Yaratıcı Drama Dergisi 2018, 13(1), 53-68www.yader.orgT.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi ile İşlenmesine İlişkin Öğrenci Görüşleri

Araştırmanın amacı, 8. Sınıf T.C İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi “Ya istiklal Ya ölüm” ünitesi kapsamındaki içeriklerin yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesine ilişkin öğrenci görüşlerini incelemektir. Sosyal bilgiler dersi içerisindeki tarih konularının anlatımı sırasında ders öğretmenlerinin, yaratıcı drama tekniklerinden faydalanmaları konuların öğrenciler açısından daha iyi anlaşılmasını sağlayabilir. Öncelikle, konuların geçmişte olan olaylar, durumlar olduğunu düşünürsek bunlarla ilgili canlandırmalar, öğrencilerin geçmişi daha iyi anlamalarına yardım edebilir ve o dönemde yaşayan insanların durumları, yaptıkları daha iyi anlaşılabilir. Öğrencilerimizin, çağın sorunları ile başa çıkmalarını ve tarihi konuları bilimsel bir tutumla incelemelerini istiyorsak onlara öğretim dönemleri içerisinde yaratıcılıklarını geliştirecek faaliyetlere katılma konusunda uygun ortamlar hazırlamamız gerekmektedir. Yaratıcı drama etkinlikleri, öğrencilerde bu özelliklerin kazanımı için uygun bir yoldur, İlköğretim okulları sosyal bilgiler dersindeki tarih konularında, yaratıcı drama etkinliklerinden faydalanmak öğrencilerde tarihsel anlama ve beceri yeteneklerini geliştirmesi bakımından önemlidir. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiş olup, görüşme ve doküman analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarından toplanan veriler “içerik analizi” yöntemi uygulanarak analiz edilmiştir. Yapılan görüşmeler farklı başarı düzeylerini temsil eden ve gönüllülük esasına göre seçilen 23 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda, T.C İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük derslerinde drama yönteminin kullanılmasının öğrencilerin bilişsel, duyuşsal öğrenme alanlarında etkili olduğu ve bununla birlikte öğrencilerde özgüven, iletişim becerileri ve öğrenme heyecanı yarattığı görülmektedir.

Student Views on The Republic of Turkey Revolution History and Kemalism with Creative Drama Method

The purpose of there search is to teach the content of the Unit 8, Liberty or Death, in the lesson of The Republic of Turkey Revolution History and Kemalism using creative drama method and observing its effetcs on students. Using creative drama techniques while teaching history subjects in social sciences lesson may help students understand the subjects better. In the first place, if we consider the subjects are events and occasions which took place in the past, the improvisationsre lated to the see events may help students interpret the past and the people better. İf we want to teach our students how to deal with the issues of this era, how to study history subjects with a scientific attitude and that history is a living phenomenon, we need to prepare suitable environment for them to participate in the activities which will prove their creatvity. Creative drama tasks are favorable way for the acquisition of these characteristics by students. İt is important to benefit creative drama techniques while teaching history subjects in social sciences lesson at primary schools in order to improve students’ historical comprehension. In this study, interview and document analys is method, which is one of the subjective search methods, has been used. The data collected from there search results were analised by applying the “content analysis”. The interviews have been made with 23 volunteer students representing different levels of success. As a result of the study, it has been observed that the use of drama techniques in history lesson shave positive effects on students’ cognitive and affective abilities

___

  • Açıkgöz, K.Ü. (1998). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Kanyılmaz Yayıncılık.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2017). Yaratıcı drama. Ankara: Naturel Kitap Yayıncılık.
  • Altıkulaç, A. & Akhan N. E. (2010). 8. sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yaratıcı drama yöntemi ve altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanılmasının öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.11(3).
  • Altunışık, R. Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. 4. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Barth, J. Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Başbuğ.S.,Aykaç.M. (2012). İlköğretim okullarında müze çalışmalarının yaratıcı drama yöntemiyle yapılandırılması. San,İnci (Ed.) Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama çocuk müzelerinin nitelik ve işlevleri semineri. Birinci Baskı.Ankara: Naturel Yayıncılık s. 185-206
  • Başbuğ, Songül. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Bitirme Projesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Black, L. (2003). Tarih eğitimine eleştirel yaklaşımlar. 20. yüzyılda dünya ve Türkiye tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Carr, E.H. (1996). Tarih nedir? İstanbul: İletişim Yayınları
  • Demircioğlu H.İ. (2009). Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Sayı. 184, 228-239.
  • Demircioğlu, H.İ. (2010). Tarih öğretiminde öğrenci merkezli yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dönmez, C. (2005). Ortaöğretimde eğitim ve öğretim elemanı yetiştirme zorluğu. Türk eğitim sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet tarihi öğretimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi.
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Http://www.bilgicik.com/yazi/ataturkun-egitim-hakkindaki-dusunceleri-dr-cemal-avci/ Kabapınar, Y. (2014). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Koç, F. (1999). Yaratıcı dramanın öğrenmeye etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü.
  • Maxwell A. M. (1996). Qualitative research design an interactive approach. California: Sage Publications.
  • MEB, (1989). Tebliğler Dergisi, Mayıs:Ankara.
  • Okvuran A. (2003). Drama öğretmeninin yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Sayı 36
  • Özakman, T. (2005). Şu çılgın Türkler. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Özbaran, S. (1992). Tarih ve öğretimi. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Safran, M. (1998). Tarih eğitimi ve öğretimi (Makaleler), Ankara, 94-96.
  • Safran, M. (2006). Türk tarihi öğretimi ve meseleleri. Türkler Ansiklopedisi, C:17,Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Safran, M. (2009). Türkiye’de tarih öğretimi ve meseleleri. Tarih öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. Silier, O. (2003). 20. yüzyılda dünya ve Türkiye tarihi. İstanbul:Tarih Vakfı Yayınları
  • Stradling, R. (2003). Becerileri ve kavramları geliştirmek. 20. Yüzyılda Dünya ve Türkiye Tarihi.İstanbul:Tarih Vakfı Ya-yınları.
  • Şengül, T. (2011). Tarih öğretiminde drama. Tarih nasıl öğretilir? İstanbul:Yeni İnsan Yayınevi.
  • Tuluk, N. (2004). Yaratıcı drama. Pivolka, 3 (15)
  • Üstündağ, T. (1999). Yaratıcı dramanın bir yöntem olarak ilköğretimde kullanılması. Öğrenmenin oluşumu: öğretme, model, strateji ve teknikleri. İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı. Modül 1. Süleyman Demirel Üniversitesi, Burdur Eğitim Fakültesi Yayını, 117-133.
  • Üstündağ, T. (2002). Yaratıcılığa yolculuk. Ankara: Pagem Yayınları
  • Yılmaz, K. Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanıl-masına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, C.3, S.9, 21-39
  • Yılmaz, M. (2000). Türk eğitim sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet tarihi öğretimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.