Yaratıcı Drama ve Absürd Tiyatro

Bu çalışmada, Absürd Tiyatro’nun öğretiminde yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanılmasının üniversite tiyatro topluluğu öğrencilerinin içerik bilgileri ile oyunculuk ve oyun yorumlama becerilerinin gelişimine etkilerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmanın katılımcıları Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Tiyatro Topluluğu’nun üyesi olan 8 kadın ve 4 erkek toplam 12 öğrenciden oluşmaktadır. Tiyatro topluluğu öğrencileri, tiyatro çalışmaları kapsamında yaratıcı drama ile ilgili temel kavram ve uygulamalara ilişkin farkındalık düzeyine sahiptir. Bu çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada yer aldığı karma yöntem kullanılmıştır. Veriler, açık uçlu sorulardan oluşan “Absürd Tiyatro” soru kâğıdı ve katılımcılarla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Çalışma öncesinde ve sonrasında, katılımcıların Absürd Tiyatro’ya ilişkin bilgi düzeyini belirlemek üzere “Absürd Tiyatro” soru kâğıdı kullanılarak katılımcıların çalışma öncesi ve sonrasındaki alan bilgisi düzeyleri arasındaki fark ortaya çıkarılmıştır. “Absürd Tiyatro” soru kâğıdında, akıma ilişkin iki, gelişime ilişkin iki, akımın temsilcilerine ilişkin bir soru yer almaktadır. Yaratıcı dramanın, katılımcıların oyunculuk becerisi ve oyunu anlamalarına etkisini belirlemek üzere katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda tiyatro ile uygulamalı çalışmalar yapan üniversite öğrencilerinin yaratıcı drama yöntemiyle çalışılmasının etkili ve verimli olduğu görülmüş, Absürd Tiyatro’nun eleştirel yanı ve yaratıcı dramanın sorgulatan yanının örtüştüğü, elde edilen bulgularda oyuncu ile oyun açısından olumlu sonuçların ortaya çıktığı belirlenmiştir.

___

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama (4. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Aristoteles. (2010). Poetika. (İ. Tunalı, Çev.). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Armaoğlu, F. (2007). 20. Yüzyıl siyasi tarihi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Aydın D.- Özdinç Ö. (2002). Boğaziçi Üniversitesi Oyuncuları Yıllık 2001-2002, sayı: 3, İstanbul.
  • Aytaş, G.- Yalçın, A. (2002). Tiyatro ve canlandırma-önsöz. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Beckett, S. (1993). Tüm kısa oyunları (U. Ün, Çev.). İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Brockett, Oscar G. (2000). Tiyatro tarihi. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Çakmak, Kılıç, E. ve Akgün, Ö. E. ve Karadeniz, Ş. ve Demirel, (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınclık.
  • Doğan, H.G. (1995). Tiyatro ve eğitim ilişkisinde bir örnek: Uyumsuz (Absürd) tiyatro. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitisü.
  • Ergün, S. (2007). Oyuncu eğitimi için farklı dramaturgi yöntemleri. Yaratıcı Drama Dergisi 3-4, 104, Ankara.
  • Esslin, M. (1999). Absürd tiyatro. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Genet, J. (2006). Balkon (B. Sabuncu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ionesco, E. (1965). Kel şarkıcı (Ü. Tamer- G. Erkal, Çev.). İstanbul: de Yayınevi.
  • Ionesco, E. (2000). Toplu oyunları 4 (H. Anamur, Çev.). İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • İpşiroğlu, Z. (1988). Tiyatroda devrim. İstanbul: Çağdaş Yayınları.
  • İpşiroğlu, Z. (1996). Uyumsuz tiyatroda gerçekçilik. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, T. (2004). Edebiyat terimler sözlüğü. Ankara Akçağ Yayınları.
  • KONGAR, E. (1976). Toplumbilim Açısından Tiyatro. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 7, 33-43.
  • Kurt, F. (2009). Mehmet Baydur’un Oyunlarının Absürd Tiyatro Özellikleri Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Osman Gazi Üniversitesi.
  • Nutku, Ö. (1985). Dünya tiyatro tarihi. Remzi Kitapevi.
  • Piscator, E. (2012). Politik tiyatro (M. Ünlü- S. Güney, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sezgin, B. ve Orak, B. (1998). Üniversite Tiyatrosu Tartışmaları. İstanbul: Amatör Tiyatro Çevreleri (ATÇ) yayınlanmamış kitapçık.
  • Sönmez, S. (2011). Yaratıcı drama yöntemiyle bir oyun metninin Brecht dramaturgisine göre incelemesi. Yayınlanmamış Bitirme Projesi, Çağdaş Drama Derneği, Ankara.
  • Şener, S. (2012). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Ankara: Dost Kitapevi.
  • Tanilli, S. (2006). Uygarlık tarihi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Turani, A. (1971). Dünya sanat tarihi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Tüzün, Z. (2013). Berthold Brecht’in oyunlarındaki “gestus” kavramının yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesi İşlenmesi. Yayınlanmamış Bitirme Projesi, Çağdaş Drama Derneği, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.