Latin Danslarının Gaziantep İl Merkezindeki Durumu ve Dans Kursları

Latin danslarının kökeni Latin Amerika ülkeleridir. Osmanlı Devleti’nin Anadolu’da olduğu dönemlerde batı müziği Anadolu topraklarında yaygınlaşmamıştır. 3. Selim döneminden başlayarak batı müziğindeki formlar Türk müziğine yavaş bir şekilde işlemeye başlamıştır. Ancak 2. Mahmud döneminde Mızıka-i Hümayun’un kurulmasıyla toplumdaki batı müziğine olan ilgi ve merak da artmıştır. Daha sonrasında Tanzimat Dönemi’nde oluşan her alandaki Batılılaşma süreci müzikte de kendini göstermiştir.29 Ekim 1923’te Cumhuriyetin ilanından sonra modernleşme sürecine girildiği zaman Cumhuriyet Baloları’nın düzenlenmesiyle beraber Avrupai danslara olan ilgi çoğalmıştır. İstanbul’da yaşadığı dönemde İmu Shaaban’ın Latin danslarının Türkiye’ye yayılmasındaki etkisi çok fazladır. Aynı dönemde İstanbul’da bulunan Ethem Canbolat (D. 1976) İmu’yla beraber Latin dansı yapmıştır ve birlikte eğitim vermişlerdir. Canbolat şu anda Gaziantep’te yaşamaktadır ve Latin danslarının Gaziantep’teki genel durumuyla ilgili bilgiler Canbolat’la röportaj yapılarak edinilmiştir. Duruma toplumsal cinsiyet çerçevesinden bakıldığında bu konuda yetkin olan kişilerle röportaj yapılmış , Gaziantep il merkezi genelinde Latin dansı yapan topluluğun ve özellikle kadınların durumlarından bahsedilmiştir. İl merkezi genelinden bakıldığında en çok ilgi gören dans türleri ise Salsa ve Bachata olmuştur. İl merkezinde latin dansı eğitimi veren özel kurumların yanı sıra üniversite bünyesinde ücret karşılığı olmadan eğitim veren kurslar ve kulüpler vardır. Bu çalışma yapılırken literatür taraması yapılmış , makalelerden yararlanılmış ve internet üzerinden çevrimiçi olarak kişisel görüşmeler yapılmıştır.

Situation of Latin Dances in Gaziantep City Center and Dance Courses

The orijin of the Latin dances is the Latin American countries. During the periods when the Ottoman Empire dominated Anatolia, Western music did not attract much attention. Forms in Western music began to penetrate into Turkish music slowly by starting from the third Selim period. However, with the establishment of an institution, in the 2nd Mahmud period, named 'Mızıka-i Hümayun', interest and curiosity in Western music also incdeased. Later, the process of westernization in every field in the Tanzimat Period also manifested itself in music. When the modernization process started after the proclamation of the republic on April 23, 1923, interest in European dances increased with the organization of the Republic Balls. During his life in İstanbul, Imu Shaaban had played an important role in the spread of Latin dances in Turkey. Ethem Canbolat, who was in Istanbul at the same period, performed Latin dances with Imu and taught together. Ethem Canpolat lives in Gaziantep and information about the general situation of Latin dances in Gaziantep obtained by interviewing with Canpolat. When looking at the situation from a gender perspective, interviews were made with people who were talented on this subject, and the situation of the Latin dance community and especially women in Gaziantep city center was mentioned. When viewed from the city center, the most popular dance types are salsa and bachata. In addition to private institutions that teach latin dance in the city center, there are also courses and clubs that provide free education within the university. While doing this study, the literature was searched, articles were used and online personal interviews were made over the internet.

___

  • Arı, C., Aslaner , M., Balkan, I., Başpınar, G., & Bayrak, Ş. (2014). Cumhuriyet Baloları. Kebikeç, 311 , 312.
  • Aslan, M. (2020, Aralık 29). Gaziantepteki Latin Dansı Kursları. (Z. S. Yılmaz, Röportaj Yapan) Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Öğretim Elemanı
  • Aydın, S. (2020, Aralık 18). Latin Danslarının Başlangıcı. (Z. S. Yılmaz, Röportaj Yapan) Mali Müşavir ve Latin Dansçısı.
  • Boyazoğlu, Ü. (1996). Millet Resmen Eğleniyordu. İstanbul : Yapıkredi Yayınları.
  • Canbolat, E. (2020, Aralık 26). Gaziantep il merkezinde latin danslarının durumu. (Z. S. Yılmaz, Röportaj Yapan) İnşaat Mühnedisi ve Latin Dansçısı.
  • Duman, D. (2016, Mart 23). Osmanlı'da Erken Cumhuriyet Dönemine: Batı Kültürünün Bir Yansıması Olarak Balolar. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, s. 39-58.
  • Özer, Y. (2021, Şubat 23). Gaziantep İl Merkezi Genelinde Latin Danslarının Durumu. (Z. S. Yılmaz, Röportaj Yapan) Beden Eğitimi Öğretmeni ve Latin Dansçısı.
  • Sesli, B. (2020, Aralık 30). Gaziantepteki Latin dansı Kursları. (Z. S. Yılmaz, Röportaj Yapan)
  • Tatlıdil, Ö. (2020, Aralık 11). Gaziantep'te Latin Dansı Kursları. (Z. S. Yılmaz, Röportaj Yapan)
  • Yüksel, R. (2020). Erken Cumhuriyet Dönemi'nde Halkevlerinde Halk Müziği ve Batı Müziği Beraberliği. Ahenk Müzikoloji Dergisi, 1-20.
  • GASMEK sitesi. (2020, ARALIK 13). GASMEK. GASMEK: https://www.gasmek.org.tr/brans/144/latin-danslari-bransi.html adresinden alındı
  • Bayraktaroğlu, N. (Erişim tarihi 2020, Aralık 21). Yeni Şafak. https://www.yenisafak.com/kultur-sanat/fransizlara-dansi-100-yil-unutturan-mektup-437628 adresinden alındı
  • Beşiroğlu, Ş. Türk Müziğinin Popülerleşme Sürecinde Yeni Bir Tür:Kantolar. erişim tarihi: Aralık 23, 2020 tarihinde Musiki Dergisi. adresinden alındı
  • Biyografi Sitesi. (erişim tarihi: 2021, Şubat 18). Biyografi. biyografi.site: https://biyografi.site/melisa-sahra-katilmis adresinden alındı
  • Vikipedi. (erişim tarihi: 2021, Şubat 23). Vikipedi. Vikipedi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Latin_danslar%C4%B1 adresinden alındı