Yarı-Şeffaf Dokuma Kumaşların Tasarımı ve Üretiminde Doku Işık Etkileşimi

Makalenin konusu, yarı-şeffaf kumaşların dokuma tekniği ile elde edilme yöntemleri üzerine bir araştırmadır. Öncelikle ışığın kumaş dokusuyla olan ilişkisi, hangi durumlarda şeffaf dokunun meydana geldiği sorusu değerlendirilmiştir. Bu ama- çla dokuma kumaşlarda, doku ve ışık etkileşimlerinin yarı-şeffaflık özellikleri üzerine etkileri irdenlenmektedir. Bununla birlikte dokuma kumaş yapısını meydana getiren malzeme ve iplik, örgü, sıklık gibi tasarım elemanlarının kumaş doku- sunda meydana getirdiği yarı-şeffaf etkiler incelenmiştir. Ayrıca dokuma kumaşların üretiminde kullanılan tahar, armür, tarak düzenlemelerinin tasarıma katkıları ve yarı-şeffaf kumaş dokusu oluşumuna etkileri araştırılmıştır. Bu doğrultuda tasarlanan ve üretilen özgün yarı-şeffaf dokuma kumaşlardan ve konuyu destekleyen ilgili görsellerden yararlanılmıştır.

Interaction of Structure and Light in Design and Production of Semi-Transparent Woven Fabrics

The subject of this article is on a research about obtaining semi-transparent fabric through weaving technique. First of all, the relation of the light with the fabric structure and the question on which cases the transparent structure occur was evaluated. With this purpose, the effects on the semi-transparent features of the interaction between structure and light on the fabric was examined. Together with this, the semi-transparent effects of the material creating the woven fabric and such design elements like yarn, weave and density on the structure was analyzed. Also, the contributions of the regulations of threading draft, weave draft, and reed that was used in the production of the woven fabrics to the design and their effects on formation of transculent structure were researched. Accordingly, unique semi-transparent woven fabrics that was designed and produced with related visuals are primary referential sources of this article.

___

  • Arn-Grischott, Ursina (1997). Doppelgewebe In Der Handweberei, Italy: Verlag Paul Haupt, Die Deutsche Bibliothek
  • Atalayer, Günay (2011). “Tekstil Sanatları Eğitiminde Bauhaus’un İzleri Üzerine”. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı, Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım
  • Eğitimi Ve Bauhaus. Der: Ali Artun Ve Esra Aliçavuşoğlu, İstanbul: İletişim Yayınları 1381, Sanat Hayat Dizisi 16
  • Güngör, İ. Hulusi (1972). Temel Tasar (Basic Design), İstanbul: Çeltük Matbaacılık Koll. Şti.
  • Başer, Güngör (1998). Dokuma Tekniği Ve Sanatı, Cilt1, İzmir: Tmmob Tekstil Mühendisleri Odası Yayınları No.2
  • Başer, Güngör (2005). Dokuma Tekniği Ve Sanatı, Cilt2, İzmir: Punto Yayıncılık San. Tic. Ltd. Şti.
  • Cole Drusilla (2008). Textiles Now, China: Laurence King Publishing
  • Colchester, Chloë (1996). The New Textiles , Trend+Traditions, Singapore: Thames&Hudson
  • Cohen, Allen C. & Johnson, Ingrid (2012). J. J. Pizzuto’s Fabric Science, USA: Fairchild Books
  • Ellinwood, Janice Greenberg (2011). Fashion By Design, Usa: Fairchild Books, A Division Of Condé Nast Publications
  • Gale, Colin & Kaur, Jaspir (2002). The Textile Book, New York: Berg-Oxfort International Publishers Ltd.
  • Harris, Jennifer (2006). 5000 Years Of Textiles, China: British Museum Company Ltd.
  • Kadolph, Sara & Langford, Anna L. (2002). Textiles, New Jersey: Prentice Hall
  • Larsen, Jack Lenor & Weeks, Jeanne (1975). Fabrics For Interiors, A Guide For Architects, Designers, And Consumers, Usa: John Wiley & Sons, Inc.,
  • Mccarty, Cara & Mcquaid, Matilda (1998). Structure And Surface, Contemporary Japanese Textiles, The Museum Of Modern Art, New York: Harry N. Abrams Inc.
  • Miyokawa, Ritsuko (2000). Suké Suké: The Emperor’s New Fabrics, Nuno Corporation, Takeda Printing Co.,Ltd.
  • Quinn, Bradley (2010). Textile Futures: Fashion, Design And Technology, Usa: Berg Publishers
  • Önlü, Nesrin (2008). «`Değişen Yüzlü Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzeme, Dokuma Tekniği, Örgü ve Renk Kullanımıyla Görsel Etkilerin Elde Edilmesi’”, Tekstil ve Mühendis, Yıl:13, Sayı:64, 9-18 s.
  • Önlü, Nesrin (2010). «Research in to Visual Effects of Retro- Reflective Yarns on Weaving Fabrics and Their Relationship with Nano Textiles”, Çeşme: 6th Nanoscience and Nanotechnology Conference, 15-18 June
  • Önlü, Nesrin (2010). «Research into Visual Effects of Retro- Reflective Yarns on Weaving Fabrics and Their Relationship with Nano Textiles”, International Journal of Material Science and Electronics Research,Vol1, No.2, July-Dec. 67-74 s.
  • Önlü, Nesrin ve Neslihan Yaşar (2011). “Visual Textures Combined with Metallic, Retro-Reflective and Stainless Steel Yarns in Semi-Transparent Fabrics” Research Journal of Textile and Apparel, Vol. 15 No.1, Chemical Abstracts Service (CAS), Textile, 22-33 s.
  • Thorne, Down (2009). Transparency in Textiles, Londra: Batsford Thorpe, Azalea Stuart & Larsen, Jack Lenor (1978). Elements Of
  • Weaving, A Complete Introduction To The Art And Techniques,
  • New York: Doubleday & Company, Inc.
  • Wilson, Janet (2010). Classic And Modern Fabrics, The Complete Illustrated, Sourcebook, New York: Thames And Hudson
  • Yaşar, Neslihan (2008). “Designing Proporties of Semi- Transparent Fabrics Woven By
  • Using Plain Weave and Different Materials” Cirat-3 Proceedings, The Third International Conference of Applied Research in Textile, 13-16 November Tunisia