Yapay Zekanın Görsel Sanatlara Etkisi: Yapay Zeka İle Üretilen Atatürk Portrelerinin İçerik Analizi

Yapay zekanın görsel sanatlar alanında giderek artan kullanımı ve özellikle portre üretimi üzerindeki etkileri, bu araştırmanın temel odak noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışma, yapay zekanın ürettiği Atatürk portrelerinin içerik analizini gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Atatürk portrelerinin, yapay zeka tabanlı görsel üretim modelleri ile nasıl üretildiği, bu modellerin tasarım süreçlerine nasıl dahil edildiği ve metin komutlarının üretilen görsellerin içeriği üzerindeki etkisi ele alınacaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analiziyle yürütülecektir. Bu süreçte, bilgisayarın tarihçesi, insan bilgisayar etkileşimi, yapay zekanın gelişimi ve metinden görsel üreten modellere detaylı bir şekilde değinilecektir. Yapay zeka modellerinden biri olan ‘metinden görsele’ üretim yöntemi kullanılarak elde edilen, Atatürk portrelerinin içerik analizinde elde edilen veriler doğrultusunda, promt adı verilen metin komutlarının, yapay zekayı yönlendirmede kritik bir rol üstlendiği ve üretilen görsellerin niteliğini, tarzını ve kalitesini belirlemede yadsınamaz bir öneme sahip olduğu gözlemlenmiştir. Günümüzde yapay zeka teknolojileri ile insan-bilgisayar etkileşiminin doruk noktasına ulaştığı gözlemlenmektedir. Mesleki anlamda verimliliği arttırması hedeflenirken, farklı alanlarda bazı mesleklerin ömrünü tamamlamasında potansiyel yarattığı da öngörülmektedir. Metinden görsel üreten yapay zeka modellerinin sanatsal üretimde kullanılması, görsel sanatlar alanına yeni bir boyut kazandırmakta ve yapay zekanın potansiyelini sergilemektedir. Promt komutlarına göre elde edilen sonuçlar ele alındığında, geleceğin meslekleri içerisinde yapay zeka promt mühendisliğinin de yer alacağı düşünülmektedir. Sonuç olarak, yapay zekanın bu alandaki ilerlemesi, görsel üretim süreçlerinde verimlilik ve etkinlik açısından büyük önem taşımaktadır.

The Impact of Artificial Intelligence on Visual Arts: A Content Analysis of Atatürk Portraits Produced With Artifıcial Intelligence

The escalating utilization of artificial intelligence (AI) within the realm of visual arts, specifically in the domain of portrait creation, constitutes the fundamental focus of this research endeavor. The present investigation is geared towards executing a meticulous content analysis of AI-generated portraits depicting Atatürk. It will delve into the process of how AI-based visual generation models produce Atatürk portraits, the integration of these models into design processes and the influence of text prompts on the content of the generated visuals. The research will be carried out using qualitative methods, specifically content analysis. Throughout this process, a comprehensive exploration of the history of computing, human-computer interaction, the development of artificial intelligence, and models that produce visuals from text will be undertaken. The findings from the content analysis of Atatürk portraits, obtained using the 'text-to-image' generation approach of AI models, reveal that text prompts, play a critical role in directing AI and significantly determine the quality, style, and character of the generated visuals. The current era witnesses the pinnacle of human-computer interaction through AI technologies. While it aims to enhance productivity in professional contexts, it is also anticipated to hold potential in rendering certain professions obsolete in various fields. The utilization of AI models that generate visuals from text in artistic creation not only adds a new dimension to the realm of visual arts but also showcases the potential of AI. Considering the results obtained from prompt commands, it is envisioned that AI prompt engineering will be among the professions of the future. Consequently, the advancement of artificial intelligence in this domain holds significant importance for efficiency and effectiveness in visual production processes.

___

  • Amirhosseini, M. K. (2019). Automating the Process of Identifying the Preferred Representational System in Neuro Linguistic Programming Using Natural Language Processing. Cognitive Processing(20), 175-193.
  • Atan, A., Uçan, B., & Bilsel, Ç. (2015). Dijital Sanat Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi(26), s. 1-14.
  • Aydın, T. (2022). Atatürk Döneminde Bürokrasi ve Modernleşme. Konya: Palet Yayınları.
  • Bala, A., Padmaja, T., & Gopisettry, D. (2018). Auto-Dialog Systems: Implementing Automatic Conversational Man-Machine Agents by Using Artificial Intelligence & Neural Networks. International Journal of Scientific Research and Review, 7(1), 1-5.
  • Bush, V. (1945, Temmuz). As We May Think. The Atlantic Monthly(196), 101-108.
  • Campbell-Kelly, M., Aspray, W., Ensmenger, N., & Yost, J. (2013). Computer: A History of the Information Machine. A.B.D.: Westview Press.
  • Cohen, P. (2016). Harold Cohen and AARON. AI Magazine, 37(4), s. 63-66.
  • Ekiz, H., Vatansever, F., Zengin, A., & Demir, Z. (2000). Hesaplamanın Tarihi ve Bilgisayarların Gelişimi. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1-2), s. 73-81.
  • Garfinkel, S. L., & Grunspan, R. H. (2018). The Computer Book: From the Abacus to Artificial Intelligence, 250 Milestones in the History of Computer Science. A.B.D.: Union Square & Co.
  • Goldstine, H. H. (1980). The Computer from Pascal to von Neumann. A.B.D.: Princeton University Press.
  • Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A., & Bach, F. (2017). Deep Learning (Adaptive Computation and Machine Learning Series). A.B.D.: MIT Press.
  • Hastie, T., Tibshirani, R., & Friedman, J. (2016). The Elements of Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction. A.B.D.: Springer.
  • Hurwitz, J., & Kirsch, D. (2018). Machine Learning, IBM Limited Edition. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Krithikaa, M. (2016). International Journal of Trend in Research and Development. 3(1), 74-77.
  • Landow, G. P. (1991). Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. A.B.D.: The Johns Hopkins University Press.
  • Myers, B. A. (1998). A Brief History of Human Computer Interaction Technology. Interactions, s. 44-54.
  • Nelson, T. H. (1974). Computer Lib: You Can and Must Understand Computers Now. A.B.D.: South Bend.
  • Nyce, J. M., & Kahn, P. (1992). From Memex to Hypertext: Vannevar Bush and the Mind's Machine. A.B.D.: Academic Press.
  • Özçift, A., Çelikten, A., & Akarsu, K. (2020). Yapay Zeka Kavramlarına Giriş. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Russell, S. J., & Norvig, P. (2010). Artificial Intelligence A Modern Approach. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Taluğ, D. Y., & Eken, B. (2023). Görsel Tasarımda İnsan Yaratıcılığı ve Yapay Zekanın Kesişimi. Journal of Art and Iconography,, 1(4), s. 18-29.
  • Toprak, A. (2020). Yapay Zekâ Algoritmalarının Dijital Enstalasyona Dönüşmesi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi(14), s. 47-59.
  • İnternet Kaynakları
  • Berners-Lee, T., Hendler, J., & Lassila, O. (2001, 05 17). The Semantic Web: A New Form of Web Content That is Meaningful to Computers Will Unleash a Revolution of New Possibilities. https://www.researchgate.net/publication/225070375_The_Semantic_Web_A_New_Form_of_Web_Content_That_is_Meaningful_to_Computers_Will_Unleash_a_Revolution_of_New_Possibilities [Erişim Tarihi: 21.07.2023].
  • Bimaplus. (2018). The Very Beginning of the Digital Representation – Ivan Sutherland Sketchpad. https://bimaplus.org/news/the-very-beginning-of-the-digital-representation-ivan-sutherland-sketchpad/ [Erişim Tarihi: 03.09.2023].
  • Akten, M. (2020). The Unreasonable Ecological Cost of #CryptoArt (Part 1). Medium: https://memoakten.medium.com/the-unreasonable-ecological-cost-of-cryptoart-2221d3eb2053 [Erişim Tarihi: 12.10.2023].
  • Alicerosebell. (2013). Vannevar Bush, Science, the World’s Brain and Inventing the Web. https://alicerosebell.wordpress.com/2013/07/30/vannevar-bush-science-the-worlds-brain-and-inventing-the-web/ [Erişim Tarihi: 13.09.2023].
  • Çelik, F. (2021). Dünden Bugüne Dijital Sanat. oggusto: https://www.oggusto.com/sanat/dijital-sanat-nedir [Erişim Tarihi: 12.08.2023].
  • Ertan, E. (2014). Dijital Sonrası Tarihçeler: Türkiye’de Yeni Medya Sanatı. https://forumist.com/dijital-sonrasi-tarihceler-turkiyede-yeni-medya-sanati/ [Erişim Tarihi: 02.09.2023].
  • Gajitz. (2009). On the Origin of Mouse: First Mouse (Nearly) Lost to History. https://gajitz.com/on-the-origin-of-mouse-first-mouse-nearly-lost-to-history/ [Erişim Tarihi: 20.08.2023].
  • Statler, T. (2023). History Of Computers With Timeline. https://compscicentral.com/history-of-computers/#:~:text=Timeline%20Of%20Computer%20History%201%20The%20First%20Digital,...%208%20The%20Turing%20Machine%20...%20Di%C4%9Fer%20%C3%B6%C4%9Feler [Erişim Tarihi: 03.09.2023].
  • Merriam-Webster. (2023). Computer. https://www.merriam-webster.com/dictionary/computer#:~:text=Definition%20of%20computer.%20%3A%20one%20that%20computes%20specifically,to%20design%203-D%20models.%20Keep%20scrolling%20for%20more [Erişim Tarihi: 08.09.2023].
  • Ximnet. (2022, May 04). What’s The Future Of Human-Computer Interaction (HCI)? July 20, 2023 tarihinde https://ximnet.medium.com/whats-the-future-of-human-computer-interaction-hci-71c9a81abd54 [Erişim Tarihi: 08.09.2023].