/ statistiques/culture/pratiques-culturelles/pratiques-galicie. pdf

Boal-Palheiros, G. M., & Hargreaves, D. J. (2004). Children's modes of listening to music at home and at school. Bulle n of the Council for Research in Music Educa on, 161/162, 39-46.

DeNora, T. (2000). Music in everyday life. United Kingdom: Cambridge University Press. Retrieved from h p://catdir.loc. gov/catdir/samples/cam032/99052606.pdf

Erdal, B. (2009). Müzik tercihi ve kişilik ilişkisi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(2), 188-196. Retrieved from h p://dergipark.ulakbim.gov.tr/cumusosbil/ar cle/ viewFile/1008000408/1008000336

Erdal, B. (2012). Müzik tercihlerinde inanç biçimlerinin rolü. III. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Müziği Algılamak, Sempozyum Tam Me n Kitabı, Kütahya.

Ginocchio, J. F. (2009). The eff ects of diff erent amounts and types of music training on music style preference. Bulle n of the Council for Research in Music Educa on, 182, 7-18.

Gürgen, E. T. (2015). Musical preference and music educa on: Musical preferences of Turkish university students and their levels in genre iden fi ca on, Interna onal Journal of Music Educa on, Published online before print December 31, 2015, doi: 10.1177/0255761415619390

Herbert, R. (2012a). Young people's use and subjec ve experience of music outside school. Proceedings of the 12th Interna onal Conference on Music Percep on and Cogni on, Thessaloniki, Greece, 424-431.

Herbert, R. (2012b). Modes of Music listening and modes of subjec vity in everyday life. Journal of Sonic Studies, 2(1). Retrieved from h p://journal.sonicstudies.org/vol02/nr01/ a05

Helsing, M. (2012). Everyday music listening: The importance of individual and situa onal factors for musical emo ons and stress reduc on. Proceedings of the 12th Interna onal Conference on Music Percep on and Cogni on, Thessaloniki, Greece, 414-418.

Juslin, P.N., & Laukka, P. (2004). Expression, percep on, and induc on of musical emo ons: A review and a ques onnaire study of everyday listening. Journal of New Music Research, 3(33), 217-238.

Karasar, N. (2002). Bilimsel araş rma yöntemi (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.

Konecni, V. J. (1982). Social interac on and musical preference. In Deutsch D. (Ed.), The psychology of music. New York: Academic Press.

Lamont, A., Hargreaves, D. J., Marshall, N. A., & Tarrant, M. (2003). Young people's music in and out of school. Bri? sh Journal of Music Educa? on, 20(3), 229-241.

North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2008). The social and applied psychology of music. NewYork: Oxford University Press.

North, A. C., Hargreaves, D. J., & Hargreaves J. J. (2004). Uses of music in everyday life. Music Percep? on: An Interdisciplinary Journal, 22(1), 41-77.

North, A. C., Hargreaves, D. J., & O'Neill, S. A. (2000). The importance of music to adolescents. Bri? sh Journal of Educa? onal Psychology, 70(2), 255- 272.

North, A. C., & Hargreaves, D. J.(2000). Musical Preferences during and a? er relaxa? on and exercise. The American Journal of Psychology, 113(1), 43-67.

Saarikallio, S., & Erkkila, J. (2007). The role of music in adolescents' mood regula? on. Psychology of Music, 35(1), 88-108.

Schäfer, T., Smukalla, M., & Oelker, S. (2013). How music changes our lives: A qualita? ve study of the long-term eff ects of intense musical experiences. Psychology of Music, 42(4), doi: 10.1177/0305735613482024.

Schäfer, T. (2008). Determinants of Music Preferences (doctoral thesis). Chemnitz: Chemnitz University of Technology. Retrieved from h? p://www.qucosa.de/fi leadmin/data/ qucosa/documents/5749/data/Disserta? onThomasSchaefer. pdf

Sloboda, J. A. (1990). Musical excellence: How does it develop? In Howe M. J. A. (Ed.), Encouraging the development of excep? onal skills and talents (pp. 165-178). Leicester: The Bri? sh Psychological Society.

Sloboda, J. A., O'Neill, S. A., & Ivaldi, A. (2001). Func? ons of music in everyday life: an exploratory study using the experience sampling method. Musicae Scien? ae, 5(1), 9-32.

Sloboda, J. A. (2010). Music in everyday life: The role of emo? ons. In Juslin P. N., & Sloboda J. A. (Eds.) Handbook of Music and Emo? on: Theory, research, applica? ons (pp. 493-514). New York, NY: Oxford University Press.

Şenel, O. (2013). Müzik algısı, müzik tercihi ve sosyal kimlik bağlamında müzikte önyargı ve kalıpyargı. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Ens? tüsü, İzmir.

Tarrant, M., North, A. C, & Hargreaves, D. J. (2000). English and American adolescents> reasons for listening to music. Psychology of Music, 28(2), 166-173.

Tekman, H. G, & Hortaçsu, N. (2002). Aspects of stylis? c knowledge: what are diff erent styles like and why do we listen to them? Psychology of Music, 30(1), 28-47.

Todd, J. R., & Mishra, J.(2013). Making listening instruc? on meaningful: A literature review. Na? onal Associa? on for Music Educa? on, 31(2), 4-10.

Yağışan, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin müzik tercihleri ve saldırganlıkla ilişkisi. SED - Sanat Eği? mi Dergisi, 1(2), 96-113.

Kaynak Göster