Salâtuselâm Âyetinde Emredilen Nedir? El-Ahzâb (33) Suresinin 56. Âyetinin Tefsiri

Makalede; yerleşik salâtuselâm anlayışı arz edildikten sonra, Arap dilindesalât ve selâm kelimeleri analiz edilmiş; salâtuselâm emrinin veriliş sebebiel-Ahzâb suresi ve Kur’ân’daki Allah – Melekler - Peygamber – Müminler arasındakisalât mekanizması bağlamında açıklanmıştır. Salâtuselâmın iman,ensārîlik, velâyet, nasīha, i‘tisām, hatta meleklerin şefaati gibi tutuamları daiçeren küllî? bir kavram olduğu belirtilmişse de, bunlar müstakil derin çalışmakonuları olduğundan, haklarında etraflı bilgi verilmemiştir. MakaleninEK’inde mezkûr sure paragraflar halinde ve gerekli başlıklar eklenerek sunulmuş;Müslümanların anlayışlarını yansıtmak için de, birkaç salavât metnianlamlarıyla birlikte verilmiş; böylece salâtuselâm emrinin bağlamı ve Müslümanların <span style="font-size: 14px;"> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 8.0px Helvetica} salatuselâmdan anladıkları yansıtılmaya çalışılmıştır.

We analyzed in this article the roots salāt, selâm [ةولص & ملاس] in Arabic, and interpreted the divine salātuselâm order (al-Ahzāb 33/56), after presen- tation of the traditional common understanding to salātuselâm concept, within the framework of the salāt mechanism in Holy Qur’ān [i.e between God – Prophet – Angels – Believers]. We claims that the salātuselâm con- cept contains a lot of concerning attitudes like îmân, nasr, walāyet, nasīha, i‘tisām etc., and even the angel’s shafā‘at. But these concepts aren’t ex- plained & discussed, because of their dept meanings that independent re- searches. At the end of the article we presented al-Ahzāb chapter with suit- able personal titles before the Qur’ānic passages, and several famous sala- vāt sentences with original texts and Turkish meanings. Thus, we reflected the context of salātuselâm order, and the Muslim’s salavāt considerations.<span style="font-size: 14px;"> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 2.0px; text-align: justify; line-height: 8.3px; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} p.p2 {margin: 1.8px 0.0px 0.0px 1.9px; text-align: justify; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} span.s1 {letter-spacing: -0.3px} span.s2 {letter-spacing: 0.2px} span.s3 {letter-spacing: -0.1px} span.s4 {letter-spacing: 1.1px} span.s5 {letter-spacing: 2.9px} span.s6 {letter-spacing: 1.9px} span.s7 {letter-spacing: -0.2px} span.s8 {letter-spacing: 1.3px} span.s9 {letter-spacing: -0.5px} span.s10 {letter-spacing: -0.4px} span.s11 {letter-spacing: 1.2px} span.s12 {letter-spacing: 0.7px} span.s13 {letter-spacing: 1.4px} span.s14 {letter-spacing: 0.1px} span.s15 {letter-spacing: 2.1px} span.s16 {letter-spacing: 1.6px}

___

  • Ahmed b. Hanbel eş-Şeybânî?, Müsned, İstanbul, 1992.
  • Aktürk, Veysel, “Hazret-i Peygamber devrinde öldürülmeleri emredilenler ve öldürülme nedenleri”, Konya Selçuk Ü? niversitesi SBE, YL tezi, dnş. Bahaüddin Varol, XIII + 341 sh.
  • Albayrak, Sadık, Rahmet ve savaş peygamberi Hazret-i Muhammed (sas)’in hayatı, İ?stanbul: Medrese Yayınevi, 1982.
  • Arsel, İ?lhan, Şeriat ve kadın, İstanbul, 1991.
  • Arthur Jeffery, The foreign vocabulary of the Koran, s. 198-199, Kahire 1957 (Gaekwad’s Oriental Series).
  • Atasoy, İhsan, Resulullah’ın aile hayatı: Neden çok evlendi? İ ?stanbul: Nesil Yayınları, 2007.
  • Bağcı, H. Musa, “Hazret-i Peygamber’i ahlakî? açıdan zaaf içerisinde gösteren bir rivayetin mahiyeti ve bunun istismarının eleştirisi,” EKEV Akademi Dergisi, 2004, sayı: XVIII (https://musabagci.tr.gg).
  • el-Berzencî, Ca‘fer b. Hasan, el-Kevkebu’l-enver ‘alâ şerhi’l-cevher, thk. Nadi Ferec Derviş, yy., Merkezu İ?bni’l-Attār li’t-Türas, ts. [Mevlidü’l-Berzencî olarak bilinen ‘İkdu’l-cevher fî mevlidi’n-nebiyyi’-l-ezher’in şerhi].
  • Caetani, Leon, İslâm tarihi, çev. Hüseyin Cahid Yalçın, İ?stanbul: Tanin Matbaası, 1924.
  • el-Cemmâz, Ahmed b. Abdülaziz, es-Salavâtü’l-mübtede‘a, Riyad: Dâru Atlas el-Hadara, 2013/1434.
  • el-Cezûlî?, Muhammed, Delâilü’l-hayrât Seçilmiş Peygamber’e okunacak salavât; hazırlayan: İ?brahim Tozlu, İstanbul: Semerkand, 2011.
  • Çağmar, Edip, Edebi açıdan Arapça mevlidler, Ankara, 2004.
  • Ebu Davud Süleyman b. el-Eş’as es-Sicistânî?, Sünen, İstanbul, 1992.
  • Gözeler, Esra, Sami dinî geleneğinde salât, savm ve zekât kavramlarının semantik incelemesi, AÜ? SBE, YL tezi, 2005.
  • Gümüş, Sadreddin, Kur’ân’a göre Hazreti Muhammed (s.a.v)’in aile hayatı, İ?stanbul: Ravza Yayınları, ts.
  • Günümüz dilinden Hazret-i Peygamber’e naatlar, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1991.
  • el-Hâc Süleyman Hakkı Efendi, Mecmû‘atü’d-da’avât ve’s-salavât ve’l-‘akāid ve’n-nasāih, Dersaâdet: Matbaa-i Osmâniyye, 1307.
  • Kadı Ebu’l-Mehâsin Yûsuf en-Nebhânî?, Efdalu’s-salavât alâ seyyidi’s-sâdât, Beyrut: Matbaatü’l-Edebiyye, 1350/1932.
  • Halil b. Ahmed, el-‘Ayn, thk. Muhammed Ali Beydūn, Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-‘ ilmiyye, 1424 / 2003.
  • http://abokhomrah.ahlamontada.net/t1320-topic İbn ‘Â? şûr, et-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Tûnis, 1984.
  • İbn Faris, Ebü’l-Hüseyin Ahmed, Mu‘cemu mekāyîsi’l-luğa, nşr. Abdüsselam Muhammed Harun, Kahire: Mustafa el-Babî el-Halebî, 1969.
  • İbn Hişâm, Sîret, www.al-mostafa.com’daki nüsha
  • İbn Manzur, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-’Arab, Beyrut: Dâru Sādır, ts.
  • İbnü’l-Meydanî?, Muhammed, en-Nefehâtu’l-akdesiyye fi şerhi’s-salavâti’l-Ahmediyyet el-İdrîsiyye, 1314/1896; thk. Âsım İ?brahim el-Keyyalî Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-‘ilmiyye, 2006/1427.
  • Kandemir, M. Yaşar, “Şifa” md. DİA. _______Şifâ-i Şerîf şerhi, tercüme ve şerh: M.Y. Kandemir, İ?stanbul: Tahlil Yayınları, 2012/1433.
  • Kazıcı, Ziya, Hazret-i Muhammed (s.a.s)’in eşleri ve aile hayatı, İ?stanbul: Çağ Yayınları, 1991.
  • Koca, Fatih, İslâm Tarihi ve Medeniyetinde Salâlar ve Salavâtlar (Anadolu Ö? rneği), Sivas 2013, neşredilmemiş doktora tezi.
  • Köksal, Mustafa Âsım, İslâm Tarihi; Hazreti Muhammed (a.s) ve İslâmiyet, İ?stanbul: Şamil Yayınevi, 1981.
  • Kureyşîzâde Mehmed Fevzi Efendi, Câmi‘u’s-salavât, 1318/1900, yy., ts.
  • el-Kurtubî el-Câmi‘ li-Ahkâmi’l-Kur’ân, nşr. Hişâm Semî?r el-Buhārî?, Beyrut: Dâru İ,hyâ’i’t-Türâsi’l-Arabî 1995.
  • el-Mâtürîdî, Ebu Mansūr, Te’vîlâtu’l-Kur’ân, thk. Murat Sülün, ed. Bekir Topaloğlu, İ?stanbul: Mizan Yayınevi, 2007.
  • Mehmed Nuri, el-Ganîmetü’l-bâride fi’s-salavâti’l-vâride, İ?stanbul: Mahmud Bey Matbaası, 1331.
  • Mertoğlu, Mehmet Suvat, “Salâtüselâm”, DİA.
  • Muhammed Halil, el-Cevheru’n-nefîs ‘alâ salavâti İbn İdrîs, Bulak: Matbaatü’l- Mîriyye, 1310.
  • Muntazar, Muhammed T. Nakşibendî, Salavât-ı muntazariyye, yy., Matbaatü’l- Hac Muhammed Ali, 1294.
  • Mustafevî?, Hasan, et-Tahkîk fî kelimâti’l-Kur’âni’l-Kerîm, Tahran: Büngâh-ı Terceme ve Neşr-i Kitâb, muhtelif tarihler.
  • el-Müceddidî?, Muhammed el-Mazhar el-Medenî, Menâkıb-ı Ahmediyye ve Makāmât-ı Sa‘îdiyye, Delhi, 1281,
  • Müslim, Ebü’l-Huseyn b. Haccâc el-Kuşeyrî, el-Müsnedü’s-sahîh, nşr. M. Fuad Abdülbâkî?, Kahire 1955.
  • Okiç, Muhammed Tayyib, “Çeşitli dillerde mevlidler ve Süleyman Çelebi mevlidinin tercemeleri”, Ankara: AÜ İslamî İlimler Fakültesi İslamî İlimler Dergisi, 1975.
  • Osman Ferid, Peygamberimiz Efendimiz üzerine Salavât-ı Şerîfe getirmenin dünyevî ve uhrevî fezāili ile Salât-ı Tefrîciyye’nin havâssını mübeyyin risâledir, İ ?stanbul: Evkāf-ı İ?slâmiyye Matbaası, 1340/1342.
  • Özek, Ali v.dğr., Hazreti Peygamber ve aile hayatı, ed. İ?smail Lütfi Çakan, İ?stanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı, ts.
  • Râğıb el-Isfahanî?, el-Müfredât fî ğarîbi’l-Kur’ân, nşr. Muhammed Seyyid Kî?lânî?, Beyrut, ts.