MÜZEDE SANAL GERÇEKLİK UYGULAMALARI: BİR ÖRNEK ÇALIŞMA OLARAK KAPLUMBAĞA TERBİYECİSİ

Ülkemizde ve dünyada yeni gelişen bir alan olarak Sanal Gerçeklik (SG)’in teknolojik gelişmelere koşut olarak ilerlediği görülmektedir. 20yy. başlarında hareketli görüntünün işlenebilmesiyle ilk interaktif cihazların üretilmeye başlanması alan için ilk basamaklar olarak kabul edilmektedir. SG’nin askeriyeden tıbba, eğitimden eğlence sektörüne kadar geniş bir yelpazede üretim kapasitesi olması ise avantaj olarak görülürken teknolojinin mobil cihazlara yönelmesi ve SG’nin maliyetli aparatları alan için dezavantaj olarak görülmektedir. Makalemizde sanal gerçekliğin tarihsel geçmişine ve dünyadaki farklı müzelerdeki üretim örneklerine yer verilmiştir. Devamında Tükiye’deki müze ve diğer kurumsal üretimlere değinilip örnekler ile açıklanmıştır. Son bölümde ise Türk resminde çok bilinen ve sevilen Osman Hamdi Bey’in Kaplumbağa Terbiyecisi isimli eserinden yola çıkılarak tasarlanan Pera Müzesi’ndeki “Osman Hamdi Bey’in Dünyasına Yolculuk” isimli Sanal Gerçeklik deneyimin değerlendirmesi röportaj tekniğiyle katılımcılarla yapılmıştır. Bu röportaj 6 katılımcı ile 4 soru üzerinden gerçekleştirilmiştir. Röportaj sorularıyla; deneyimin kendisi, sanata katkısı ve alandaki geleceğinin katılımcılar tarafından nasıl görüldüğü anlaşılmaya çalışılmıştır. Görülüyor ki; SG, sanata ve sanat eserine yeni bir bakış açısı sağlarken müze ziyaretçisinin ilgisini üzerinde toplamaktadır. Aynı zamanda tek boyutlu olan resim tualinin bize gösterdiğinden fazlasını vadetmesiyle de esere müdahale etmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Sanal Gerçeklik, müze, Tasarım

___

  • Bruno, F., Bruno, S., De Sensi, G., Luchi, M. L., Mancuso, S., Muzzupappa,M. (2010). From 3D Reconstruction to Virtual Reality: A Complete Methodology for Digital Archaeological Exhibition, Journal of Cultural Heritage, Sayı 11:1
  • Ekici, R. ve Güven, A. (2017). Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Turizm Endüstrisindeki Rolü, Avrasya Bilimler Akademisi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı
  • Forte, M., Dell’Unto, N., Issavi, J., Onsurez, L., Lercari, N. (2012). 3D Archaeology at Çatalhöyük. International Journal of He- ritage in the Digital Era, Sayı 1:3.
  • Gombrich, E.H. (2013). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. İstanbul
  • Karabağ, N. E. (2017). Dijital Teknolojilere Adapte Olan Bir Antik Kent: Bergama. Mimarlık, Sayı 398
  • Kayhö, Unto. (1995). Painted and photographed portraits in Finland, 1839-1870. University of Jyvaskyla. Finlandiya
  • Lercari, N. (2017). 3D Visualization and Reflexive Archaeology: A virtual Reconstruction of Çatalhöyük History Houses. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, Sayı 6.
  • Louis Hourticq, (1967). Burhan Toprak, Sanat Şaheserleri, Güzel Sanatlar Akademisi Yayınları, İstanbul, s. 318, 319).
  • Martirosov, Sergo. Kopecek, Pavel. ( 2017). Virtual Reality and Its Influence on Training and Education - Literature Review, 28th Daaam International Symposium On Intelligent Manufacturing And Automation (www.researchgate.net/publication) (erişim: 21-09-2020)
  • Özuyar, Ali. (2017). Sessiz Dönem Türk Sinema Tarihi (1895-1922), Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Sutherland, Ivan. (1968). “A head Mounted Three Dimensional Display” Proceedings of the AFIPS Fall Joint Computer Conference, Washington, DC, Thomson Books s. 757-764. https://www.cise.ufl.edu/research/lok/teaching/ve-s07/papers/sutherland-headmount.pdf [21-09-2020].
  • Xinxiong Liu1, Jing Zhang1, Guoxiang Hou1, Zenan Wang (2018) “Virtual Reality and Its Application in Military” 2nd International Symposium on Resource Exploration and Environmental Science IOP Publishing IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science
  • URL-1 canon.com.cy/view/laterna-magica (17-09-2020)
  • URL-2 https://www.historyofinformation.com/ (17-09-2020)
  • URL-3https://www.youtube.com/watch?v=KfCMami0j7o) (11.01.2021)
  • URL-4 www.louvre.fr/ (erişim:22.12.2020)
  • URL-5 https://arts.vive.com/us (17-09-2020- 22.12.2020)