GAZİANTEP İL MERKEZİNDE PERFORMANS BAĞLAMINDA KADIN DANS GRUPLARI VE KADIN ORKESTRALARI

Geçmişten günümüze gelen Türk toplumunun muhafazakâr yapısı ve geleneksel düşüncesiyle kadının eğlence hayatı daha dar, kısıtlı ve iç mekânlarda ortaya çıkmıştır. Kadınlar yaşamın geçiş dönemlerindeki törenleri, kendi aralarında yaptıkları toplantı ve eğlenceleri belirli zaman ve süre içerisinde yapmışlardır. Kadınların eğlence ihtiyaçları yeterince karşılanamamıştır. Günümüzde ise kadınların kendi aralarında yaptıkları kına geceleri, düğünler, hamam eğlenceleri ya da özel gün ve toplantılarda eğlence anlayışları farklılaşmıştır. Farklılaşan eğlence anlayışında geleneksel kodlara bağlı kalınmayıp, popüler kültürün getirdiği yenilikler de eğlence ortamlarına girmiş ve Türk toplumundaki kadının eğlence ortamları farklı mecralara taşınmış ve değişmiştir. Bu çalışmada, Gaziantep’te geçiş dönemlerindeki kına geceleri, düğünler ve hamam eğlencelerinde kadının yeri ve kadınların kendi aralarında yaptıkları özel günler ve toplantı eğlenceler betimsel olarak kaynak tarama yöntemi ve görüşme yöntemi kullanılarak araştırılmıştır. Sonrasında ise günümüzde Gaziantep’teki kadınların kendi aralarında yaptıkları eğlencelerin nasıl olduğu, nelerin değiştiği araştırılmış ve Gaziantep’teki kadın dans grupları ve kadın orkestralarını oluşturan organizasyon şirketleri hakkında görüşme tekniğiyle bilgiler toplanılmıştır.

WOMEN'S DANCE GROUPS AND WOMEN'S ORCHESTRAS IN THE CONTEXT OF PERFORMANCE IN GAZIANTEP CITY CENTER

With the conservative structure and traditional thinking of Turkish society from the past to the present, women's entertainment life has emerged in narrower, limited, and interior spaces. Women held the ceremonies in the transition periods of life, the meetings and entertainments among themselves within a certain time and period. The entertainment needs of women have not been met adequately. Nowadays, the understanding of entertainment in henna nights, weddings, hammam entertainments, or special days and meetings among women has changed. In this change in entertainment understanding, traditional codes are not adhered to, and the innovations brought by popular culture have also entered the entertainment environments and the entertainment environments of the women in Turkish society have been moved to different media and have changed. In this study, the place of women in henna nights, weddings, and hammam entertainments in transition periods in Gaziantep and the special days, meetings, and the entertainments among women were investigated descriptively by using the literature review method and interview method. Afterwards, how the entertainment of women in Gaziantep today is and what has changed was investigated and information about women's dance groups and organization companies that comprise women's orchestras in Gaziantep was collected by using interview technique.

___

  • Aklan, Ş. (2020, 12 14). Ares Dans Organizasyonu. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Halk Oyunları Bölümü Öğrencisi ve Dans Organizasyonu İşletmecisi.
  • Alkar, R. (2013). İzmir Kadınlar Matinesi Örneğinde Zeki Müren Nostaljisi. 1.Uluslararası Müzik Araştırmaları Sempozyumu (s. 439-453). Trabzon: Müzik ve Kültürel Doku.
  • Anlar, A. Ç. (2020, 12 14). Rengahenk Dans Organizasyonu. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Halk Oyunları Öğretmeni.
  • BEŞİROĞLU, Ş. E.-Ş. (2018). Kadın ve Müzik. İstanbul: Milenyum Yayınları.
  • Bilal, H. (2020, 12 17). Risus Dans Akademisi. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Müzik Öğretmeni.
  • Bozfırat, N. (2020, 12 12). Nil Organizasyon. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Halk Oyunları Bölümü Öğrencisi ve Dans Organizasyon İşletmecisi.
  • Dikici, A. (2001). Geleneklerin Toplumdaki Yeri ve Önemi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 251-258.
  • Ersoy Çak, Ş., & Beşiroğlu, Ş. Ş. (2017). Bir Muhabbet Kuşu Postmodern Göstergeler Işığında Zeki Müren. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Fidan, S. (2018). Kına Geleneği Bağlamında Oluşan Sözlü Şiir Ürünlerinin İşlevleri: Gaziantep Örneği. Asia Mınor Studıes, İnternatıonal Journal Of Socıal Scıences, 285-293.
  • Fincham, B. (2018). Eğlence Sosyolojiisi. Ankara: Nobel Yaşam Yayınevi.
  • Güvenç, A. (2020, 12 15). Mişa Sanat Studıo. (H. Yıldız, Röportaj Yapan)
  • Kılınç, F. (2015). Gaziantep Yöresi Kadın Oyunlarının Mekan Bağlamında İncelenmesi. Halk Kültüründe Kadın Uluslararası Sempozyum Blidirileri-II (s. 950-961). Şanlıurfa: Motif Vakfı Yayınları.
  • Kızık, F. (2020, 12 26). Performans Bağlamı. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Gaziantep Üniversitesi Öğretim Görevlisi.
  • Korkmaz, K. M. (2011). Elli Yıl Önceki Gaziantep'te Gelin ve Damat. Milli Folklor Dergisi, 77-82.
  • Köksalan, C. (2020, 12 18). Gaziantep Eğlence Anlayışı. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Ev Hanımı.
  • Ötken, N. (2011). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Halk Oyunlarında Kadın. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 268-276.
  • Seçkin, Y., & Önal, F. (2016). Gaziantep'te Unutulmuş Bir Meşk Geleneği: İkindi Sazı. Rast Müzikoloji Dergisi, 1293-1298.
  • Söylemez, M. (2018). Değişen Düğün Geleneği, Gaziantep Şehir Merkezi Örrneği. Müzik ve Politika (s. 496-503). Bursa: Etnomüzikolojisi Derneği.
  • Tarçın, G. (2020). Geçmişten Günümüze Kilis’te Evlenme Gelenekleri. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 408-441.
  • Taştan, S. (2020, 12 10). Songül Kadın Orkestraları. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Müzik Öğretmeni.
  • Tokuz, G. (2004). 20. Yüzyılda Gaziantep'te Eğlence Hayatı. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Basımevi.
  • Töret, A. B. (2020). Kent Kökenli Kadın Eğlencelerinde Bir Örnek: Kerem'le Kız Kıza. Folklor / Edebiyat dergisi, 647-670.
  • Türk, B. (2016). XII-XV. Yüzyıllarda Anadolu’da Musiki ve Eğlence Kültürü. Elazığ: Yayınlanmış Doktora Tezi,Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Elinç, N. (2020, 12 29). Gaziantep Eğlence Anlayışı. (H. Yıldız, Röportaj Yapan) Ev Hanımı.
  • Yıldız, S. D. (2020, 12 22). Gaziantep Eğlence Anlayışı. (H. Yıldız, Röportaj Yapan)